De toekomstige Fiat 500X onthuld in Turijn!
Fiat toonde ons gister tijdens de presentatie van de 500L in Turijn, plots ook even de toekomstige 500X Crossover. Een volslagen verrassing! Dat zijn we niet gewend van Fiat, maar het is duidelijk dat men de nogal kritische toon van de laatste tijd, over een gebrek aan nieuw modellen, een beetje wil doorbreken. Dat wat normaal gesproken voor autosalons bewaard blijft, wilde Cento Stile alvast tonen om de eerste reacties te polsen. Fiat heeft deze Crossover officieel voor eind 2013 in de planning staan, maar door de huidige omstandigheden is het best mogelijk dat we tot medio 2014 moeten wachten. De productie moet in Mirafiori gaan plaatsvinden, waar men op dezelfde basis ook een kleine SUV van Jeep zal bouwen (Jeepster). De 500X vormt de opvolger van de Sedici die in samenwerking met Suzuki wordt gebouwd.
De Fiat 500X die we hier zien is duidelijk ‘mockup’ zoals we die kennen van Centro stile en toont een auto die behoorlijk afwijkt van de 500L. Vooral wat de daklijn en de schuine achterzijde betreft. Het resultaat is een aantrekkelijke compacte offroad-achtige auto met een duidelijk DNA. We verwachten overigens dat Fiat nog niet alle smakelijke details hier wereldkundig heeft gemaakt. Overigens zal Fiat in navolging van de 500L, volgend jaar eerst nog een verlengde versie introduceren (500 XL), voordat dit model aan de beurt is.
Dit ziet er super uit! Zeer geslaagd. Maar waarom nog zo lang wachten?
Ziet er inderdaad leuk uit – maar ik mis juist wel het 500-DNA in deze auto. Juist het succes van die rare kleine Nissan geeft aan dat je in deze klasse niet al te conservatief hoeft in te zetten (zoals Opel wel doet met de Adam, of Mokka). Hou die prachtige klassieke 500 lijn vast en pomp die op tot een toonbeeld van gedurfd Italiaans design. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik het concept zoals dat te zien is in het begin van filmpje op Autoweek: http://www.autoweek.nl/video/2918/journaal-fiat-500x
Maar laten we eerst maar wachten op meer fotomateriaal.
@Raaf: Ik denk dat je een tegenstrijdigheid omschrijft. De klassieke 500 lijn vasthouden (wat je in het front overigens wel duidelijk ziet), kan nooit gepaard gaan met allerlei gekke vormen. Dit is precies de auto zoals ik die al in m’n fantasie in gedachten had. Fiat zoekt juist uitgebalanceerd design wat ook in de VS erg in de smaak zal vallen. Te retro design (daarom hebben ze de 500L bv ook niet op de oude 600 Multipla laten lijken) of Juke-achtige Starwars-design zou Fiat’s schone en aimabele benadering van 500, Panda en 500L helemaal omver werpen en zou door klanten die een degelijke Crossover zoeken genadeloos gepasseerd worden. Wat je hier ziet is een mooie robuuste Crossover die het behalve in Amerika ook in China en Brazilië erg goed kan doen. Ik verwacht nog een zwart dak en wat raamlijsten in chroom. Heel cool ding dit.
@Raaf,
ben het met je eens; de neus is een echte 500-familie, maar de rest neigt weer naar een 13 in een dozijn suv-concepten zoals we die vandaag de dag toch al zoveel zien.
Fiat zou fiat niet zijn als ze daar ook eens een vernieuwend of in elk geval onvconventioneel dan de rest er een andere draai zouden geven.
@lancia4ever,
je raakt de spijker denk ik op de kop; vooral geen mensen weg jagen en geen gekke dingen doen. Toch jammer daardoor ontstaan er ook van die inspiratieloze, in the middle off the road, veilig en saaie uitgemolken golf-generaties, terwijl de allereerste ook een geweldig design was (italiaans;-))
Afgezien van het front, kan mij dit ding niet bekoren, heb t al eens gezien.
Een kleine compacte 500 tot deze groteske vormen opblazen, je kunt je afvragen of de liefhebber er op zit te wachten, de kracht van het concept 500, wordt daarmee wel uit het oog verloren. Maak dan een compactere echte terreinwaardige kleine bom van. En ik vraag me ook af, na zoveel gestrande grote modellen bij fiat of het verstandig is om te vergrijpen aan een model van dat formaat, toegegeven, de aanhouder wint…
De reden dat ze de 500L op een 500 hebben laten lijken is omdat ze een 500-family/niche willen creeren, dat was toendertijd met de 600 multipla nooit het idee geweest anders hadden ze dat toen ook wel een 500-achtige type aanduideling gegeven en besides, dat hele concept van een niche-lifestyle, zoals we dat nu kennen, kenden ze toen niet eens.
Ik vind hem juist erg sterk. Je kunt dit naar mijn mening zeker geen mislukte blow-up van een 500 noemen. Op de driekwart foto van achteren onderaan zie je ook dat de iets aflopende daklijn en robuuste C-stijl de auto een heel eigen design geven en tegelijkertijd passend in de huidige line-up. Ik denk dat dit een schot in de roos zal zijn in commercieel opzicht. Fiat presenteert zich eindelijk als geloofwaardig merk dat alle punten waar het in het verleden al goed in was, slim combineert met wat klanten vandaag willen. Fiat moet geen exoten maken of extreem excentrieke modellen, maar gangbare auto’s met een vleugje Italiaanse finesse. De modellen die ik nu allemaal zie verschijnen hebben dat. Ze zitten vol leuke details zonder dat de prijs de lucht in gaat. Auto’s maken voor een enkele liefhebber hoort niet bij het merk Fiat. Trouwens is dit geen grote bak hoor, maar een compacte B-segmenter met stoer uiterlijk.
Wat vlotter model zonder bv Sedici bezitters te doen afschrikken. Qua naamgeving had men daar ook aan kunnen vasthouden, al zal voor de Amerikaanse markt het idd veel slimmer zijn de Fiat 500 als modellijn neer te zetten. Ik ben ook benieuwd naar de Jeep die toch een totaal ander uiterlijk zal moeten hebben.
Beter geslaagd dan de 500L als ik het zo even bekijk ik was bang voor een 500L op hoge poten. En een soort van mini achtige mislukking want die vind ik niks. Dit ziet er best aardig uit. Maar waarom juist een model als dit in slechte tijden uitstellen. Fiat mist zijn kansen op de slechte markt juist door geen continuïteit en daar spint de VAG groep garen bij in de EU. De Duitsers hebben bijna geen terug loop alleen maar groei. Dan moet je vooral modellen stoppen zonder opvolger lopen die klanten die nog wel kopen mooi naar de concurrentie. Continuïteit is wat FGA nodig heeft een breed aanbod aan modellen en mogelijkheden met de 500 serie zijn ze goed op weg (niet dat ik alles even mooi vind) nu de rest nog. Ze moeten nu doorpakken en investeren op de Amerikaanse markt zal dit model het goed doen en ook in de EU kan dit een goed alternatief zijn voor de overige modellen op de markt de 500L heb ik het niet zo op maar dat is gebaseerd op plaatjes misschien ziet hij in het echt er stukken beter uit. Als dit ook nog een betaalbaar model is is dit iets waarmee men de klanten bij de Koreanen weg kan houden. Daar moeten ze nu mee beginnen en niet uitstellen. FGA heeft al met 1 been in de kist gestaan moet je niet zolang gaan wachten tot ze er weer instaan.
Zonder de sprong in het diepe met die Amerikanen zouden ze er nu heel slecht voorstaan ben ik bang. Terwijl iedereen dacht dat dat de doodsteek zou zijn. Dat blijkt nu een gouden greep maar komt mede omdat de Amerikanen dankzij de crisis wel het eigen product kopen en die malle Italianen niet. FGA lijkt nu meer een Amerikaans merk aan het worden met stevige pijlers in Zuid en nu ook in Noord Amerika. Maar wel jammer dat ze zelf aan de Europese eigen poten aan het zagen zijn. Stilstand is achteruitgang.
Maar we zullen zien. Ik zeg uitbrengen zo snel als mogelijk is om de fabrieken weer vol te krijgen. Zorg er voor dat die paar klanten naar jou komen en niet jou deur overslaan omdat je toch niks of weinig te bieden hebt. pak wat je pakken kunt.
De Duitsers (-Opel) kunnen het en de Koreanen kunnen het en de Italianen stellen het maar uit tot betere tijden als die ooit gaan komen. Dit geneuzel met omdonderende landen en banken kan nog wel 10-20 jaar duren voor alles weer op zijn potjes staat. Al deze reddingsacties van uit de EU blijven lucht ballonen gaten die met andere gaten worden gevuld over de rug van de burger.
Komt hier nu ook een Alfa van of alleen op C-EVO/US-Compact wide.
Nee. De Alfa wordt een auto formaatje Giulietta op Compact US Wide platform. Schijnt een strak rijdend object te worden.