Dit is de Ferrari 458 Speciale
Het was uiteraard al langer bekend dat er een extreme versie van de toch al behoorlijk dynamische 458 Italia aan zat te komen. Ferrari breekt hier wederom de traditie met de typeaanduiding door deze de ‘Speciale’ te noemen. Eerdere versies stonden namelijk als ‘Challenge Stradale’ en ‘Scuderia’ als topversie op de prijslijst. Hoewel er nog geen prijzen worden genoemd ligt het voor de hand dat voor deze Speciale behoorlijk dieper in de buidel moet worden getast. Voor zijn voorganger, de F430 Scuderia, kwam er ruim €50.000 bij op de de basisprijs. De uiteindelijke prijs zal dan in Nederland naar verwachting op een slordige €325.000 komen.
De engineers uit Maranello zijn er in geslaagd om de bloedstollende atmosferische V8 uiteindelijk 605 pk te laten leveren. Dit is 35 pk meer dan de standaard V8 uit de Italia en levert een specifiek vermogen van 135 pk per liter op, wat tevens het hoogste ooit voor een straatlegale Ferrari is. Droog zet de ‘Speciale’ 1290 kilo op de schaal wat voor een vermogen/gewichtsverhouding van 2.13 pk per kilo zorgt. In samenwerking met Pininfarina is er ook aan een optimalisatie van de luchtweerstand gewerkt. Het resultaat hiervan is een E-index van 1.5 wat hem de meest aerodynamische straatlegale Ferrari ooit maakt. Door de toevoeging van het Side Slip angle Control (SSC) systeem moet de Speciale vooral op het limiet beter handelbaar worden.
Het resultaat van de ontwikkeling mag er dan ook zijn. Een sprint naar 100 en 200 km/h moeten in een respectievelijke 3 en 9 seconden haalbaar zijn. Over een topsnelheid wordt nog niet gesproken maar ligt naar verwachting een fractie hoger dan de ‘Italia’ die ongeveer 325 kilometer per uur haalt. Een goede indicatie van het potentieel krijg je als je kijkt naar de rondetijden op Fiorano, waar de Speciale ongeveer 1 minuut en 23,5 seconden voor nodig heeft. Dit is 1.5 seconde sneller dan de F430 Scuderia. Ter vergelijking doet de legendarische Enzo er 1 minuut en 25 seconden over. De Speciale wordt op de komende IAA van Frankfurt voor het eerst in levende lijve aan het publiek getoond.
[nggallery id=980]
1,5 voor de aerodynamica Enzo zou zich omdraaien in het graf want ja aerodynamica is immers voor hen die geen motoren kunnen bouwen. 135pk per liter Enzo kan toch weer een glimlach om zijn gezicht toveren :).