De Tomaso officieel failliet
De Tomaso is door de rechtbank van Livorno failliet verklaard. In mei deden we al de aankondiging en nu is het dan ook echt officieel het geval. Dat is voor de tweede keer binnen 10 jaar, aangezien de oorspronkelijke firma in 2004 al ten onder ging. De poging van ondernemer en voormalig Fiat directeur Gian Mario Rossignolo, ging via hoogte en dieptepunten. De voormalige Delphi-fabriek in Livorno, waar autotechniek op hoogwaardige wijze wordt vervaardigd, was reeds eigendom van Rossignolo en werd voor de gelegenheid zelfs grondig verbouwd. Overigens gebeurde dit grotendeels dankzij het nodige overheidsgeld. De Univis productiewijze, het produceren volgens een kosten- en tijdsbesparende manier, had men reeds in huis en werd ooit overgenomen van Rossignolo’s goede vriend Giuliano Malvino, oprichter van Rayton Fissore. Malvino bouwde al in de jaren ’80 op deze manier een voorloper van de SUV in de vorm van de Magnum.
Intussen bleef de ontwikkeling van het eerste productiemodel (de Deauville) in volle gang. De grote sprong naar een productieve toekomst, moest vervolgens komen dankzij de overname van de Pininfarina-fabriek in Grugliasco, Turijn en uiteindelijk misschien zelfs de voormalige Fiat-fabriek in Termini Imerese, waar De Tomaso op termijn een compact model zou willen realiseren. De overname van de fabriek in Turijn bleek echter al een brug te ver en wat volgde was een juridische strijd met de lokale overheid over de huur van het gebouw. De presentatie van de Deauville in Genève in 2011 vormde een van de laatste hoopvolle hoogtepunten, maar daarna kwam alleen nog een jaar vol onzekerheid. De financiële problemen namen met de dag toe en werknemers zaten thuis zonder loon. Enkele pogingen om een overnamekandidaat te vinden in Azië liepen op niets uit. De stad Turijn stelde een ultimatum in verband met de fabriek in Grugliasco, maar alleen een wonder kon De Tomaso nog redden. De oude Gian Mario Rossignolo zou de uitspraak van de rechter gelaten hebben aanvaard…