De ‘veramerikanisering’ van Lancia

Geneve is voor de Alfista misschien eindelijk een reden tot een mooi feestje na tijden van grote droogte…

Maar voor de Lancista is er eigenlijk alle reden om vooral niet naar Geneve te komen. Niet zozeer vanwege het feit dat de drie Lancia modellen die momenteel allesbepalend zijn voor het merk pal naast de Chrysler stand zullen staan als een twee-eenheid… En ook niet omdat er nog geen nieuws is op het gebied van de nieuwe Ypsilon of wat dan ook… Maar vooral omdat er eigenlijk nu al een vervaging van de merkgetrouwe Lancia-stijl als een boze droom werkelijkheid lijkt te worden. Lancisti zijn over het algemeeen niet echt snel rouwig om wat hun merk eventueel wordt aangedaan. Het merk is misschien juist zo mooi vanwege haar grillige geschiedenis;  Een nieuwe generatie Delta die heel anders blijkt dan waar een Delta ooit voor bedoeld was. Een Thesis die mijlenver van de Thema rijder afstaat. Een Beta die niets met de Fulvia te maken had. Het al jarenlang ontbreken van een rol op sportief gebied. Het verdwijnen van techniek uit het gamma zoals een traditionele V6 of de Integrale… Nee niets heeft de Lancist echt uit het lood kunnen slaan de afgelopen decennia, om het simpele feit dat die typerende unieke stijl van een Lancia ondanks alles altijd maar bleef bestaan. Totdat we gister de persfoto’s zagen van de showmodellen voor Geneve!

De Ypsilon Elle kon nog wel eens het laatste modegrilletje geweest zijn dat nog wél aan de traditionele Italiaanse chiqueheid met oog voor detail doet denken. Dit model verscheen in Frankfurt afgelopen zomer en mag nu weer mee. Het shock effect beleeft ons Lancia hart echter bij het zien van wat er verder volgt. Een matzwarte Delta heeft zijn pianolak kleurige zijspiegels ingeruild voor Chryslerachtige chromen exemplaren. En het dieptepunt  is vervolgens een Musa met lederen Cadillac-achtig dak en dito bleke bekleding met knopen. Met de stijl van een Buick of een Lincoln, lijkt Lancia hier een nieuwe fase in te gaan. Niet bepaald iets waar je graag naar uitziet of vertrouwen geeft voor de toekomst.

Maar laten we ons troosten met het feit dat het enkel nog nieuwe details betreft, die misschien ietwat geforceerd een brug lijken te slaan naar de stand ernaast uit Detroit. Zal die prachtige Torinese stijl met blauw bloed na 104 jaar voor altijd verloochend blijven? Of is dit slechts een tijdelijke nare droom?

We wachten angstvallig af.

[nggallery id=210]

Deel dit artikel:

12 gedachten over “De ‘veramerikanisering’ van Lancia

  • 25 februari 2010 om 17:01
    Permalink

    Chromen spiegels is niks amerikaans aan. De hele auto-industrie heeft ze toegepast. Een leren dakje kan ik alleen maar toejuichen. Vind het namelijk prachtig bij Cadillacs.
    De enige ver-amerikanisering zal de DDCT-bak van Borgwarner zijn.

    Lancisti die deze “details” geforceerd vinden moeten zich eens inleven in de Chrysler aanhangers. Die krijgen dadelijk misschien wel een complete Delta door de strot gedouwd, waarvan op deze site nog trots stond dat Chrysler en Lancia goed bij elkaar passen kwa design. Behalve de chromen spiegels blijkbaar ……..

    Snap de ommezwaai niet.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 17:25
    Permalink

    Ik zie geen ommezwaai. Het gaat hier om Lancia en Lancia alleen dus geen Chrysler. De Delta heeft prachtige lijnen die enkel dankzij de uitgsproken stijl prima aansluiten bij Chrysler. Chrysler heeft van oudsher ook een steek van eigenzinnigheid. Maar daar houdt de vergelijking ook op. Andersom is versmelting een heel slecht idee. Chrysler heeft geen kenmerken die prima bij Lancia passen.

    We hebben het hier over typiche Lancia vormgeving en kenmerken. Zeer uitgesproken en uniek.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 17:40
    Permalink

    Bij Chrysler-aanhangers denk ik meteen aan tandem-assers met huif, voorzien van ’n grote vijfpuntige ster en/of MOPAR-stickers…

    Zonder gekheid, waar ik voor vreesde lijkt dan toch te gaan gebeuren. De aristocratie van Lancia, verslonden door Amerikaanse wansmaak. En voor degenen die denken dat dat laatste wel meevalt, dit weekend gewoon naar Discovery Channel zappen. Dikke kans dat daar wat Yanks (met namen als “Chip”) te zien zijn die lyrisch lopen te doen over hotrod-design of aanverwante zaken. Of google gewoon ‘ns “Chrysler TC by Maserati” en gruwel bij getoonde beelden.

    Toch nog maar snel ’n mooie Thesis vinden en deze koesteren tot ’t einde der tijden…

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 19:30
    Permalink

    Proefballonetjes om te zien hoe de pers c.q. bezoekers erop reageren ? In dat geval kan ik maar een ding hopen, genadeloos afbranden. Van de andere kant kan ik me haast niet voorstellen dat er straks alleen maar Chryslers met een Lancia-grille komen. Dat is de doodsteek voor dit fraaie merk. Ik geloof er niet in, het publiek zal er niet intuinen, Lancisti al helemaal niet.
    Is er nog hoop ……………..??

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 19:36
    Permalink

    Vind de reactie op de chromen spiegels en het leren dak ook wat overtrokken. Aluminium spiegelkappen zijn ook al jaren op de 159 leverbaar als extra sportief accent, dat Lancia nu met chromen exemplaren komt voor de Delta (“luxe” uitstraling) vind ik niet zo vreemd. Een leren dak is “geschmacksache”. Doet mij eerder denken aan de Taunus van mijn opa en minder aan Cadillac. Ik vind Lancia ook een prachtig, eigenzinnig merk, maar heb aan de andere kant het vertrouwen dat men dat bij Fiat zelf ook wel weet en snapt dat weinig mensen in Europa een ge-rebadgede Chrysler als Lancia zullen accepteren. Kortom, eerst afwachten wat er echt gaat gebeuren voordat we weer collectief moord en brand gaan roepen (laat dat maar aan de politiek over…)

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 21:34
    Permalink

    Beetje sombere toon dit bericht. Volgens mij gaat het wel goed komen zeker als er impressies over het net vliegen als deze:

    Ziet er veelbelovend uit!

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 23:35
    Permalink

    dit keer vind ik jou de zuurpruim Mattia! Ik zie hele kekke modieuze auto’s die kwaliteit en luxe afstralen als ware het een cartiertas of Versacepak. Prachtige materialen en stijlelementen. Dit keer toevallig een chromen spiegel om te varieren, vorige keer was het dat matten dak, so what.
    Ik voorzie nog geen problemen, het word pas een probleem zodra ze met enorme achterlichten gaan komen etc.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2010 om 06:09
    Permalink

    Alfisti zijn misschien wat ruimdenkerder dan Lancisti wellicht.
    De ver-amerikanisering van bijvoorbeeld een Ghia 1900 SS is alom geaccepteerd en geprezen. Zowel het exterieur als het interieur.

    Net als de Montreal. Hoor nooit klachten over dit model dat duidelijk ver-amerikaniseerd is.

    Laatst nog, over die matzwarte Italia Independant Brera, geen klachten over de duidelijk door amerika geinspireerde lakkleur.
    Kom maar eens op een USA-cars-beurs (inderdaad, ik kom daar soms) en het stikt van de matzwarte wagens.

    Beantwoorden
  • 26 februari 2010 om 10:22
    Permalink

    Er is geen ruimdenkender publiek dan Lancisti en er is geen uitgesprokener publiek dan Alfisti.
    Hoera! Ik ben eindelijk ook eens een zuurpruim!! 😀

    Beantwoorden
  • 26 februari 2010 om 16:51
    Permalink

    Dan zal het ruimdenkende publiek de spiegels wel accepteren en is de berichtgeving een storm in een glas water.

    Beantwoorden
  • 16 april 2010 om 19:28
    Permalink

    Ik denk dat lancia pas echt doorbreekt als ze zich niet op het sportieve focussen maar zuiver op de luxe!

    Als lancia de zuivere luxe kan vertegenwoordigen, en concurrrenten voor een 7 of S kan produceren. Dan kan Alfa zich puur op het sportieve richten!

    Laat Alfa maximum tot het E segment groeien, en Lancia naar het D of F segment.

    Chrysler kan dan het F-platform gebuiken voor een luxe limo op Amerikaanse bodem terwijl Lancia in Europa met het zelfde platform de draak kan steken met de Duiste vlaggenschepen. 😀

    Een droom die helaas niet voor de komende 15 jaar is…. 🙁

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.