Duitse bron schrijft over terugkeer Lancia Delta HF Integrale
Komt de Delta HF Integrale terug om Lancia’s merkimago te herpositioneren, alvorens er nieuwe modellen komen voor de massa? Al in 2014 werd er gesproken over dit fenomeen. Een vierwielaangedreven sportieve Lancia in een beperkte oplage, om de tijd te overbruggen totdat het merk weer meer van zich zal laten horen, ook buiten Italië. Marchionne sluit niks uit zoals we sinds vanmiddag weten, maar dat is noch een ontkenning noch een bevestiging. Verschillende bronnen melden al sinds het eerste gerucht dat er in de hoogste kringen over een Delta HF Integrale wordt gesproken. Twee jaar geleden konden we daaraan toevoegen dat Modena mogelijk de rol van productielocatie op zich mag gaan nemen. Men sprak toen overigens over een auto met middenmotor zoals de 4C dat ook is.
Dat Modena een centrale rol in het Maserati-Alfa Romeo ontwikkelprogramma mag spelen, weten we inmiddels ook. Evenals het feit dat de 4C binnen niet al te lange tijd zal komen te vervallen. Volgens het Duitse magazine Auto Zeitung klopt dit alles en zal de volbloed exotische Lancia de plaats van de Alfa in gaan nemen. Het platform zal de eveneens in Modena ontwikkelde ‘Giorgio’ zijn, die ook voor de elektrische sportwagen van Maserati uit dezelfde fabriek voorbestemd zal zijn. Louter vierwielaangedreven uiteraard en mogelijk gebruikmakend van extra sterke (al dan niet hybride) versies van de 2.0 liter turbo van Alfa Romeo (tot 350 pk).
Marchionne spreekt uiteraard weinig over Lancia vandaag de dag, maar als hij het doet, dan noemt hij vaak de Delta Integrale die hij zelf ook bezit. Exclusief (en redelijk prijzig) is de youngtimer, die in Chivasso begin jaren ’90 het slotstuk vormde van de bekende Lancia-fabriek (bij carrozzeria Maggiora, zie foto’s) nog altijd en volgens de Duitse bron wordt de nieuwe generatie dat ook. De productiestop van de oude rallykampioen Integrale, vormt voor menig ‘Lancista’ het einde van een mooi tijdperk (dat in 1980 ook met de Delta begon) voor het oude merk uit Turijn. Een comeback via hetzelfde idee in een nieuw jasje, zou dus een logisch en goed startpunt zijn… en deelname in de rallysport op de langere termijn alleen maar nog beter. Als dit op waarheid berust verwachten we geen productieversie voor 2020 en al helemaal geen aankondiging in het productieplan op 1 juni. Een concept wellicht wel, een dezer jaren.
Zou heel mooi zijn.
FCA zal toch ook het merk Chrysler uiteindelijk via de rendabele weg weer willen uitbreiden…dus Lancia ook. Een paar niche modellen en daarnaast auto’s in het hogere zakelijke segment die iets minder sportiviteit nastreven dan Alfa Romeo, op de topversies na met Q4. Veel gedeelde techniek met Alfa om de ontwikkelkosten verder te reduceren en bovenal… voldoende marge per verkochte auto. Wat FCA nooit meer zal willen is afhankelijk zijn van goedkope massamodellen. Al helemaal niet speciaal voor de Europese markt. Ik kan me nog goed herinneren dat Marchionne ooit riep dat hij vooral Alfa’s en Lancia’s wil bouwen in Italië. Uiteraard is Jeep daartussen gekomen vanaf de overname van Chrysler in 2009.
Vertrouwen in FCA volledig weg.
@hilbert.
Leg eens uit waarom dan
Mijn vertrouwen is niet weg.
Maar, begin langzaam de criticasters beter te begrijpen. Er zijn veel voorbeelden, maar bijvoorbeeld de 3 cilinder Firefly; waarom is deze nog niet aan deze kant van de oceaan, deze had diverse modellen een boost kunnen geven.
We wachten rustig af
@Tammo De Firefly zoals in Brazilië gebruikt is niet geschikt voor Europa.
Hier krijgen we de Turbo versies.