Definitief groen licht voor Maserati productieplan in Grugliasco

Fiat Bertone

Het opzetten van de productie van de E-segment Maserati (ook wel baby Quattroporte genoemd) in de voormalige Bertone-fabriek in Grugliasco (Turijn), wordt na veel oponthoud nu eindelijk in gang gezet. De laatste handtekeningen zijn gezet en vooral de laatste knopen zijn nu doorgehakt. Fiat lijkt het tij eindelijk mee te hebben dankzij de hervormings-rollercoaster waar Italië nu in zit, onder leiding van interimpremier Mario Monti. In 2009 plaatsten we deze bovenstaande foto al op onze site, toen we een eerste bericht schreven over het wilde plan van Fiat, om in deze fabriek een totaal nieuw model voor Maserati te gaan produceren. Een serieuze intentie om weer een grote Italiaanse sedan te bouwen als verfrissende concurrent van de alomtegenwoordige Duitse tegenhangers.

Bertone

Eindelijk is er na een referendum en zelfs een rechtszaak een eind gekomen aan de onzekerheid voor de 1077 werknemers van de fabriek. Het laatste loodje kwam in de vorm van een overleg van maar liefst 5 uur. De laatste krabbel onder het contract van 500 miljoen euro, kwam van de voormalige afgevaardigden van de FIOM, die dit in mei al hadden toegezegd. De voorwaarden komen overeen met die van Pomigliano d’Arco. In Grugliasco verloor de linksradicale bond plots de eensgezindheid, omdat bijna alle werknemers, die al in de tijd van Bertone naar werk snakten, vóór het plan van Fiat waren. Alleen wat betreft Mirafiori hoopt de FIOM nog iets te kunnen tegenhouden, als het om het huidige werkschema van Lingotto gaat. Maar in heel Turijn wil men vooral dat de investeringen doorgaan, dus het is maar de vraag of de FIOM nog op veel steun kan rekenen.

Grugliasco

Fabriekshal ten tijde van Bertone.

De productie van de nieuwe Maserati, die misschien Qinqueporte zal heten vanwege een vijfde deur, wordt eind volgend jaar opgestart en zal vervolgens in 2013 op stoom komen. Het project heet M157 en wordt met totaal eigen karakteristieken op het grootste platform van Chrysler gebouwd. Dit standaard achterwielaangedreven model komt uiteindelijk ook met vierwielaandrijving en een hybride systeem. Motorisch is er bijvoorbeeld de keuze uit een 3.0 V6 met 400 pk, een nieuwe V8 met een inhoud van minstens 4 liter en een V6 diesel van VM. Allen met een 8-traps automaat van ZF.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Definitief groen licht voor Maserati productieplan in Grugliasco

  • 18 november 2011 om 09:24
    Permalink

    Eindelijk groen licht. Al doen de naam “cinqueporte” en de vermelding van het chrysleronderstel mij huiveren. Als de auto uitkomt zal de eerste vermelding zijn dat hij gebouwd is op een oud mercedes onderstel, ongeacht of dat nu waar is of niet… Ze zouden beter het bestaande QP onderstel gebruiken.

    Beantwoorden
  • 18 november 2011 om 10:12
    Permalink

    @Autoedizione
    Gaat dt dan ook de productie locatie worden voor de Alfa 169??? Of wordt de 169 toch samen ontwikkeld met een Amerikaan?

    Beantwoorden
  • 18 november 2011 om 12:00
    Permalink

    Ik verwacht het eigenlijk niet omdat ik wel eens her en der heb gelezen (en dat hebben we daarom ook zelf al eens geschreven) dat de grote Alfa een onderdeel wordt van het volgende industriële plan voor Brampton in Canada.

    @Lusso : ik snap je emotie maar het platform van de QP/GranTurismo is uitermate ongeschikt voor massaproductie. Ik denk dat ze het huidige Chrysler platform flink onder handen nemen en dat je feitelijk kunt spreken van een nieuw platform. Zoals het platform van Bravo/Delta ook is getransformeerd tot de Compact van de Giulietta. Ze zullen het platform voor de hoogste segmenten zelfs een nieuwe naam geven. Opvolgers van de 300/Thema, de grote Alfa (en wie weet nog een coupé en GT) en enkele Amerikaanse coupe’s en sportwagens (opvolgers Charger/Viper) zullen er op gebaseerd worden

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.