De ultieme leswagen komt van Abarth
De Italiaanse autosport federatie ACI-CSAI en Abarth en hebben op de Motorshow van Bologna een bijzondere racewagen aan het publiek getoond.
Vanaf volgend jaar tot 2014 moet deze snelste Abarth van dit moment vele jonge Italiaanse racetalenten op weg helpen naar een professionele carrière op het hoogste niveau. Vanaf 2005 heeft de CSAI deze Italiaanse kweekschool voor de formule 1 in het leven geroepen. Vroeger gebeurde het echter ook al gedurende de jaren ’70 en ’80. Toen met de Formula Italia en de Formula Fiat Abarth. Aanstaande coureurs deden in dergelijke speciale lichte racewagens hun eindexamen. Sommigen zakten eerst zelfs en braken later toch door in de formule 1. Bijvoorbeeld Michele Alboreto, Riccardo Patrese en niemand minder dan Alessandro Nannini.
Deze nieuwe racewagen dat door Tatuus is gerealiseerd en heeft een carbon fibre chassis, en een is uitgerust met een 180 pk (5500 toeren/min en koppel 250Nm) aluminium 1.4 Fire Turbo van FPT Racing. De motor is gebaseerd op die van de Trofeo Abarth 500. Deze speciale Abarth heeft een speciale zesversnellingsbak. Verder is er nog andere techniek uit de racewereld dat is verwerkt in deze auto. *Hieronder volgt een technische lijst in het Italiaans.
Toptalenten van 15 tot 19 jaar mogen toegelaten worden tot de exclusieve lessen in deze Abarth.
*SCHEDA TECNICA
Chassis: TATUUS FA010 monoscocca composito in carbonio omologato FIA F.3; Strutture di sicurezza: Crashbox anteriore in carbonio composito omologato FIA F.3, Piantone sterzo omologato FIA F.3, Roll-bar omologato FIA F.3, Cavi ritenzione ruote CORTEX a norma FIA, Cinture di sicurezza OMP a 6 punti compatibili con sistemi HANS; OMP estintore elettrico; Sedile estraibile regolamentare FIA; Carrozzerie: Fibra di carbonio; Ali: Ala anteriore con mainplane e flaps regolabili; Ala Posteriore a 3 elementi con regolazioni; Motore: FPT 414TF 1400cc. turbo – 180 hp con carter secco strutturale in alluminio; Elettronica: MAGNETI MARELLI ECU e acquisizione dati; Strumentazione: AIM, dash board integrato al volante; Trasmissione: SADEV, sequenziale a 6 velocità; Differenziale LSD; Sospensione anteriore: Doppi triangoli sovrapposti con push-rod, Mono-ammortizzatore, Regolazione delle geometrie di camber e convergenza; Sospensione posteriore: Doppi triangoli sovrapposti con push-rod, Doppio ammortizzatore, Regolazione delle geometrie di camber, convergenza, centro di rollio e anti-squat; Ammortizzatori: ORAM, bump e rebound regolabili; Molle: Eibach 36mm x 100mm; Freni: AP, pinze a 4 pistoni, dischi in acciaio ventilati – Pastiglie freno FERODO; Serbatoio: PREMIER, FIA FT3 45 lt etanolo compatibile; Cerchi: Cerchi ATS alluminio Ant 9×13” – Post. 10,5×13” a fissaggio centrale; Pneumatici: Kumho Ant. 180/550R13 – Post 240/570R13; Dimensioni: Passo: 2650 mm, Carreggiata anteriore: 1490 mm, Carreggiata posteriore: 1455 mm; Peso: 550 kg incluso pilota.
[nggallery id=125]
Bijvoorbeeld Michele Alboreto, Riccardo Patrese en niemand minder dan Alessandro Nannini.
Waarom wordt die laatste hoger gewaardeerd dan de 2 andere ? (subjectief woordgebruik “niemand minder dan…”)
Alboreto en Patrese (ook zeer goede coureurs) worden hier niet benadeeld ik weet niet waar je dat uit opmaakt Koen. ‘niemand minder dan’ staat hier voor ‘bovendien ook nog’ …de Senese naam van de gebroeders Nannini roept meer emotie op bij Alfisten die de jaren ’90 heel bewust hebben meegemaakt (moi!) dan de andere twee namen vandaar het extra accent. 😉
Deze site staat immers voor AlfaRomeo, Lancia en Maserati boven alles.
Wat een literaire analyse zeg…pff 😀
Oh, OK dan.
‘Niemand minder dan’ lees ik eerder als ‘bovenal’.
“literair analyseren” is goed als hersengymnastiek… 🙂
Ik ben vooral een F1 (TV)kijker geweest in de eighties, vandaar meer bewondering / appreciatie voor de eerste 2.
Niet gebaseerd op resultaten in de F1 of andere disciplines van de motorsport.
Wat Nannini met Alfa te maken heeft gehad : geen idee.
DTM. 🙂
Eenzelfde held als nu Zanardi is door met een lichamelijk letsel toch de sport te beoefenen.
Ontopic: denk dat deze serie geen lang leven krijgt. ‘De’ opstapklasses zijn al jaren in handen van Renault en in mindere mate nog steeds Ford. Pogingen van anderen hebben niet veel vruchten afgeworpen. Zoals Palmer/Audi.
Echter is het Opel ook lang gelukt om leverancier te zijn, dus wie weet…