De ‘SGE Bicilindrico’ komt al naar Genève
Oftewel de 0.9 TwinAir.
Een ieniemini MultiAir met ballen zoals je al bij ons eerder kon lezen uiteraard. Je kunt het zien als een heel klein mannetje dat binnen komt lopen straks, maar direct de aandacht heeft van alle dames in de zaal. Fiat heeft de primeur door de motor onder te brengen in de 500. Hiermee zal de exclusieve kleine Italiaan een extra verkoopboost kunnen genereren. Deze zomer zal de versie mét MultiAir van 85 pk in de verkoop gaan. Later zal een instapmodel volgen zonder turbo van 65 pk maar ook een extra krachtige MultiAir met 105 pk.
De stoere krachtpatser is zacht van binnen en heeft een groene ziel, waardoor de 500 minder dan 100 gram CO2 uitstoot per gereden km. Een nieuw record voor het groenste merk, dat daarmee ook de groenste zal kunnen blijven. De motor rolt uit de Poolse fabriek van Bielsko Biala. De MiTo en de nieuwe Ypsilon zijn straks de volgende kandidaten voor dit kleine wondertje.
Mooi apparaat! 105pk! Dat is voldoende voor een hele sloot kleine autootjes!
Mooi blokje. Perfect en ook nog eens historisch verantwoord in de 500, maar een Alfa Mito met een 2cylinder.. dat is op z’n minst nog even wennen..
Mito! Mooi voor m`n vriendin; hoef ik tenminste niet meer naar die lelijke corsa te kijken!!!
@Alfablog
Komt de 1.4 Multiair (atmospherisch) dan te vervallen en zijn er vanaf dan alleen nog 1.4 T-Jet Mulitairs te koop (voor de gehele linie aan auto’s/modellen binnen de Fiat groep)?
@alfabruur: Alfablog is wel erg oud 😉
Volgens mij blijft de atmosferische 1.4 gewoon leverbaar. Of deze met Multiair uitgerust wordt, kan ik niet zeggen. Maar met het oog op Co2 reductie, lijkt dat wel aannemelijk.
Heb in Livigno de testploeg van Fiat aan het werk gezien.
Naast de Giulietta , zie mijn reactie daar, reden er verschillende Fiat 500´s rond en opvallen ook een tweetal Ford Ka´s en prototype Uno.
Waarschijnlijk hadden de 500´s de kleine multiair onder de kap wie weet.