Debuut Alfa Romeo Giulietta editie Sprint Speciale
Alfa Romeo heeft weer eens een sportief pakket bedacht voor de Giulietta. Na edities als de QV Sportiva, QV Line en Sprint is er nu ook de Sprint Speciale. Deze is qua details en look sportiever dan al de voorgaande pakketten, wat de term Speciale dan ook benadrukt. De naam is trouwens opnieuw historisch, aangezien deze al voor het eerst in 1957 werd gebruikt. Belangrijke kenmerken zijn zoals voorheen reeds het geval was de sportieve ophanging, de sideskirts en de diffuser achter tussen de grote twinpipes. Mooie donkere 17 inch lichtmetalenvelgen met 5 grote gaten springen bij deze Sprint Speciale in het oog, evenals de grote Bembo’s erachter met felrode klauwen. Op de flank prijkt de badge Sprint. Al het glas achter is donker getint, evenals de spijlen in de grille, de spiegelkappen, omlijsting van de verstralers en de handgrepen van de voorste portieren die antracietkleurig zijn. De B-stijl is in hoogglans zwart.
Binnenin vallen de sportieve Alcantara beklede stoelen met rood stiksel en geïntegreerde hoofdsteunen meteen op, die we herkennen van de QV. Dit alles is op de Giulietta Sprint Speciale standaard evenals het stuur met rood stiksel en de nieuwe afwerking genaamd Silver van de inleg in het dashboard. De knop van de versnellingspook wordt optioneel in Alfa-rood geleverd. Aluminium sportpedalen en sierstrips voor de dorpels zijn uiteraard ook standaard. De motoren zijn momenteel de 1.4 MultiAir TurboBenzina met 150 pk de 1.6 JTDm diesel met 120 pk, de 2.0 JTDm met 150 pk en de 2.0 JTDm 175 pk met gerobotiseerde Alfa TCT. Het Uconnect systeem is leverbaar met 5 of 6,5 inch touchscreen. Beide met Bluetooth interface, audio streaming, Aux-in poort en USB. De 6,5 inch is tevens leverbaar met 3D navigatiekaarten en de functie ‘One Step Voice entry Destination’ (spraakherkenning voor de invoering van adressen/bestemming).
Na 12 italiaanse auto’s waaronder 5 Alfa’s (allen Fiat-Lancia- Alfa) bezorgt Alfa Romeo BELGIE mij een serieuze kater: Mijn huidige mooi gekoesterde Giulietta 2.0JTDM waarvan de verf van de rode Brembo remklauwen afbladdert na 3 jaar (foto’s van het euvel verstuurd 3 dagen(!) buiten waarborg. En dit zonder gebruik te maken van agressieve producten, wordt door Alfa Romeo afgewimpeld als ‘dit valt niet onder lakwaarborg’ , terwijl dit nergens vermeld wordt. Een ander persoon van Alfa zei mij: U bent 3 dagen buiten waarborg, anders werd het wel geregeld. Een derde persoon van Alfa verweet mij ‘verkeerd gebruik’, wat dat ook moge betekenen. Ter verduidelijking: Het gaat hier om de dienst na verkoop vanAlfa Romeo BELGIE, zeker niet de garage waar ik gewoonlijk ga, die staan ook tegen de muur… Mijn hart bloedt zo rood als het Alfa rosso van mijn Giulietta…
Johannes J. tot de leeftijd van 5j kan Alfa eventueel een tussenkomst regelen (bij gekende problemen) maar de aanvraag moet van uw dealer komen! Dit werd ons verteld toen de turbo van onze Mito 1.3jtd na 5j en 14 dagen de geest gaf. Deze info hadden we tevens kunnen gebruiken toen de elektrische servo na 3j begon te haperen maar ook toen kon onze dealer zogezegd niets doen en dat blijkt dus niet te kloppen.
Bedankt voor je info Sven. Voor de volledigheid moet ik zeggen dat Alfa Romeo een geste wilde doen van 40% op 1 remklauw. Maar dat is zowat een druppel op een hete plaat en onaanvaardbaar, gezien de 3 dagen buiten waarborg. Mijn garage deed het nodige om een aanvaardbaar voorstel te verkrijgen, tevergeefs. Het is Alfa Romeo BE die onconsequent repliceert en absoluut oncommercieel handelt.
Johannes, veel hangt inderdaad van je dealer af… sommige dealers maken hen er gewoon heel snel vanaf, spaart hen veel tijd… maar gaat ten koste van de service naar de klant toe
In Nederland is het zo dat dealer (de verkopende partij) daarvoor verantwoordelijk is en niet de importeur. Het is aan de dealer om de problemen op te lossen met de fabrikant of importeur, daar hoeft hij de klant niet mee te vermoeien.
Johannes, mijn Mito uit 2011 heeft het zelfde probleem. Je ziet dat de rode verf los komt. Nog een leuke issue. Onze Mito is uitgerust met een glazen schuif/kanteldak. Boven de voorruit en tussen het glazendak zit een strook ( gespoten waarschijnlijk ), ook hier laat de lak los, is werkelijk geen gezicht. Ook wij rijden meer dan 15 jaar Alfa, maar sinds kort zijn we toch aan het overwegen om eens iets anders te gaan rijden. O ja, importeur geeft natuurlijk niet thuis.
Pfff… vanwege lak op de remklauwen die loslaat wil je iets anders gaan rijden? Als dat alles is dan wens ik je succes bij andere merken. Ik zou voor iets Japans gaan dan.
Nee OneFiveNine, gaat niet over de remklauwen. Gaat over de algehele ervaringen de afgelopen jaren. Dat de remklauwen afbladderen alla, maar andere storingen vind ik wel vervelend. De kans dat ik hierna geen Alfa meer ga rijden is klein, maar mag wel kritisch blijven over het geboden kwaliteit.
Ik heb nog een ultieme poging gedaan met een redelijk tegenvoorstel: Alfa betaalt de remklauwen, ik betaal de montage/werkuren. Ook hiervoor een stoïceins nee-antwoord vanwege ALFA ROMEO. Zelfs het moederhuis in Italië legt de verantwoordelijkheid gewoon terug in België. Ondertussen vind ik geen enkele redelijke oplossing om de klauwen weer enigzins mooi te maken…