Documentaire over Sergio Marchionne op Rai 3
Vanavond op tv: “Sergio Marchionne”.
Sergio Marchionne was een persoonlijkheid waarbij je vandaag de dag altijd even 2 keer moet beseffen dat hij er daadwerkelijk niet meer is. Zijn prominente rol niet alleen binnen Fiat en in Italië, maar binnen de gehele industrie, was een zeer opvallende. Vandaag valt nog altijd zijn afwezigheid heel erg op, omdat er eigenlijk geen vergelijkbare CEO rondloopt. Dat heeft vooral te maken met de wijze waarop Marchionne zijn ideeën en overtuigingen al die jaren verwoorde. Hij was een man zonder fratsen en iemand die privé en werk totaal gescheiden hield. Toen hij ziek werd verdween hij stilletjes en op bijna ongrijpbare wijze van het toneel. Hij overleed op 25 juli 2018. De tv-documentaire zal vanavond om 21:15 op Rai3 (en RaiPlay) worden uitgezonden en is gisteren voor de pers gepresenteerd. Dat vond in Rome plaats in la Casa del Cinema. Als passend eerbetoon was daar de Alfa Romeo Guilia Q van de Carabinieri te vinden, die ‘de wacht’ hield voor de ingang. Deze Q schonk Marchionne als zoon van een maarschalk van de Carabinieri, in 2016 aan de ‘Benemerita’ zoals dit legerkorps van oorsprong ook wel genoemd werd.
Unieke weergave.
De documentaire is een coproductie van Mario Rossini voor Red Film in samenwerking met rai Documentari en Luce Cinecittà. Het kwam tot stand met steun van Film Commission Torino Piemonte. Regisseur is Francesco Miccichè, winnaar van de Nastri d’Argento Doc 2020 prijs. In de documentaire zijn unieke interviews te zien met journalisten, politici, vakbondsleiders en managers uit de auto industrie. Het zorgvuldig opgebouwde verhaal toont ook aspecten die minder bekend zijn van Marchionne. Marchionne bracht met zijn redeneringskracht niet alleen grote verandering in opvatting te weeg binnen Fiat, maar ook in de gehele industrie en in een bepaald opzicht ook in de media en de politiek. De documentaire stelt ook de vraag wie hij nou werkelijk was? Een lastige vraag over een persoon die dominant was op het podium en bijna onzichtbaar als hij ernaast stond. Een leider van mondiaal kaliber die vaak nauwkeurig aanvoelde wat de cultuur binnen een bepaald bedrijf en op een specifieke plek was. Tegelijkertijd durfde hij moeilijke beslissingen te nemen, was hij in zijn donkere trui wars van elitair gedrag en altijd strijdbaar als de omstandigheden moeilijk waren. Ook was hij een man die aandacht had voor alle lagen van de onderneming en had hij oog voor lange termijn effecten. Een zeldzaamheid in de meeste grote bedrijven.
Ik vind de man sympathiek, hij deed zijn best, maar hij was geen verlosser. Zocht sterk de financiële kant maar heeft o.a. de Giulia slecht in de markt gezet (alleen als sedan). Het beleid bij Maserati was niet beter en elektrificatie liep hopeloos achter. Marchionne was geen Enzo Ferrari, en zelfs geen Agnelli. De overname (“fusie”) door PSA was ook gebeurd als hij nog had geleefd.
Dat is nou een typische waan van de dag conclusie waar onze maatschappij zo zwaar aan lijdt vandaag de dag. Marchionne deed het tegenovergestelde en redde op die manier twee grote bedrijven. Waar een ieder links af zou slaan voor de kortste klap, koos hij de andere richting waar velen in eerste instantie niet direct het doel volledig van inzagen. Kortom een visionair zoals je ze maar heel zelden tegenkomt. Je zou het heel anders kunnen omschrijven.. Het bedrijf had geen bestaansrecht meer… en binnen 10 jaar stond er een auto als de Giulia. Daarvoor is men tot het uiterste gegaan en ja dat was een basis voor meer. Dankzij de vorming van Stellantis kan men nu werken aan meer. Marchionne was iemand die de fundering ervoor legde. Stellantis bestaat dankzij hem en niet ondanks hem.
de docu was trouwens indrukwekkend…
Marchionne was denk ik wel de best beschikbare persoon, maar tijdens zijn bewind is het FCA-beleid simpelweg niet beter geworden: zoals genoemd die weinige varianten van de Giulia (waren er wel als prototype zoals coupé en stationwagen), veel te snel afbouwen van de 159/brera/spider, 4(!) jaar tussen einde 159 en start Giulia, de zeer vreemde Chrysler-Lancia’s, geen opvolger direct beschikbaar voor de Giulietta, geen opvolger Mito, geen hybride-motoren (wel massa’s dieselvarianten) en nu nog steeds marginale elektrificatie. De Tonale is er nog steeds niet. Maserati had veel eerder van de V6 kunnen profiteren en elektrificatie (zeker voor de Granturismo of Grancabrio). En waar is Fiat, ooit een megagroot merk? Allemaal onder CEO Marchionne. Hard misschien maar: creatievelingen kunnen een bedrijf binnen 1 jaar failliet laten gaan, en boekhouders doen er 10 jaar over. Marchionne was teveel financieel gedreven, en hield teveel van fossiele brandstoffen. Een hele goede kerel, maar leek in zijn eentje te staan en een goed leider zorgt ook voor een goed team om hem heen en een effectief beleid.
De grootste prestaties van Marchionne liggen op een heel ander vlak. Namelijk het buiten spel zetten van de vakbonden in Italië om te kunnen hervormen. Dat was in die tijd een revolutie. Ik woonde toen in Italië en heb het daar met bijzonder belangstelling gevolgd. De Italië kenners weten dat een groot deel van het zakenleven en industrië nog steeds een behoorlijk communistische inslag heeft, met extreme invloed van de vakbonden. Ik heb de docu helaas niet gezien. Is deze nog ergens terug te zien?
https://www.raiplay.it/
Cazzo…. 😉 lukt niet vanuit NL. Maar toch bedankt.