December 2012: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Zoals gezegd was 2012 een absoluut nieuw dieptepunt voor de Fiat-groep in Europa, wat alles te maken heeft met condities op de belangrijke thuismarkt. Italië beleefde een neergang op de automarkt, die vergelijkbaar is met de jaren ’70. Volgens analisten heeft de Italiaanse overheid door de nodige maatregelen, 2,3 miljard euro aan belastinggeld misgelopen. De realiteit is echter dat de maatregelen van de regering Monti, Italië juist op de langere termijn verder moeten helpen, om een veel grotere catastrofe te voorkomen. Het jaar 2013 lijkt niet veel beter te worden voor Fiat, maar een lichtpuntje is wel, dat FGA haar marktaandeel op het schiereiland zelfs iets heeft zien toenemen.
Fiat Group Automobiles verkocht in december in totaal 25.398 auto’s op de thuismarkt. Dat is een afname van -20,25% ten opzichte van de laatste maand in 2011. Over heel 2012 gezien verkocht Lingotto 415.288 auto’s en behaalde men een totaal marktaandeel van 29,62% ten opzichte van de 29,49% van vorig jaar. December was een nieuw dieptepunt in Italië en dat zien we ook goed terug in de individuele cijfers.
Fiat heeft als automerk met de Panda nog altijd verreweg de populairste auto van het land in huis en komt mede hierdoor op een totaal van 18.148 verkochte auto’s in december. Dat is -20,56% ten opzichte van de twaalfde maand in 2011 (marktaandeel over 2012 is 21,02%). De Panda werd als best verkochte auto van Italië, in december 6765 maal verkocht. De Punto volgt met 4432 stuks. De 500 staat op de zesde plaats (tweede in het A-segment achter de Panda) met een aantal van 2330. De 500L dringt voor het eerst de top 10 binnen met 2247 stuks. De Freemont blijft sterk met 892 stuks, gevolgd door de Qubo met 719 stuks. De Bravo moet het in het C-segment met een aantal doen van rond de 600. De Doblò werd 207 maal verkocht.
Lancia ziet een daling van -20,82% dankzij de verkoop van 4160 eenheden (marktaandeel over 2012 is 5,09%). De vijfdeurs Ypsilon zakt wat weg en lijkt last te hebben van de nieuwe Clio en de 500L. Er werden 2017 exemplaren verkocht van de Ypsilon. De Musa ziet de 500L nu boven zich staan, maar werd toch nog 1339 maal verkocht. De Delta volgt met een aantal van iets minder dan 600. Een kleine verrassing is toch wel de Thema, die dit keer 239 maal werd verkocht, goed voor een vijfde plaats in het E-segment. De Voyager werd 49 keer verkocht en de Flavia hooguit tien maal. Jeep werd 516 keer aan de man gebracht (-20,86%).
Alfa Romeo heeft in december op de thuismarkt 2561 maal een nieuwe klant gevonden. Een afname van -16,33% ten opzichte van 2011 (marktaandeel over 2012 is 3,01%). De Giulietta is erg sterk en leidt het C-segment overtuigend met 1798 eenheden (de Golf zakt naar de derde plaats met 1353 stuks). De MiTo werd 569 maal verkocht wat minder is dan ooit en de helft van december vorig jaar.
Ferrari en Maserati zien weer grote afname. Maserati leverde dit keer wat meer auto’s af dan Ferrari (4). Van de 9 stuks waren 5 een GranTurismo.
239 (!) Thema’s, daar moet een bijzondere reden voor zijn. Wie weet meer?
Wederom groeiend marktaandeel voor de Italiaanse merken, positief!
Goeie start van de 500L. Blijf het erg jammer vinden dat de Musa uit productie is gegaan, verkoopt nog erg goed (zal ook wel door de kortingen komen).
Misschien wat in de schijnwerper gestaan omdat Alonso er een gekregen heeft? Het viel mij ook op.. 🙂