DeTomaso toont alvast de SLC

Niet Alfa Romeo, niet Lancia en ook Maserati niet, maar DeTomaso presenteert als eerste Italiaanse autobouwer een nieuwe luxe model in het E segment. En we zeggen eerlijk dat het model ons -voor het eerst deze week- een glimlach op het gezicht tovert. Deze grote Italiaan mag er best wezen namelijk. De SLC blijkt namelijk een zeer origineel en goed ontworpen model te zijn dat overkomt als een hatchback-achtige SUV. Een vijfdeurs zakenauto met hoge instap. De auto is volgens ons een directe tegenhanger op een markt waar zo’n beetje alleen BMW met de GT5 nog aanwezig is. Met name de voorzijde oogt indrukwekkend en we zien duidelijk dat Pininfarina tijdens de ontwikkeling niet ver van deze creatie af heeft gestaan. Het interieur toont een modern typisch Italiaans interieur dat ook in een Maserati niet zou misstaan. Volgens Rossignolo is deze van een zeer hoog niveau qua afwerking. De drietand heeft met de SLC straks een concurrent in eigen land zodra het met een SUV op de markt komt… Al is dit geen echte SUV natuurlijk. Toch zie je dat dit het type ruimteconcept is, waar in Turijn in he verleden al vaak over gebrainstormd is onder invloed van wijlen Agnelli. Het toeval wil dat Gianmario Rossignolo ooit onder L’Avvocato heeft gewerkt.

We waarderen behalve de frisse verschijning ook de eigenwijze keus om vlak voor Genève alvast volgens goede traditie het model in Rome te tonen op bezoek bij de president van de republiek. Gianni Letta nam als ‘staatssecretaris’ en tweede man na Berlusconi het voor de president van de republiek waar (foto). De SLC zal in Turijn worden gebouwd en vormt dus het eerste hoofdstuk in de revival van DeTomsao. De auto zal op de markt verschijnen met een V8 van 524 pk of een V6 met 296 pk. Er is ook een V6 diesel beschikbaar met 247 pk. De auto is vierwielaangedreven en heeft een instapprijs van 85.000 euro op de Italiaanse markt. De SLC claimt behalve qua vermogen ook qua gewicht de nodige sportiviteit doordat de auto 250 kilo lichter zou zijn dan de gemiddelde concurrent. Verdere technische gegevens zijn nog niet vrijgegeven.

Tijdens de presentatie bevestigde DeTomaso de ontwikkeling van twee nieuwe modellen. Een compacte stadswagen (deze zal in Termini Imerese in productie gaan) en een sportwagen.

Deel dit artikel:

14 gedachten over “DeTomaso toont alvast de SLC

  • 16 februari 2011 om 06:33
    Permalink

    Het spijt me maar ik vind hem echt super lelijk. Het lijkt wel een kleine japanse auto die een anabolenkuur heeft genomen. Zie er geen Itaiaanse lijnen in.

    Er stonden tekeningen van de nieuwe Maserati SUV in de Autoweek. Die was wel erg mooi. Ik hoop daarom maar niet dat Maserati naar deze DeTomasso kijkt.

    DeTomasso moet een mooie sportwagen maken en geen tegenhanger voor de net zo lelijke BMW 5GT.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 08:46
    Permalink

    De gril gaat nog wel, maar die kont ziet er uit als een afgekeurd ontwerp voor de seat exeo…

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 11:09
    Permalink

    Fantastisch! Zo te zien hebben ze gretig gebruik gemaakt van Maserati onderdelen, and that’s a good thing.

    De wielen staan alleen een beetje vreemdsoortig, neem aan dat daar nog aan gewerkt gaat worden.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 12:32
    Permalink

    Van mij geen staande ovatie voor deze (moedige) creatie. Een KIA achtige Ford Focus grille… Interieur daarentegen is weer schitterend. In zijn klasse wellicht wel een prima verschijning, daar waar de BMW echt ongehoord lelijk is….. Maar goed is en blijft een kwestie van smaak.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 12:43
    Permalink

    Het lijkt wel een Mitsubishi aan de voorkant. Niet echt wat ik me had voorgesteld bij de wederopstanding van DeTomaso. Maar goed, het vernieuwde logo beloofde natuurlijk al weinig goeds.

    Interieur ziet er overigens wel goed uit, zoals ’t Italiaan betaamt.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 16:40
    Permalink

    Sorry maar ik vind dit geen geslaagd ontwerp. Het zou inderdaad kunnen komen van een japanner die te weinig geslapen heeft en met beperkte zin voor creativteit.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 17:55
    Permalink

    Mooi is anders. Redelijk anonieme lijnen, beetje Japans inderdaad. Maar ja de BMW GT vind ik ook een lelijk ding dus het zal wel bij het segment horen…

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 20:30
    Permalink

    ik vind het ook een gemiste kans..
    buitenkant is saai…. koreaans or jap… en geen italiaan waardig..
    het interieur vind ik ook ‘grijze muis’… wellicht ziet het er gelikter uit in beige leer.. maar het ziet er zo op de foto erg plastic en nepperig uit..

    ga weer verder met dromen over een Mangusta of Pantera… dat zijn Tomaso’s

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 22:27
    Permalink

    Ah, het is weer een Italo-Amerikaan!

    Deze DeTomaso is van onderen een Cadillac SRX. De techniek is vermoedelijk ook uit die auto afkomstig. Het dashboard, inclusief stuurwiel, is zelfs 100% Cadillac SRX en in DeTomaso volledig met leer overtrokken.

    Dit is blijkbaar het jaar van de Italiaans-Amerikaanse auto’s.

    Waar ik de Cadillac SRX-wijsheid vandaan heb? Zie deze link:

    http://blog.caranddriver.com/de-tomaso-slc-crossover-a-cadillac-srx-in-new-clothes/

    Beantwoorden
  • 16 februari 2011 om 22:32
    Permalink

    Lachuh! GM techniek en Ford motoren. Lekker wezen shoppen die Rossignolo.. Al moeten we niet vergeten dat zijn Firma Delphi aan deze grote autobouwers levert. Dus je kunt net zo goed zeggen dat de Amerikaanse auto’s Italiaans DNA hebben.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 13:05
    Permalink

    Het zal wel aan de foto’s liggen, maar het lijkt wel of die van plastic is gemaakt. Hij is niet veel minder lelijk dan de BMW….

    Beantwoorden
  • 17 februari 2011 om 21:18
    Permalink

    Wat een eenduidige beoordelingen hier. Op de vraag kopen of slopen…. Dit wordt weer een stille aftocht van DeTomaso. Ze gaan het hiermee niet redden ben ik bang.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.