DeTomaso naar Termini Imerese?
Eigenlijk durfde niemand het in het begin serieus te nemen, maar nu worden de geruchten toch wel redelijk hardnekkig.
Het piepjonge gereïncarneerde DeTomaso bedrijf van de oude maar vitale Gian Mario Rossignolo, beschikt reeds over twee fabrieken en mikt nu op een derde. In de kandidatenrace voor het gedoemde Termini Imerese, lijkt achter de schermen de nieuwbakken Italiaanse exclusieve autofabrikant het meest geschikte plan te hebben. De krant Il Giornale zegt over betrouwbare bronnen te beschikken. De organisatie Invitalia, die samen met FGA verantwoordelijk zijn voor het veiligstellen van een nieuwe toekomst voor de fabriek, zou een gedetailleerd plan hebben ontvangen. Na Livorno en Grugliasco zou nu dus ook Termini Imerese in het bezit gaan komen van het DeTomaso van 2009.
In de voormalige Delphi fabriek in Livorno zal een SUV worden samengesteld met het blauw-witte logo. 8000 per jaar om precies te zijn. Maar Rossignolo is van plan om hier niet bij te laten en wil echt de concurrentie aangaan. In de Siciliaanse fabriek wil hij namelijk een compacte auto bouwen die klanten moet stelen bij Mini. Daarvan zullen er zelfs 30.000 per jaar gemaakt gaan worden. Als dat zo is, kunnen de door onzekerheid geplaagde werknemers toch eindelijk opgelucht ademhalen. Bovendien hebben zij reeds ervaring met luxe compacte auto’s van goede kwaliteit getuige de Lancia Ypsilon. De firma van Rossignolo bluft niet, want het beschikt over een geavanceerde methode voor het ontwikkelen van productiemodellen. Op die manier kunnen kosten gedrukt worden en zijn er geen 300 maar slechts 20 mallen nodig voor een model. Wat dat betreft heeft dit bedrijf meer potentie dan het huidige Saab van Victor Muller. De Nederlandse-Zweedse autobouwer wil met nog minder capaciteit grote aantallen gaan bouwen die moeten concurreren met gevestigde premium merken uit Duitsland. En voor zover wij weten beschikt Saab niet over een kostenreductieplan. DeTomaso heeft vol overtuiging een grotesk plan neergelegd omdat het beweert 70% van de kosten te kunnen reduceren. Het eerste model (SUV) zal volgend jaar maart in Geneve gepresenteerd worden.
As je het mij vraagt wordt dit een grote flop. Daarnaast vraag ik me af hoe opgelucht die werknemers in Termini Imerese moeten zijn met een aangekondigde kostenreductie van 70%.
Ik denk juist dat DT veel in zijn mars heeft. Het is niet voor niets dat men in staat was om PF Grugliasco over te nemen en dat hun bestaande techniek (Delphi) het betere is wat je in de wereld kunt vinden op dit moment. Rossignolo had klanten over de hele wereld.
ik krijg ook het idee dat deze onderneming de Italiaanse Spijker is… ze kopen nog meer fabrieken dat dat ze auto’s verkopen…
het ontbreekt aan focus, laat ze eerst eens één model succesvol produceren en verkopen… en dan pas verder dromen… en wij maar denken dat Victor Muller uniek was 😉
Als je in de huidige industrie iets wilt bereiken moet je juist zorgen dat je eerst over de juiste hoeveelheid/kwaliteit infrastructuur beschikt. Een auto bouwen en verkopen is leuk en romantisch maar geeft je echt geen kans op meer klanten en de nodige groei. Het is juist niet vergelijkbaar met Spyker.
Dit wordt goed aangepakt en lijkt eerder op Tesla. Het zou me niets verbazen als DT ook nog met groene auto’s gaat komen.
Hoeveel auto’s verkoopt Tesla? Ik vind het dagdromerij, maar we zullen zien. Trouwens Saab heeft wel degelijk infrastructuur in Trolhattan, de vraag is eerder of ze de juiste technologie voor de juiste prijs kunnen kopen om hun modellen met winst te verkopen. Ik begrijp niet hoe het kan dat Marchionne 100% inzet op efficiency en schaalvergroting terwijl DT 3 fabrieken op ver uit elkaar liggende locaties opkoopt. Klinkt op zijn minst onlogisch. Roepen dat je 70% kostenbesparing kunt behalen is gemakkelijk, dit realiseren is nog een tweede. Volgens mij is de enige kans om winst te maken in te zetten op een niche (zoals Saab gaat proberen), maar dan helpt het nog niet als je op 3 locaties zit.