Detroit: Fiat heeft ook low-cost in de pijplijn
Sergio Marchionne heeft in Detroit een onderwerp ter tafel gebracht, dat een tijd geleden ook al eens ter sprake is geweest, Fiat werkt in het geheim aan een eigen low-cost tak. Het zou bijvoorbeeld de terugkeer van Innocenti kunnen inluiden, dat sinds begin jaren ’90 bezit werd van Lingotto, toen De Tomaso het noodgedwongen moest afstoten samen met Maserati. In de laatste fase bouwde Fiat bijvoorbeeld de Innocenti Mille en Elba (foto’s) op basis van de voorgaande Uno en Duna, in jaren dat de Punto al op de markt was. Met andere woorden, low-budget auto’s voor wie minder wil of kan besteden.
Het was slechts een teaser van de CEO, want hij liet duidelijk merken dat Fiat er geen haast mee heeft. Bovendien wees Marchionne op het feit dat de concurrentie op dit gebied behoorlijk sterk is inmiddels. De grote baas in donkere trui benoemde het onderwerp van de low-cost in één adem met de vorderingen rond het akkoord in Rusland. De plannen liggen op schema en zullen in eerste instantie met Jeep te maken hebben, maar wellicht heeft het uitdenken van een veel goedkoper model ook te maken met Fiat’s Russische ambities.
De in de jaren ’90 in Brazilië geproduceerde Innocenti Elba.
Of innocenti, met zijn engelse roots, nu in een adem genoemd moet worden met de ontwikkelingen op het gebied van low budget waag ik te betwijfelen. Wel erg leuk:
http://www.detomasobybertone.com/
Innocenti is in Italië altijd als economisch aantrekkelijk wonder gezien, dus low-cost. Alleen de Turbo versies van de kleine Bertone weken daar idd op een gegeven moment wat van af, omdat Italianen Italianen zijn 😉
Innocenti zou logisch zijn als naam, maar ik denk dat Autobianchi als naam beter klinkt.
Het zou sowieso logisch zijn als Fiat een auto zou aanbieden die een maatje kleiner is dan de huidige Panda.
Zastava dan? 😛
Volgens mij is de Koral aka Yugo zelfs als Innocenti verkocht in Italy.
Aanbod onder de Panda is bittere noodzaak.