Duitse IVECO fabriek gaat elektrische Nikola TRE bouwen
Iveco heeft zich als vrachtwagenmerk de afgelopen periode meer opgeschoven naar het hogere segment. Dat begon vorig jaar al met de presentatie van de imponerende S-Way (foto onder) en nu volgt op deze basis de elektrische Nikola TRE. Het gaat in eerste instantie om volledig elektrische vrachtwagens op batterijen (BEV) en op de zogenaamde Fuel Cell technologie (FCEV; Fuel-Cell Electric Vehicles). Dat laatste is een techniek waar CNH Industrial zich al een tijd mee bezig houdt en dat volop in ontwikkeling is. De Nikola TRE gaat in de Duitse Iveco-fabriek te Ulm in productie. Hier was men de afgelopen jaren vooral gespecialiseerd in de productie van brandweerwagens. De stad in de deelstaat Baden-Württemberg heeft economisch veel te danken aan de jarenlange productie van de Italiaanse vrachtwagenfabrikant.
Iveco mag gerust een pionier genoemd worden op de Europese markt als het gaat om het terugdringen van de emissies. De samenwerking (waarbij Exor aandeelhouder werd) met het Amerikaanse Nikola Motor Company uit Phoenix Arizona, werd vorig jaar officieel gemaakt. Nu al zal het vorm gaan krijgen, omdat FCA en CNH Industrial N.V. de komende jaren in Europa zo snel mogelijk de emissie terug wil dringen door de rol van de dieselmotor tot een minimum te beperken. Nikola is bijvoorbeeld ook partner van Tesla. Ulm is niet alleen een productielocatie (foto onder), Iveco heeft hier ook een ontwikkelingscentrum gevestigd. Het is dus geen toeval dat hier straks de eerste elektrische vrachtwagens van de band zullen rollen. De ombouw van de vrachtwagens zullen intussen aangeleverd worden uit de Spaanse Iveco-fabrieken in Valladolid en Madrid.
Vanaf medio dit jaar zullen de eerste proefmodellen op de weg gespot kunnen worden. Nikola levert het uitgebreide infotainment gedeelte en de bediening ervan. In september zal Iveco al het eerste model tonen op de IAA voor commerciële voertuigen in Hannover. In 2021 moeten de eerste leveringen gaan plaatsvinden. De ombouw van de productie in Ulm is het resultaat van een investering van ruim 40 miljoen euro. De vrachtwagens met FCEV technologie (idealer voor lange afstanden) op hetzelfde platform, zullen worden getest tijdens het door de EU gesteunde ‘H2Haul’ project in 2021. Een initiatief om steeds schoner transport in Europa te bevorderen. Iveco en FPT industrial werken hierbij samen met het Nederlandse VDL (ETS). Dit type voertuig zal tegen 2023 productierijp zijn. Waterstof is overigens ook onderwerp van nieuwe ontwikkelingen in deze sector.
Super