Debuut zeer fraaie Fiat 124 Spider
In Los Angeles mogen de Amerikanen zich straks vergapen aan de prachtige nieuwe Fiat 124 Spider. De pr-mannen van FCA hebben absoluut niet overdreven toen ze even geleden stelden dat de 124 absoluut geen goedkope aanpassing van een MX-5 zou worden. De eerste sportieve Fiat in jaren (Abarth even niet meegerekend) kent namelijk talloze unieke details en het designteam van Centro Stile heeft op intelligente wijze het verleden nieuw leven ingeblazen. De 124 Spider is dus een geslaagde herinterpretatie van wat veel Amerikanen zich nog wel zullen herinneren. En met dat laatste benoemen we ook Fiat’s primaire doel met dit model, namelijk in de VS een groter publiek aanboren met de nodige Italiaanse charme. De stijl toont behalve elementen uit het verleden ook duidelijke nieuwe kenmerken van Fiat. Zo zien we details die aan de nieuwe Tipo doen denken (grille) en de vernieuwde 500 (achterlichten).
Technisch is er ook voldoende DNA van het schiereiland terug te vinden. Onder de kap ligt de bekende viercilinder 1.4 MultiAir met standaard 140 pk (240 Nm koppel), gekoppeld aan een hand geschakelde transmissie met 6 versnellingen. De ophanging voor bestaat uit dubbele wieldraagarmen en achter een multilink-wielophanging. Om de auto ook zeer accuraat en voldoende Italiaans te doen sturen is de stuurinrichting uitgerust met dual pinion elektronische bekrachtiging. De 124 Spider is van alle moderne snufjes voorzien zoals adaptieve koplampen, achteruitrijcamera, zeer hoogwaardig stalen elementen in structuur voor extra stijfheid en een laag gewicht. Binnenin bestaat de rijke uitrusting uit een 7-inch touchscreen waarmee de digitale radio en multimedia worden bediend, Bluetooth-connectiviteit, verwarmbare stoelen en Keyless Enter ’n Go. De optionele premium Bose-geluidsinstallatie met negen speakers, waaronder dubbele speakers in de hoofdsteunen zorgt voor een goede sound uit je installatie ook tijdens een ‘open rit’.
Acht tinten liggen er in de planning. Twee pastelkleuren; Rosso Passione en Bianco Gelato (foto’s) en vijf metallic kleuren; Nero Vesuvio (dat vast op het bijna dieppaarse Nero Etna lijkt gokken wij), Grigio Argento, Grigio Moda, Bronzo Magnetico, Azzurro Italia en Bianco Ghiaccio (parelmoer). Fiat opent de verkoop in de VS met een Anniversary editie (124 stuks). Te herkennen aan de speciale badge. Fiat start de verkoop in onze regio vanaf zomer 2016.
Ik heb gelezen dat de VS versie 160pk zou krijgen… Voor de rest wel een geslaagde auto die een boost zal geven aan de verkoop in de VS en uiteraard ook hier. De Fiat dealers kunnen tevreden zijn: nieuwe 500, Tipo, Fullback en nu de Spider. Spijtig dat de modellen van Alfa niet even snel volgen…
Daar is die dan. Ik had al foto’s gezien, maar ik ben voorlopig nog gematigd, dus “zeer fraai” vind ik hem niet. Zeer zeker herkenbaar zijn diverse 124 details, maar ik vind hem niet Italiaans. Enigszins “grof”, vooral vanaf de zijkant bezien. Je ziet dat hij mede ontworpen is voor de US markt. Hij mist de strakke, gewaagde snit van bijv. de Coupe-Fiat. Zit wat van een TVR of Triumph in.
Bijzonder geslaagd! Volgens mij veel mooier dan de Mazda MX 5 en veel van de originele 124 is te herkennen, complimenten.
Ik vind hem in het wit heel mooi en in het zwart helemaal niet mooi.
Ik vind hem va de zijkant juist heel mooi; compact en toch elegant. Voor en achter grijpen de verschillende details terug op de oude 124 spider. De auto sluit sowieso meer aan bij de oude 124 dan bij de hedendaagse Fiats. Lijkt mij een pluspunt in deze tijd waarin het hele modellengamma vaak zoveel mogelijk op elkaar lijkt.
Wel aardig, maar wauw-gevoel ontbreekt. Ik moet er denk ik aan wennen dat Italiaans design zoals dat tot nu toe bestond er niet meer is. Alleen Maserati heeft dat nog. De Giulia, 124 Spider, Tipo: allemaal zien ze er aardig uit, maar ik mis scherpe lijnen en het wauw-gevoel.
@OneFiveNine
Door de tegenwoordige wettelijke voorschriften bestaan er nauwelijks nog heel echte wauw auto’s. Sommige Mercedessen lijken op een mislukte Hyundai, een moderne Jaguar heeft geen enkele persoonlijkheid meer.
Jammer dat de overige pers zo de nadruk legt op badge-engineering terwijl de auto toch een eigen koetswerk en een Fiat motor heeft.
Veel teveel kritiek, het is gewoon een prachtige auto, helemaal 124 Spider. Wat is er nu op tegen dat er sommige onderdelen (die je meestal niet of nauwelijks ziet) ook op een Mazda zitten? Dat is toch normaal in deze tijden? Aan alle negatieve kritiek: wees eens wat positief en een beetje van deze wereld!
Dat valt helemaal niet tegen: Samen ontwikkeld met de MX-5, die decennia geleden de roadster terug populair maakte. Daarboven op zwierige Italiaanse lijnen die teruggrijpen naar het origineel, tegelijk verwijzend naar details van de 500 (voor- en achterlichten) én de nieuwe Tipo (grille) en dat alles zonder in Germaanse copy-paste-armoede te vervallen… Ik kijk er naar uit in de showroom van mijn Fiat-dealer!
@Jahannes Ik vind ook dat er teveel nadruk ligt op bij sommige media dat dit een Mazda is, maar je kan er niet omheen dat het hele interieur 1 op 1 is overgenomen uit de MX-5. Nu scheelt het dat Mazda de laatste jaren voor zijn ontwerpen goed heeft gekeken naar Alfa, dus daardoor doet het toch nog een beetje Italiaans aan.
Ach ja, dat interieur: Het ziet er best mooi uit, er is niks mis mee. De gehele configuratie wijkt niet veel af van een Fiat (inderdaad OFN). De drie draaiknoppen op de middenconsole (ventilatie, verwarming, …) zijn toch 95% op zijn hedendaagse Fiats…? En de tellers met hun kap doet behoorlijk denken aan de 500X… Wees blij met een Fiat er bij!
@BePa
Zo is het en het rijmt ook nog: wees blij met een Fiat erbij.
Overigens, in Amerika zijn er grote complimenten, ook van het feit dat het exterieur precies 0% van Mazda is en 100% Fiat.
….. en veel beter dan de 2012 Flavia, toch?
au.. de flavia was prachtig!
Een (esthetische) vergelijking met de Mazda is helemaal niet aan de orde. Het is nu naar blijkt, een mondiaal gecreëerd schepsel, niets meer niets minder. Ja, natuurlijk haal je er 124 details uit, maar het totaal plaatje is niet Italiaans. De presentatie is met name op de US gericht, dus het ontwerp moet ook enigszins Chrysler(US) gerelateerd zijn. De Spider is niet puur zoals we hadden gedacht te krijgen. Jammer, jammer en nog eens jammer.
Fiat is back with a convertible:
http://www.gocar.gr/videos/watch/c1233/42292,Fiat_124_Spider_commercial.html
@Mirafiori
In Amerika schijnen ze het allemaal veel beter te begrijpen. De commentaren? Zeer veel complimenten, zeer Italiaans, pakt precies het 124 Spider gevoel, totaal geen badge-engineering, veel sterker dan de Mazda MX5.
Ik ben het totaal niet met je eens, maar iedereen natuurlijk z’n eigen mening.
Aanvulling: behalve het interieur natuurlijk met alleen detail wijzigingen, maar dat was al prachtig.
De auto is samen ontwikkeld en heeft verschillende motoren en carroserie. Badge engeneering is dan een vies woord.
@Henk. Badge engineering is het ook zeker niet, eens, maar waarom vergelijk je hem weer met een Mazda ?, Beide auto’s zijn gelukkig goed verschillend, maar hebben ook een verschillende doelgroep.Begrijpen Amerikanen het beter ?, Ze hebben een bepaald verwachtingspatroon en daar past deze 124 spider zeer goed in.Let wel, hij is daar wel mede op ontworpen !. In dat opzicht kan het een succes worden en dat wensen we FIAT natuurlijk van harte.
@Mirafiori De vergelijking met de Mazda is nogal logisch, het is het zusje…
@henk, half zus-zus relatie.
Prachtige auto, met vergelijkbare prijzen als concurrentie. De eerste lovende commentaren zijn binnen (o.a. autointernationaal). Jammer van beperkt kleurenpalet: ik mis lichtblauw, knalgeel, sinaasappeloranje. Kleuren die vrolijkheid en zelfvertrouwen uitstralen. Maar wat een mooie en begerenswaardige auto is dit geworden. Hulde!