Design Giulia uit Amerika en van de Punto herzien
Volgens Quattroruote is het project van de nieuwe Alfa Romeo Giulia, volledig in de VS voortgezet, nadat een tijdje geleden de eerste voorstellen werden afgekeurd door Marchionne. Om de lijntjes kort te houden rond dit immens belangrijke model, moest designchef Lorenzo Ramaciotti naar Detroit verkassen, om daar alles alsnog in goede banen te leiden. Samen met hem vertrokken volgens insiders ook vijf andere projecten naar de VS, waaronder de toekomstige Jeep die de basis zal delen met 500X. Deze zullen in Mirafiori in productie gaan vanaf 2014. Het schijnt dat Centro Stile in Turijn al vier serieuze eindvoorstellen had voor de Giulia en dat deze allemaal zijn verworpen. Blijkbaar is een ontwerpproces aan de andere zijde van de oceaan geen goed idee. Er zullen dus steeds alleen al om praktische redenen, steeds meer tekeningen in Amerika gemaakt gaan worden in de toekomst. Vooral wanneer zoals in het geval van de Giulia, de uiteindelijke productie ook daar zal plaatsvinden.
Een ander opmerkelijk bericht uit Italië, is dat Fiat ook voor de nieuwe Punto het ontwerp herziet. Wellicht wil Lingotto profiteren van het uitstel en kan het door een grondige blik op nieuwkomers van de concurrentie (Clio en 208), voor frisser idee zorgen. Voor de Punto maakt men volgens berichtgevingen van vorig jaar, gebruik van aanvullende ideeën van Pininfarina, maar mogelijk ook van Bertone en I.D.E.A.
Willen ze een auto op de markt brengen die uptodate is zal men dit moeten blijven doen.
Dat intwikkelingsprocess is ook niet gratis. Ze zouden dat geld beter steken in de productie.
Ik hoop maar dat we Alfa’s krijgen die er mooi uitzien en die ook voldoen aan de europese smaak.
Als Amerikanen iets niet kunnen dan is het wel vormgeving… Oké, het is een karikatuur, maar of je nu naar auto’s, kantoorapparatuur of wc’s kijkt, het ziet er allemaal vooral bruut en functioneel uit en niet of er naar de esthetische kant van de zaak is gekeken.
Waar ik bij Lancia het voordeel van de twijfel toeken, lijkt mij het ontwerpen van een Alfa Romeo in de Verenigde Staten fundamenteel fout. Om te beginnen omdat “Made in Italy” nog altijd een sterk verkoopargument is, neem de Fiat 500 – vrolijkheid uit Italië”, of uit Polen? De consument is niet achtelijk. Op lange termijn verspeel je je reputatie.
Een bedrijf wat daar een lichtend voorbeeld van is is Philips: Veel eigen produkten werden vervangen door Aziatisch spul van inferieure kwaliteit dat verkocht moest worden op de kracht van het Philips-merk. Na een tijdje wist de consument dat het Philips-merk ook kon staan voor de grootste baggertroep, en dat straalde weer af op de kwaliteitsprodukten die het bedrijf nog wel zelf maakte.
Dit risico wordt geïntroduceerd puur door het misleiden van de consument, los van de werkelijke kwaliteit die geleverd wordt. De kans bestaat zeker dat de Amerikanen hun werk goed doen (Marchionne is immers niet zo maar overtuigd). De kans is ook aanwezig dat men een produkt zal afleveren dat niet aan de verwachtingen van een Italiaanse auto zal voldoen. Dan zijn de poppen pas goed aan het dansen en wordt het hele merk Alfa Romeo verpest.
@ Lusso
Hoezo produktie? Sinds 2009 horen we zaken als planning, vermoedelijke introductiedatum, aantallen van 300.000, nog geen geschikte motoren, voor- en dan weer achterwielaandrijving, afgekeurde styling, verplaatsing afdeling naar VS. Als men bij Alfa nog zo doorgaat kunnen we de planning en introductie van de Alfa 6 als rap gaan beschouwen.
De ontwerpchef is verkast, niet meer en niet minder. In de VS zullen ze sneller en economischer werken dan in het stakingsgevoelige Italie.nu het op het einde aankomt kan men zich geen uitstel meer veroorloven wat productieklaarmaken betreft.
Dat is niet wat hier staat: Als er 4 Italiaanse ontwerpen verworpen zijn, dan kiest men juist voor uitstel.
Lees het artikel dan nog eens. Ik kan niets vinden wat duidt op uitstel. Alleen dat de ontwerpchef is vertrokken en samen met hem nog vier ontwerpprojecten.dit is ook maar een gerucht verhaal.
De woordkeuze van de schrijver van dit artikel is ongelukkig gekozen!!!
Zeg… jij weet ook dat men in Italië prima in staat is een mooie Alfa-Romeo te ontwerpen. Dat het afwijzen van 4 ontwerpen en dat een nieuw ontwerp gemaakt moet worden tot onvoorziene vertraging lijdt lijkt me ook een inkopper.
Wat er werkelijk aan de hand is speculatie. Het lijkt mij zeer plausibel dat de Amerikanen hun zo ideeën hebben wat in hun markt werkt en in de Italiaanse ontwerpen niet vonden wat ze zochten.
Ik zie nergens staan dat de auto niet wordt ontworpen door Ramaciotti.je speculeerd te veel een foute richting in.
Heb net een artikel interview gelezen in CAR magazine met MS en over Alfa.Er komt geen E segment Alfa en de Guilia moet de perfekte tegenhanger van de 3 serie.hij wordt pas gelanceerd als ie perfect is. 😀
@alfaspeed
Volgens het meest recente plan komt er gewoon een E-segment. Deze wordt op hetzelfde platform als de baby Maserati gebouwd.
De auto wordt pas geïntroduceerd als ie perfect is….Wanneer is ie dat dan? Ik denk dat de meeste liefhebbers in ieder geval zullen roepen dat ie 100% Italiaans moet zijn, RWD en een lekkere roffel in de uitlaat. 😆
Het snijdt natuurlijk geen hout te stellen dat als een designer in Italië zijn werk doet het resultaat per defenitie beter zou zijn. Denk dat het goed is ontwerp- en productieafdeling bij elkaar te hebben. Dat Amerikanen, fijn generaliserend btw, niet kunnen ontwerpen wil ik tegenspreken. Neem de meubels van Eames, architectuur van Wright of Kahn, voertuigen van Loewy, de producten van Apple (made in China) etcetera. Uiteindelijk gaat het om visie en daarmee de output en ik neem aan dat SM voor Alfa Romeo de Giulia als een project van levensbelang beschouwd. Die moet gewoon scoren …
Geloof dat er iets mis is gegaan met posten … 😕
@ML_A
Klein foutje in de script. 😆
Ik heb niet bedoelen te zeggen dat er in Amerika niemand rondloopt die kan ontwerpen. Die zijn er zeker. Toch is het zo dat als je een Amerikaans produkt tegen een produkt van elders legt het verschil duidelijk zichtbaar is. Ik werk op m’n werk veel met infinibandapparatuur (computernetwerktechniek). Er zijn twee fabrikanten: Qlogic (V.S.) en Mellanox (Israël). De apparatuur van QLogic is kaal ijzer met de nodige ventilatieopeningen en wat lampjes erin, die Mellanox ziet er sjiek uit met o.a. een mooi gekleurd frontje, de ventilatiegaten vormgegeven als decoratie en ledjes met een bepaalde vorm i.p.v. enkel een functioneel oplichtend bolletje.
Het is maar één van de talloze voorbeelden die je in praktijk aantreft. Men benadert het uiterlijk van produkten daar op een andere manier.
Op de ontwerpafdeling van Apple werken overigens heel veel buitenlanders. Het wordt geleid door een Brit.
Misschien dat ik het op deze manier nog beter kan zeggen: In Nederland is men prima in staat lekkere salami te maken. Toch smaakt Italiaanse salami anders en is onmiskenbaar te onderscheiden.
Afhankelijk van mijn gemoed kies ik in de winkel voor Nederlandse of Italiaanse salami. Als ik Italiaanse salami koop, en er blijkt Nederlandse in de verpakking te zitten, zou ik mij bekocht voelen.
Alfa Romeo staat (in mijn beleving) veel meer dan Fiat of Lancia voor Italiaanse vormgeving. Een keus voor Alfa Romeo is onmiskenbaar een keus van de consument voor een Italiaans ontwerp.
Ook al heeft een auto op zich een prima vormgeving, voldoet een auto niet aan die verwachting dan… maak het zelf maar af 😀