Donkere tijden voor Italiaanse Ferrari en Maserati dealers
Italiaanse Ferrari en Maserati-dealers komen momenteel in opstand tegen wat zij noemen, de totale vernietiging van de markt. Eerder was het al de grote baas uit Maranello Luca Cordero di Montezemolo zelf, die hiervoor waarschuwde, nu de regering Monti dit soort auto’s extra zwaar belast en er een soort jacht is geopend op eventuele belastingontduikers van dit kaliber. Door dat laatste willen heel veel potentiële kopers niet langer op straat met dit soort exclusieve auto’s gezien worden, in de angst dat men op vervelende wijze in aanraking komt met justitie. Genoeg redenen dus om voorlopig van de aankoop van een dergelijke auto af te zien. Normaal gesproken worden er maandelijks zo’n dertigtal Ferrari’s en Maserati’s in Italië verkocht, maar nu lijkt het erop dat dit aantal sterk achteruit loopt tot maximaal een tiental stuks. Vooral Maserati voelt die druk sterk momenteel. Grote showrooms openen dagelijks voor niets hun deuren op het schiereiland. Lamborghini wordt sowieso weinig verkocht, evenals Pagani.
Internationaal gaat het de beide merken overigens voor de wind, maar in Italië is gedurende het eerste kwartaal van 2012 de verkoop van Ferrari met maar liefst -51,5% teruggelopen, ten opzichte van vorig jaar en die van Maserati zelfs met -70%. De Italiaanse automotive sector noemt dit een alarmerende situatie. Zij vragen nu of de overheid deze selecte groep tijdelijk wil ontzien, zoals voor de wereld van de pleziervaart en luchtvaart voor particulieren al het geval is. Volgens FederAuto zou dit zelfs in het voordeel van de overheid in Rome zijn, aangezien zij inschatten dat de staatskas momenteel minstens 105 miljoen euro misloopt.