De pracht van Alfa Romeo op Milano AutoClassica
Wat Turijn doet kan Milaan beter moet men hebben gedacht; De eeuwige rivaliteit tussen beide steden gaat dit keer voort in de vorm van tentoonstellingen voor klassiekers. Automotoretrò in Turijn is nog maar net voorbij of Milaan kwam afgelopen weekend met een nieuw en zeer aantrekkelijk evenement met de naam Milano AutoClassica. Uiteraard had men daarbij bijzonder veel aandacht voor het Milanese Alfa Romeo. Liefhebbers van dit merk konden daarom deze dagen misschien beter naar de FieraMilano rijden in stadsdeel Rho, in plaats van Genève aan te doen, aangezien daar naar alle waarschijnlijkheid weinig nieuwe indrukken kunnen worden opgedaan.
Absolute ster van dit evenement dat zich uitstrekte over 35.000 vierkante meter, was de in 1949 ontworpen Alfa Romeo 2500 6C SS Pininfarina. Dit oogverblindende model was net na de oorlog z’n tijd ver vooruit en is officieel de eerste productieauto ter wereld met vier geïntegreerde koplampen. Dit model is een van de 90 schoonheden die in mei door RM Auction geveild zullen worden te Montecarlo.
[nggallery id=769]
Maar er waren ook andere bijzondere Italiaanse exemplaren uit het verleden; Een Fiat 508 Balilla bijvoorbeeld uit de jaren ’30, een van de belangrijkste voorbeelden van de geschiedenis van de Italiaanse personenauto. Twee iconen van Maserati zoals de 6C 34 uit 1934 en de Tipo 61 ‘Birdcage’ uit 1959. Vele Ferrari’s natuurlijk zoals de F1 auto uit 1952, de 500 F2. Ook heel bijzonder is de Fiat Torpedo 2800, waarvan er slechts 12 zijn gebouwd tussen 1938 en 1939 en die gebruikt werden door de Staat en het koningshuis. Koning Vittorio Emanuele III zou in deze auto gezeten kunnen hebben. Een heel bijzondere Lancia, is de Lambda VII uit 1927, die ooit meedeed aan de aller eerste editie van de Mille Miglia.
We bedanken Wim Cerstiaens (een van onze vaste lezers uit Vlaanderen) voor de foto’s die hij maakte tijdens zijn bezoek.
[nggallery id=770]
Mooie foto’s meneer Cerstiaens!
Merci!
Ik zie daar een belachelijk mooie oude alfa staan, racemodel, met een ferrari-afbeelding op de neus…?
kan iemand mij de achtergrond vertellen?
die delta cabrio,heb ik wel eens te koop zien staan..
een ton plus vroegen ze toen,grappig.
mooie plaatjes inderdaad,daar kun je uren rondlopen…
@Di Segno
Alfa 8C 2900 uit begin jaren ’30. De officiële racedivisie van AR heette in die tijd Scuderia Ferrari onder leiding van Il Drake. Later werd het Alfa Corse. Ferrari nam na de oorlog afscheid en nam in het begin ook nog zelfs een paar waanzinnige Lancia D50 modellen over voordat ze met hun eigen product kwamen. Scuderia Ferrari is als team dus al heel lang in de F1 maar merken als Alfa Romeo, Maserati en Lancia gingen Ferrari voor, met Alfa Romeo als grootste Italiaanse racemerk aller tijden.
@Lancia4ever
Thnx!
@Lancia4Ever
Is dat niet de Alfa 8C 35 (Tipo C)? Dit was een 3.8L L8…
Inderdaad je hebt gelijk ❗