Druk rond toekomstperspectief Fiat Cassino neemt toe
Er gaan steeds meer lichten uit in Cassino en dat zorgt voor de nodige onrust in de regio Lazio. De fabriek waar momenteel het gehele C-segment van FGA geproduceerd wordt (Bravo, Delta en Giulietta), kent nog de minste zekerheid als het om de invulling van de komende jaren gaat. De vraag naar de mooie en degelijke Italiaanse middensegment vijfdeurs modellen is simpelweg te laag, om dagelijks op volle kracht te draaien en zal wegens veroudering alleen maar steeds meer onder druk komen te staan. Daarom moet CEO Sergio Marchionne juist vanwege deze fabriek -die de komende zomermaanden overigens nagenoeg stil zal liggen– binnenkort in gesprek met Giuseppe Petrarcone, de burgemeester van de gemeente Cassino (waar Piedimonte di San Germano waar de fabriek staat deel van uitmaakt). Ook minister Flavio Zanonato en Nicola Zingaretti, president van de regio Lazio, spelen een rol in dit toekomstgerichte overleg.
De minister van economische ontwikkeling was na een recent eerste gesprek met de Fiat-baas, al behoorlijk positief gestemd over wat komen gaat. Het is dan ook de vraag of deze voorbereiding de aanloop is naar de realisatie van hoopvol plan voor de fabriek. Cassino zal als alles goed gaat, net als alle andere fabrieken in Italië worden voorbereid op een meer exportgerichte productie. Nieuwe C-segment modellen voor de merken Alfa Romeo, Fiat en Lancia/Chrysler kunnen na 2014 het huidige gamma gaan vervangen. Toch zijn de mogelijkheden nog alles behalve openbaar en kan het programma dat Lingotto in gedachten heeft er ook wel eens heel anders uitzien. Daarom sturen ook de vakbonden dagelijks steeds meer aan op meer inzage.
Vooral dat laatste maakt de duizenden werknemers (3900 bij Fiat alleen al) en de bestuurders van Cassino erg onrustig momenteel. Burgervader Petrarcone zegt tegen zijn burgers via de media vandaag, dat het gesprek een verzoek om meer informatie is, maar de komst van Marchionne zelf, duidt wat ons betreft op meer dan dat. De komende maand zal er vrijwel alleen aan de Giulietta gewerkt worden, terwijl de Delta en de Bravo pas weer op 18 juni een tiental dagen van de band zullen rollen.
Jammer,dat lange wachten op nieuwe modellen gaat nu echt banen kosten.
Die mensen hebben beter verdiend,na jarenlang goede Fiats en Alfas geproduceerd te hebben.
Ook de Fiat/ Alfa dealers hebben het heel moeilijk op dit moment.
Dit gaat alleen maar erger worden nu daar alleen maar end- of-life produkten vandaan komen. Bovendien zullen nieuwe modellen buiten Italie worden geproduceerd. Deze fabriek is in feite ten dode opgeschreven, mede door de modellenpolitiek (alles op de lange baan en geen volumemodellen want slechts het hogere segment). Sowieso kun je beter auto’s daar in elkaar schroeven waar de (loon)kosten het laagste zijn.