Dit is de Maserati GranTurismo Folgore!
GranTurismo ‘evoluta’.
Maserati toont ons haar nieuwe GT. En hoewel de marketingafdeling ons weer treitert met te weinig licht en vervelende bestickering, kun je prima zien hoe de nieuwe luxe über GT uit Italië er uit zal zien. Heel wijselijk heeft men er voor gekozen om het design van de GranTurismo die we al sinds 2007 kennen, niet geheel naar de hall of fame van mooiste auto’s uit het verleden te verwijzen, maar kiest men voor een voortzetting middels een grondige evolutie. Een heel goede keuze in onze ogen, al moeten we wel zeggen dat we de oogverblindende concept Alfieri uit 2014 nooit zullen vergeten… De GranTurismo Folgore, die in Mirafiori vanaf de tweede helft van dit jaar van de band zal rollen, werd middels deze plaatjes gisteren voor het eerst in het openbaar getoond tijdens de presentatie van Maserati’s jaarcijfers van 2021. Het merk uit Modena zit overigens weer in de lift, want met 24.269 eenheden wereldwijd werd er een toename van 41% genoteerd ten opzichte van 2020.
De eerste Folgore en met wel 1200 pk!
Naast het tonen van de plaatjes, heeft men vooral willen duidelijk maken, dat voor Maserati en nieuw tijdperk zal aanbreken. De GT Folgore wordt volledig elektrisch en is intussen en volbloed drietand met alle bijbehorende luxe en topprestaties. Nee, geen brullende V8, maar wel een link naar de elektrische racewereld waar Maserati zoals gezegd vanaf 2023 aan zal deelnemen. De formule E, wordt een eenentwintigste-eeuws vervolg van Maserati’s rijke geschiedenis in de autosport. De link met de Formule E is er niet alleen op papier, maar ook letterlijk dankzij de toepassing van technische oplossingen voor het platform van de auto, die vergelijkbaar is met die van de auto’s op het circuit. Men maakt van een zeer laag centraal in het platform geplaatste 800 volt batterij gebruik, ook wel ‘bone battery’ genoemd in de industrie. De GT Folgore zal op alle vier wielen aangedreven worden middels drie elektromotoren op de assen, goed voor een maximaal vermogen van een duizelingwekkende 1200 pk. Een echte bliksemschicht dus, oftewel de eerst volbloed Folgore. Een trotse Italiaanse aanduiding, dat eigenlijk een submerk zal worden van Maserati de komende jaren.
[nggallery id=1294]
Volledig Folgore gamma.
Maserati wil binnen enkele jaren een volledig elektrisch gamma hebben. Kortom Folgore modellen zoals deze nieuwe GranTurismo. Na de gesloten GT volgt de nieuwe GranCabrio en vervolgens zal ook de elektrische MC20 op de markt komen. In een later stadium zullen we een elektrische opvolger van de Quattroporte zien en volledig elektrische SUV’s met de drietand. Overigens gaf Maserati gisteren aan dat ze ook de afwikkeling van de verkoop richting de klant naar hoger level willen tillen volgens het zogenaamde 360 graden principe. Om te weten wat dat precies is, verwijzen we je graag naar wijze waarop Ferrari dat doet.
Het 360 graden principe voor de afwikkeling van verkoop ?
We (AE) verwijzen je graag naar de wijze hoe Ferrari dit doet….
Natuurlijk weet ik hoe dat in zijn werk gaat …. !
Ik moet maar kijken naar mijn 5 Ferrari’s in mijn ondergrondse, geklimatiseerde garage (met lift uiteraard). 🙂
Graag een beetje extra uitleg, aub, AE ?
1200 pk…. dat is waanzin zonder racelicentie en eigenlijk ook met racelicentie. Wat heeft dat voor zin? Laten ze nu maar gewoon een snelle grancabrio leveren waarbij 500 pk meer dan genoeg is.
Het valt steeds lastiger om nog iets van de modellenpolitiek van de Italiaanse Stellantismerken te begrijpen.
Ik kan hier echt net warm van worden. Lijkt mij vooral een droevige automobiele toekomst…
Folgore Volgore .. Volkoren(brood)! Lekker gezond. Wat is dit voor een naam? Tonale was ook niet handig (Engelstaligen horen ‘toenail’ oftewel de Alfa Teennagel..). Grecale klinkt ook als een goedkoop ontbijtproduct. Purosangue, nog zo een, weliswaar Ferrari. Wie zit er op Marketing te slapen? Er zijn wel goede namen, zoals Roma, Stelvio of Brennero.. maar als je fantasie op is, grijp dan weer terug op historische namen. Merak, Khamsin, Shamal, Karif..
tsja zo blijven we bezig…gast er zijn zo veel talen!! Je kunt ze beter gewoon leren. Het is Fól-gore (vól-goo-ree) en niet Vol-kóre!