De V8 komt er ook weer aan
Afgelopen weekeinde heb je op onze site kunnen lezen hoe het 6 cilinder plan van FGA er ongeveer uit komt te zien.
We herinneren u even aan dit zinnetje: “Wellicht dat er dus nog potentere versies zullen komen voor Alfa topmodellen en Maserati.” Inmiddels gonst het met betrekking tot deze gedachte, op het internet ook over een aanstaande V8. Deze motor moet in ieder geval de lijst gaan aanvoeren voor merken als Dodge en Alfa Romeo, en wellicht ook voor Chrysler en Lancia. Wat is er waar en niet waar? Een terechte vraag die je juist hier op AutoEdizione kunt stellen, aangezien we stevast alles voor onze lezers op een rijtje zetten.
Dat er een 8 cilinder komt voor serieproductie is zo goed als zeker. Een dergelijk getal heeft simpelweg te veel magie, vooral ook in de VS, om het bijvoorbeeld voortaan achterwege te laten iv.m. downsizing. En toch zal het zelfs in dit geval gaan om omvangreductie. Een grote slurpende V8 is immers behalve té tof voor woorden, ook vooral té onzuinig, té vervuilend en té duur. Een kleinere inhoud dus. Een prestige variant van de oerdonor V6 met dubbele turbo en Multiair techniek. In tegenstelling tot de berichtgevingen op het internet, denken we dat het niet om een 3.0 gaat, maar om een 3.6/7 V8 (Bi)Turbo MultiAir met zeer veel paardenkracht. De 3.0 V6 stopt zoals gezegd bij de 420 pk. We denken ook te weten dat het niet om een geheel andere motor gaat dan de Amerikaanse V6. Zoals we dit weekeinde berichtten, zal het om een samensmelting gaan van wat FPT en wat Chrysler LLC hebben gebrouwen de afgelopen paar jaar. V6 benzine en diesel dus als donor voor een nieuwe rendabele V8. Geld over de balk smijten is immers al lang verbod-gebod nummer 1 binnen FGA vandaag de dag.
Afgezien van de 8C Competizione, is de eigenlijke voorganger van de nieuwe ‘Alfa motor’ (laat de discussie maar weer losbarsten!) de heerlijke ongeëvenaarde Montreal. We kunnen het ons in dat kader daarom ook goed voorstellen, dat er van het topmodel van de 4 deurs ‘169’, ook een coupé (Villa d’Este?) zal komen met onder andere deze V8. Maar ook de ‘slagroom op de taart’ versies van een nieuwe Maserati of Lancia zouden prima deze nieuwe 8 pitter kunnen gaan herbergen.
Klinkt goed, al ben ik persoonlijk al zeeeeer tevreden als de nieuwe V6 snel wijd verkrijgbaar wordt en weer een echte Alfa motor blijkt te zijn. (met RWD).