Giulietta nu al eerder de bocht door dan de concurrentie?
Dat Alfa Romeo geen gras heeft laten groeien over de ontwikkeling van de Giulietta wordt ons steeds meer duidelijk.
Dat het gras in je tuintje al wél heel lang is omdat je al zo lang uit ziet naar deze opvolger van de 147, is dan misschien toch al met al het wachten waard geweest. Het is niet voor niets dat Alfa Romeo nu officieel allerlei technische gegevens van de nieuwe ‘Biscione’ over de wereld uitstrooit. Het merk wil vol in de aanval en maakte alweer lang geleden bekend dat de evolutie van buiten zit en de revolutie van binnen. De Giulietta moet op geheel Alfa-excentrieke wijze vriend en vijand doen verbazen en daarmee het keerpunt van het merk markeren. Een helse klus tegen de bierkaai van de vaak smakeloze autopers, maar uiteindelijk spreken de feiten voor zich.
Gister toonden we al aan dat het platform en de kooiconstructie dankzij nieuwe technieken sterke maar vooral ook veel lichte elementen bevat, waardoor de auto ondanks alle veiligheidseisen niet lijkt op Sonja Bakker in een winterdip. Nu zien we ook meer details over het stuurgedrag en vooral gevoel, dat een tweede typische Alfa kenmerk in ere moet herstellen en de klant dus volop kan verleiden. Eerder sprak Alfa Romeo afgevaardigde Maurizio Consalvo ons al toe over deze nieuwe insteek, waarmee de Giulietta wat betreft de totale rijervaring eigenlijk een nieuwe standaard zal gaan neerzetten binnen het segment en binnen Alfa Romeo. Zo is er ook een verbeterd Elektronisch Q2 systeem dat ook voor de nodige gewichtsbesparing zal zorgen en sportieve prestaties.
Bij een Alfa Romeo is het bochtenwerk en de feeling die je daarbij hebt als bestuurder, misschien wel belangrijker dan bij elk ander merk. Daarom heeft Alfa Romeo met de Giulietta netals ’toen‘, in wat je kunt noemen een ‘dagelijks segment’, dankzij haast traditionele innovatieve ‘Milanese’ inzichten, een auto weten te ontwikkelen die beter stuurt dan de ‘rest’. En alsof Italiaanse ingenieurs uit Arese de witte jassen van weleer weer (eindelijk) hebben aangetrokken, komt men al zelf met een lijstje die er niet om liegt. Qua bochtenwerk hebben Franse merken en Ford duidelijk het nakijken maar trekt de alom geprezen Duitse elite zelfs voor een groot deel aan het kortste eind… Ook qua comfort.
– In de gallery zie je bijvoorbeeld op de eerste sheet dat van de auto’s die reeds op de markt zijn de BMW 1 en de Audi A3, bovengemiddeld scoren samen met de Citroën C4 als het gaat om stuurgedrag. Al moet je bij de Fransoos qua comfort wel extra kussens meenemen en de sideairbags vast activeren voordat je je rit begint.
-Op de tweede sheet zie je dat bij de acceleratie in de hoogste versnelling tot hoge snelheden, de Giulietta het geluid van de motor het minst door laat dringen in de cabine samen met de Peugeot 308. Het gaat tenslote bij die snelheden om comfort, aangezien dit al met al een Milanese gezinswagen is en geen GT. Toch valt voor Alfisten (ook Lancisten) het geluid juist niet genoeg doot te laten dringen in de cockpit, maar dat ter zijde. Voor de Ford Focus zijn bij hoge snelheden oordoppen een absolute aanrader.
-Op plaatje drie zien we ook goed dat de Alfa samen met de Peugeot een geluidsarm onderstel heeft, iets wat in he verleden wel eens anders was bij de producten uit Lombardije. VAG en Ford scoren opvallend slecht wat dat betreft.
-Op sheet vier zie je hoe de Giulietta zowel qua comfort als qua wendbaarheid, zich prima kan meten met Wolfsburg/Ingolstadt en München. Je zou kunnen zeggen dat de achterwielaangedreven BMW samen met de voorwielaangedreven Alfa het klassement leiden.
-Op plaatje vijf zien we hoe over zowel een hobbelige weg, als tijdens krachten opzij en naar achteren, de stoelen van de Alfa Romeo als enige consequent goed scoren als het gaat om ondersteuning en comfort.
-Sheet zes toont ons dat Alfa Romeo absoluut terug is qua stuurgedrag, want de neiging tot kantelen kent de Alfa als enige bijna niet. De Giulietta ligt dus als een blok op de weg.
-Plaat zeven geeft daar een mooi vervolg op, omdat we zien dat de Alfa duidelijk de meest lichtvoetige is in zijn segment.
-En die eureka stemming zien we ook bij de cijfers van de een na laatste sheet, waarop we zien dat onderstuur iets is wat bij de Alfa het minste op zal treden bij het stevigere bochtenwerk. BMW komt daar achter en de rest volgt op nog grotere afstand.
-Het meest verbluffende resultaat zien we bij de tabel die gaat over het stuurgevoel. Voor velen was de digitale ‘servo rommel’ tot nu toe vaak nog een reden om te hunkeren naar mechanische stuurinrichtingen die je het contact met de weg zo gunnen. Vanaf vandaag schijn je die oerprincipes los te kunnen, laten aangezien de Giulietta iedereen het nakijken geeft qua gevoel, bij het ronddraaien van het stuurwiel. We zullen bij AutoEdizione uiteraard zien of dat ook zo is! De MiTo QV zou óók een prima stuurgevoel hebben trouwens.
Een echte Alfa Romeo dus om aan te tonen dat 100 jaar Alfa Romeo ook daadwerkelijk voor 100 volle jaren staat, en bijvoorbeeld niet voor een halve eeuw herinneringen na 50 jaar Alfa .
[nggallery id=191]
ziet er goed uit, maar hoe betrouwbaar is een onderzoek van Alfa zelf…? neemt niet weg dat ik steeds meer vertrouwen krijg in deze auto!
en die witte jassen hebben de ingenieurs in Arese wel vaker aangehad hoor de laatste jaren, weleens in een GT gereden? daarmee rij je in de bochten heeeel veel andere auto’s zoek!
Is dit vergelijk niet een beetje achterhaald? Een aantal auto’s is dit vergelijk wordt binnenkort nog vervangen voor een nieuwer type zoals bijvoorbeeld de 1-erie en de Focus. Dan wordt het uiteraard een ander verhaal met dit vergelijk.
De nieuwe ford (die trouwens erg lelijk is) zal misshien iets meer op dezelfde hoogte komen m aar de 1-serie die al zo dichtbij zit zal de Alfa zeker evenaren (helaas).
@Struik: Heel betrouwbaar lijkt me… Je moet bij de ontwikkeling van een auto referentiepunten hebben. Ze hebben deze auto’s gewoon gekocht, en met apparatuur een aantal zaken getest.
@Alfabruur: Dat blijft natuurlijk de strijd. Maar momenteel is de Giulietta zeker classleading. Ze zijn overigens al bezig met een C-Evo 2 platform.
Het zegt natuurlijk al iets dat een Alfa voorwielaangedreven een BMW op vele fronten “te snel” af is welke op de achterwielen is aangedreven. Daarom was de DTCC met de 156 en de 3-serie ook zo leuk om te kijken. De Alfaatjes kwamen met totaal doorgesleten voorbanden maar wel als eerst over de streep…
Wel raar verhaal hoor. Ten eerste worden sommige oudere auto’s (zoals Alfabruur al opmerkt) vergeleken. Ten tweede vind ik het raar dat volgens de chart de handling van de Focus het slechtste is, terwijl die erom bekend staat een uitstekende wegligging te hebben.
Daarnaast is het natuurlijk een grote marketingtruc, ik geloof er dan ook geen moer van 😉
Kijk naar de sheet van de handling/comfort (4): daar staat een streep waar de Giuletta zich bevind, afhankelijk of je de standaard versie hebt op de sportversie (met verlaagd sportonderstel?). Ik durf te wedden dat ze steevast de bodyroll etc van de sportiefste vergelijken met de standaard concurrentie, en dat ze bij bijv comfort de standaard versie weer vergelijken met de sportversies van de concurrentie 😉
Een echte eerste test zal uitkomst moeten brengen.
Dank voor je comment Latino.. Ik lus toch geen sla met alleen olijfolie…een beetje azijn zorgt pas echt voor een goede smaak!
😀
PS: ik denk wel dat ze dit nooit zullen doen als de auto niet écht weet te verbazen straks. En wat de Focus betreft…dat voelt als een rammelkar. 10 keer liever een Bravo bv.
@LaTiNo147: Sommige oudere auto’s? Ze testen gewoon de HUIDIGE concurrenten in het c-segment. Ja misschien komt er een nieuwe BMW 1-serie in 2012 en een nóg nieuwere in 2018. Misschien komt er wel een HELE goede A3 in 2014!
Het lijkt erop dat Alfa Romeo niets meer goed kan doen. Daarom zal het merk nooit 300.000 stuks per jaar verkopen.
***
Sorry voor deze frustratie…
Ik wil geen azijnzeikerd zijn, maar ik dacht dat qua handling de Ford Focus dé benchmark was. Recentelijk in Autovisie was er een test tussen de golf VI, de nieuwe Astra en het huidige (oude) model Focus, waarbij de conclusie toch stiekum was dat, zijn leeftijd even terzijde gelaten, de Focus de slimmere keuze was vooral qua dynamiek.
Desalniettemin hoop ik dat de Giulietta mij qua sturen en wegligging net zo aangenaam verrast als toendertijd de 156 (die ik nog tot op de dag van vandaag met plezier gebruik).
Wellicht dat de 156 dan toegekomen is aan zijn pensioen en mag ‘rijpen’ onder een pyama in de garage.
Dan kan ik verder gaan met wachten op een waardige opvolger voor mijn Spider V6 🙂
Dit onderzoek laat zien dat Alfa Romeo serieus geluisterd heeft naar de achterban.
@Il Quadrifoglio: Precies. Het is net zoals bij computers, wat je ook koopt het is na verloop van tijd verouderd. Je moet ergens een lijn trekken, anders kun eeuwig blijven wachten.
@Mattia Mariani: Het ergste minpunt van Ford vind ik persoonlijk het lawaai als je aan het rijden bent. Mijn vader is nu bezig met zijn vierde Ford. Ik kan zeggen dat mijn 147 vele malen stiller is dan die van mijn vader. Ik heb ook in deze auto’s gereden. Eerst als passagier en later als bestuurder. Ford is gewoon mijn merk niet.
ik zou ook wel een vergelijk in acceleratie en topsnelheid willen zien. Ik verbaas me altijd over het feit dat duitsers een veel hogere topsnelheid hebben bij vergelijkbare motorkarakteristiek en acceleratiegegevens…
@Tweety: ja idd, dat lees ik ook uit zo ongeveer elke test, van autovisie tot Topgear, de Focus is de benchmark (zelf nooit in gereden btw)
@Il Quadrifoglio, ik snap je frustratie, maar ik word nu eenmaal al jaren steeds teleurgesteld door het grote verschil in geroep door de marketing bij elk nieuw model, en de ontvangst door de journalisten. Elke keer hoop ik op een auto die de (vaak oudere)
concurrentie in de pan hakt, en elke keer lukt dat niet. Het is net als voor Feyenoord zijn, Ajaks wint altijd,
heeft meer kampioenschappen en elk jaar hoop je dat het beter gaat :p
(even voor de duidelijkheid, ik ben voor Feyenoord he 😉
@Mattia: graag gedaan, IEMAND moet toch proberen de hallelujah stemming een beetje in te perken 😉
Ik vind azijn in een salade trouwens helemaal niet zo lekker, ik doe er olijfolie, kappertjes (voor het zure) en mosterd of mayo in
@stuurgedrag: ik ben een 156 en 147 gewend, DAT is voor mij de benchmark kwa sturen, de Mito viel wat dat betreft tegen
(ik had wel die heerlijke 1.4TB willen hebben in mijn 147!), dus de Giuletta moet dat wel sterk verbeteren.
@sebastianchubasco: kan het niet zijn dat duitsers de motor optimaliseren op topsnelheid en italianen meer op driveability?
ps. mijn 147 zag er gisteren echt fan-tas-tisch uit vanuit de derde verdieping bij een vriendje thuis, I love that car 🙂
Ikn heb zelf een Ford Focus van de zaak gehad (een station, niet gefacelifte model) en deze auto kon het in de verste verte niet winnen van mijn huidige 147. Deze Ford leek weglogging te hebben maar de 105 peekaas waren vaak genoeg om de wielen te laten spinnen, wienig tractie dus. Daarnaast ongelovelijke onderstuur.
In dat opzicht klopt het verhaal/plaatsjes hierboven wel.
@Latino: Ik het liefst eigen gemaakte rode wijnazijn! Buonoooo! 😉
Lijkt wel een kooksite hier…
Ik vind het leuke plaatjes…
natuurlijk.. kunnen we wel een beetje sceptisch zijn over de neutraliteit.. maar toch.. het feit dat ze dit durven publiceren geeft me wel vertrouwen.. als het gebaseerd is op onzin en wishful thinking wordt je door de concurrentie en pers achteraf helemaal afgemaakt…
natuurlijk weet je ook niet of de gebruikte componenten vergelijkbaar zijn.. zo zit er al een wereld van verschil tussen de kwaliteit van dempers en banden in een voorserie en bij een off the shelf auto die ze ergens hebben gekocht.. maar de teneur van de plaatjes blijft wel overeind. ik vind het overigens wel vreemd dat ze bij dit vergelijk geen benchmark ‘fiat bravo’ of ‘alfa147’ hebben durven meenemen… (waarschijnlijk hebben ze die wel meegetest, lijkt me zo)
Ziet er goed uit, maar ook wel marketing natuurlijk 🙂
Waar alles mee valt of staat is of de auto goed in elkaar zit, in mijn opinie.
De rest hebben ze wel onder controle nu….maar die afwerking! Als dat in orde is dan komt het helemaal goed denk ik.
@Hans75
Ik zat daar ook al aan te denken maar om een Bravo erbij te trekken is denk ik toch nog schoppen tegen je eigen toko. Ik denk dat VAG dat ook nooit zou doen in een tabel.
probeer het gewoon is met een beetje zout, olijfolie en citroen. Simpel maar lekker. Oh nee, het is geen kooksite. Ben erg benieuwd naar de nieuwe Alfa.
Dit al heel lang een Alfa Romeo traditie.
Toen de 916 GTV en Spider werden ontwikkeld was de Lotus Elan en de Honda Civic Type R de bench mark voor Alfa om deze auto’s voorbij te gaan op wegliging. Alfa Romeo heeft een super naam op wegliging al jaren en jaren het hoort bij het DNA van het merk. Mijn 33 is nog steeds waanzinnig en mijn vriendin vind de GTV fantastisch op dit gebied. Ze reed eerst Volkswagens voordat ze mij leerde kennen en ze heeft daarna een GTV kocht. Ze kwam van een koud Berlijns postkantoor in een Toscaans restaurant waar de zon altijd schijnt zeg maar.
Alfa Romeo zal met de nieuwe wel weer een super auto neer zetten op dat gebied de Mito is nu ook heel goed.
Ciao
Squadra
Mooie vergelijking squadra! 😀
Veelbelovend,
Na een 156 2.5 v6, 159 2.2jts wil ik graag de Guilietta 1750TBi. Heeft iemand enig idee wat de energie labels gaan worden van de nieuwe Giulietta? mn. de 170pk en de QV?
de 170pk zou hetzelfde label moeten krijgen als de huidige Mito QV toch? Is neem ik aan exact dezelfde (multiair) motor? Die heeft een C-label.
de 20% bijtelling zal de Giulietta variant (waarschijnlijk) wel net niet halen?!? Gezien een iets zwaardere auto (zou overigens wel mooi zijn)
Er staat me iets bij.. dat een grotere auto.. vervuilender mag zijn dan een kleine auto om hetzelfde label te krijgen.. (vind dat zelf heeeeel krom..en niet consistent.. maar goed. .ik heb de regels niet bedacht.. vandaar soms die grote bakken.. met AenB labels..
weet iemand hoe dat precies zit?
Labels (vroeger in ieder geval; er is onlangs (1 januari 2010) iets gewijzigd maar in ieder geval verscherpt) houden inderdaad rekening met bijvoorbeeld lengte.
De Bijtelling wordt bepaald op basis van CO2 uitstoot (veel eerlijker). de 170 pk Mito zit volgens mij al redelijk tegen de bovengrens aan CO2 van de 20% bijtelling.
Alhoewel eerlijk; CO2 wordt vastgesteld onder “bijzondere” omstandigheiden.
Ik herinner mij een publicatie op italiaspeed waarin de co2 waarden stonden vermeld. de 1.4TB 120PK was hoger dan 140 gram per kilometer de 1.4TB MA 170Pk was daarentegen lager dan de 140 gram per kilometer.
Labels worden toegekend op basis van drie klassen:
Klein
Middelgroot
Groot
Het label wordt bepaald door de afwijking in zuinigheid afgezet tegen de gemiddeld zuinige auto’s in zijn klasse. Deze zitten in aan de onderkant van Label C.
Label A: Minstens 20% zuiniger
Label B: Tussen 10% en 20% zuiniger
Label C: Maximaal 10% zuiniger
Label D: Maximaal 10% onzuiniger
Label E: Tussen 10% en 20% onzuiniger
Label F: Tussen 20% en 30% onzuiniger
Label G: Meer dan 30% onzuiniger
Uhh ik als autoverkoper zal het jullie vertellen de labels en de Co2 uitstoot hebben in Nederland juist Nederland nog niks met elkaar te maken. Er word in Nederland gekeken per klasse en wat daar het gemiddelde van is. Zo kan een Audi A8 Lang in nederland gewoon een C/label hebben ivm met de grote van de auto.
Ik denk dat de nieuwe Guilleta wel hele groene labels zal gaan krijgen Fiat is al het schoonste merk.
Trouwens nu we het toch over de markt hebben TOYOTA kwaliteit hahahahaha begin die Milanees steeds meer te waarderen.
Terug roep acties op een complete modellen lijn is voor mij heel lang geleden voor dat voor het laatst is gebeurd.
Ciao
Squadra
Overgens voor alle 2.0 Twinspark rijders hier die motor kwam uit in 1995 nieuwe serie als super schoon deze motor heeft inmiddels een G label.
Tijden verandern.
Ciao
Squadra
Zolang dit soort grafieken maar niet er toe gaan leiden dat er hele horden Golf rijders over stappen….stel je voor…
Misschien nog een grafiekje toevoegen: “Rij-eigenschappen met Petje op en leunend naar het midden van de auto” en daar de Golf bovenaan laten staan, gewoon voor de zekerheid….
Alle gekheid op een stokje, ik heb nog geen Alfa gehad met slechte wegligging, dus dat is niets nieuws. Voor mij telt de beleving van het rijden en dat is denk ik wat de Alfa rijder het meeste raakt: PASSIE
@squadra: ik heb zo’n G-label! 🙂
Ja ik ook een 2.0 Liter Twinspark en een 1.7 16V Boxer met Kat. Als je ziet tegenwoordig waar auto´s allemaal aan moeten voldoen kwa regels is het zo knap wat de Italianen momenteel doen.
Desing maar ook het gevoel inderdaad wat een Alfa Romeo je geeft is zo byzonder noem het altijd een scheutje Ferrari maar dan voor iedereen. Zo ben ik trouwens bij Alfa terecht gekomen spaarde vroeger Ferrari´s in model maar in het echt bleken die onbetaalbaar vandaar Alfa Romeo.
Ciao
Squadra
@squadra… dat geldt denk ik voor de meeste hier… we rijden allemaal een poor mans ferrari!