Di Montezemolo pleit voor kostenverlaging F1
De F1 is dit seizoen misschien spannender dan ooit, maar wat Ferrari-baas Luca Cordero di Montezemolo betreft, is de financiële situatie rond het hoogste podium van de autosport nog veel spannender… Dat laatste is geen goed nieuws natuurlijk en heeft alles te maken met de toenemende druk op sponsoren en constructeurs, door de aanhoudende crisis op mondiaal en vooral ook Europees niveau.
Di Montezemolo wil toch de Italiaanse politiek in en is alvast bezig met het bestrijden van de crisis. Hij dringt er bij de FIA op aan om drastische stappen te ondernemen voordat het te laat is. Collega en vriend Sergio Marchionne deed de afgelopen dagen hetzelfde in Brussel. Di Montezemolo zegt in zijn advies, dat het hoog tijd is voor meer constructieve interactie tussen de top van FIA, de teams en de commerciële aandeelhouders. Dat laatste is namelijk niet bepaald het sterkste punt van de organisatie van de nogal stugge Brit Bernie Ecclestone. Di Montezemolo roept dit al jaren en de FIA is nu eindelijk met een laatste fase bezig voor het schrijven van een ‘Concorde Agreement’, waarin juist het besturen van de F1 wordt herzien.
Scuderia Ferrari, het oudste permanent actieve F1 team ter wereld, heeft bijvoorbeeld een grote in moeilijkheden verkerende Spaanse bank (Santander) als hoofdsponsor en menig ander team is ook afhankelijk van bedrijven uit de Euro-zone. De vrees van Luca Cordero di Montezemolo is nu dat de crisis de FIA rechts in zal halen, omdat het alleen maar blijft hangen in gesteggel over de herziening van de regelgeving voor teams. Ferrari en Red Bull hebben deze zogenaamde Resource Restriction Agreement (RRA) in een recent verleden al de rug toegekeerd, door uit de FOTA (Formula One Teams’ Association) te stappen. Ferrari overweegt sindsdien zelfs een eigen raceklasse op te zetten, samen met enkele andere teams. Di Montezemolo heeft wat de financiële eisen van de F1 betreft, dus al veel langer een moeizame relatie met de FIA, dan dat de financiële crisis op de markten oud is.
De grootste geldverkwistende sport ter wereld.direct afschaffen en iets nieuws opstarten. 👿
Waarom verplichten ze niet om motoren te gebruiken die ook in de produktie worden gebruikt? Dat zou een hoop ontwikkelingskosten uitsparen voor die speciale F1 blokken en de F1 zou dan een testbank kunnen zijn voor techniek die je daadwerkelijk kan kopen.