De Tomaso diep in de problemen
De Tomaso kent een zeer problematische start en dreigt nu zelfs Italië te verlaten, ondanks grote investeringen in twee fabrieken (Grugliasco en Livorno). Een paar maanden geleden deden we al melding van het feit dat de nieuwe firma al een half jaar niet in staat is om haar personeel te betalen, laat staan dat het ook maar één auto weet te produceren. Tijdens de presentatie van de Deauville in Genève leek het tegen de verwachting van pessimisten in, de oude Rossignolo toch allemaal te gaan lukken, maar wat kort daarna volgde was een ouderwets stukje Italiaanse dramatiek (alhoewel, met Muller’s Spyker-Saab in het achterhoofd…). Inmiddels kan de bejaarde zakenman en voormalige Fiat CEO, overal waar hij verschijnt een woedende menigte verwachten (foto).
Hoewel de geplande voortvarende productiestart in Italië voorlopig een doodlopende weg blijkt te zijn, is De Tomaso toch nog niet helemaal uitgespeeld. Een investeerder uit Thailand ziet namelijk mogelijk brood in de nieuwe autoproducent en plant een eigen fabriek in het Aziatische land. Momenteel drijft De Tomaso overigens alweer een paar maanden op de investering van een bedrijf uit India, dat de nieuwe eigenaar lijkt te worden. Hiermee werkt Rossignolo uiterst moeizaam richting een productiestart tegen eind volgende maand, wat betreft de fabriek in Turijn. Inmiddels is in de Piemontese hoofdstad het vertrouwen bij de werknemers tot een nieuw dieptepunt gedaald.
De oude vos Rossignolo houdt echter zijn hoofd koel en heeft er naar eigen zeggen nog alle vertrouwen in. Wat iedereen behalve hij nu echter vreest, is dat Rossignolo niet langer grootaandeelhouder zal blijven in het familiebedrijf en dat vervolgens van alles kan gebeuren ten koste van een toekomst in Italië. Er zijn dus meer Italiaanse fabrieken naast die van Fiat, met een zeer onzeker perspectief. Het in Londen gevestigde Indiase bedrijf bezit nu 30% en wil volgens de laatste berichten een meerderheid in de Italiaanse firma. Er zouden in Londen de afgelopen weken vele ontmoetingen hebben plaatsgevonden met de Rossignolo’s. Gianluca Rossignolo, de zoon van, verzekert dat er alles aan gedaan wordt om in Turijn te kunnen starten. Toch gaan er steeds meer stemmen op, dat de firma uit India al lang klaar is met de Italiaanse bureaucratie door problemen rond de huur van het voormalige Pininfarina-complex. Er is dus weer eens onnodig veel overredingskracht nodig om een buitenlandse investeerder te overtuigen van de meerwaarde van een productielocatie op het oude schiereiland. Rossignolo jr. verklaarde dat men in Italië altijd veel te achterdochtig is tegenover nieuwe initiatieven; “In dit geval ten koste van 900 werknemers“, aldus de zoon van de oprichter. “De lokale overheid moet eens wat goede wil tonen, als het gaat om De Tomaso in Turijn.” Wat dat laatste betreft spreken De Tomaso en Fiat, exact dezelfde taal… om dezelfde redenen.
Zonde zeg, de plannen zagen er zo goed uit…
Snapt niemand van de Italiaanse politiek dit dan? Hoe dom kunnen ze zijn, maakt Italië toch aantrekkelijk voor investeringen! Weg met bureaucratie en ga een nieuwe weg in, tijd voor veranderingen, anders is Italië niks meer dan een mooi arm vakantie land…..pppffff
Ach wie weet Tata pompt ook heel veel geld in Jaguar. Zullen eerder de Italianen zelf zijn die buitenlandse investeerders afschrikken.
Wel een beetje makkelijk van De Tomaso om de Italiaanse bureaucratie maar de schuld te geven van het mislukken van dit project. Het lijkt er meer op dat het businessplan zo lek als een mandje is. Jammer, want ik had graag gezien dat het merk weer zou opleven.