Dikke pech voor Volkswagen: Suzuki kiest voor Fiat
Suzuki gaat na een kort en ongelukkig huwelijk met Volkswagen, weer scheiden van de firma uit Wolfsburg. Wat heeft dat met Fiat te maken vraag je je dan misschien af? Wel, de megadeal tussen de Italiaanse en Japanse autobouwer omtrent het delen van MultiJet dieseltechniek, is Volkswagen behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten met deze breuk als gevolg.
Dieselmotoren uit Turijn zijn traditioneel wellicht beter dan die uit Noord-Duitsland, maar de werkelijke reden waarom de Japanners liever voor de Italianen kiezen, heeft vooral ook alles te maken met de wijze waarop de Duitsers met Suzuki wensten samen te werken. Als je een van de grootste autobouwers ter wereld bent leef je blijkbaar ook snel boven je stand, wat al vanaf de eerste dag na het zetten van de handtekening (december 2009) tot grote spijt van Suzuki duidelijk werd. De traditioneel ingestelde Japanners waren al snel diep in hun Samurai-hart gekrenkt, toen Wolfsburg nogal met een Bratwurst liep te zwaaien en dicterend vertelde hoe de firma uit Hamamatsu zich moest gedragen als ‘onderdeel’ van de VAG-groep. Het begrip ‘partnerschap’ verdween al snel uit beeld, waardoor Suzuki zich slachtoffer voelde van een ordinaire annexatie door de megalomane ‘merkhonger’ van Volkswagen, dat tegen 2018 10 miljoen auto’s per jaar wil bouwen.
Vanaf dat moment ontstond er een moddergevecht tussen de beide firma’s met als toppunt het vernieuwde akkoord van Suzuki met Fiat. Dat laatste was voor Volkswagen de druppel, dat nu schriftelijk een ultimatum heeft neergelegd bij de Japanners.Voor Suzuki hoeft het al lang niet meer en dus wil men nu al niets meer met Wolfsburg te maken hebben. Suzuki is de grootste autobouwer in bijvoorbeeld India en de verwachting is dat Fiat juist op die markt een goede partner heeft gevonden in de meer dan honderd jaar oude firma. Fiat heeft momenteel nog moeite om de Aziatische markt te penetreren.
Suzuki lijkt me wat pragmatisch en werkt met diverse fabrikanten maar wat beste deal is. Ligt mijlenver van VAG af, deze samenwerking ook nooit begrepen.
Fiat is ook een veel interessantere partner voor Suzuki (en omgekeerd) omdat ze gezamelijk heel wat platformen/modellen kunnen ontwikkelen. Qua compacte motoren heeft Fiat ook meer te bieden dan VW.
De bedrijfscultuur is ook meer gelijkaardig omdat het nog beide familiebedrijven zijn die nog altijd door de familie worden geleid.
Geen medelijden met VW, die hebben al voldoende.