De opvolger van de 159 komt in 2012
Althans. Gaat het hier om de directe opvolger? Of hebben we het over een Milano sedan voor de Amerikaanse markt? Volgens Alfablog gaat het bij de werkelijke opvolger van de 159 om een achterwielaangedreven D/E segment auto op een nieuw platform. Nu de Giulia van de toekomst in één adem met Chrysler wordt genoemd, begint ons het een en ander duidelijk te worden. Dat C-Evo al meerdere malen in verband is gebracht met een mogelijke verlenging van het platform, als het gaat om de Giulia, vinden we nog steeds een onjuiste hypothese.
Maar dat er een sedan variant kan komen van de Milano met het oog op een Amerikaanse marktintroductie, klinkt heel reëel. Al vinden we het gat van 2 jaar tussen de Milano en dit model behoorlijk groot. In ieder geval laten we graag nog wat ruimte voor speculatie, aangezien we het onwaarschijnlijk zouden vinden dat de D segment Alfa van de toekomst, geen achterwielaandrijving zou hebben. De grotere Alfa Romeo zou immers meer gemeen hebben met een nieuwe Dodge, dan met een nieuwe Chrysler. De Giulia die nu voorgesteld wordt lijkt meer op een compacte sedan met dezelfde wielbasis als de voorwielaangedreven Milano. Hetzelfde idee als de 147 en het icoon de 156, al komt de hatchback nu eerts. Een nieuwe theorie zou dus kunnen zijn, dat er voorlopig geen D segment Alfa komt, en dat een nóg grotere Alfa eerder het daglicht zal zien. De zogenaamde ‘169′. Dat de Giulia niet meer zal zijn dan een Milano met kont, vinden we echter niet in lijn met het gerucht, dat de Italiaanse equivalent van de nieuwe ‘compacte’ Chrysler sedan (opvolger van de Sebring), een Lancia zou zijn. Deze twee auto’s zouden immers te veel op mekaar lijken. Genoeg mist nog dus, rond dit gat tussen compacte modellen en toekomstige grote modellen.
Vandaag komt de Italiaanse krant La Stampa met het nieuws dat CEO Sergio Cravero, de komst van deze zakelijke Biscione heeft bevestigd. In 2012 dus, moet dit nieuwe model bij de Amerikaanse dealers staan. Meteen daarna vervolgd Cravero met de uitspraak dat de MiTo en Milano als ‘compactere modellen’ meer voor de Europese markt bestemd zullen zijn. Dat klinkt heel erg als het nieuws over een Milano sedan exclusief voor de Amerikaanse markt. Helmaal als de CEO van Alfa Romeo afsluit met de zin dat de Giulia veel gemeen zal hebben met een Chrysler equivalent.
Volgens ons een interessant gegeven, dat goed is voor nieuwe discussies.
Ha goed nieuws ook al is het nog allemaal erg vaag 😉
De foto boven kan onmogelijk een waardige opvolger van de 159 genoemd worden…
Die opvolger moet immers komaf maken met de 5, A6, C5, E en de V50.. 😀
Dus het zal nog even wachten zijn voor de echte opvolger van de 159 boven water komt 😉
Zou wel mooi zijn een kleine sedan in Milano-maat in 2012, net als mijn leasecontract afloopt!
En natuurlijk is er dan meteen een facelift voor de neus die er weer 159-style aggressief uit gaat zien ipv Mito-style 🙂
Van mij hoeft de 159 met zijn geniale ontwerp in geen honderd jaar vervangen te worden!
Spannend nieuws allemaal. Ik denk dat Alfa een statement zou maken door weer achterwielers te maken. De 159 is een mooie auto, maar geen rijdersauto zoals Alfa’s altijd zijn geweest. Dat GM platform moeten ze zo snel mogelijk lozen, ook voor de Brera en Spider.
OttoCi
Zonder je af te willen vallen… ik weet niet welke 159 jij rijd maar ik vind het wel degelijk een rijdersauto, veel meer dan de gemiddelde leasebak in deze klasse.
En het is geen GM platform maar een gezamenlijk ontwikkeld platform dat enkel door de Fiat groep gebruikt wordt 😉
@hape: Alles is relatief… als je een 159 vergelijkt met een 156 is het veel minder een rijdersauto.. neemt niet weg dat de 159 meer gevoel en fun zal geven als idd die doorsnee leasebak beamer of auwdi.
Ik heb na mijn 156GTA gereden in de 159, en het viel mij erg tegen.. heb daarom maar een GT 3.2 gekocht.. dat is toch wel meer ori-Alfa… (vind ik dan…)
@Hans75:
Dat valt wel mee denk ik. Het chassis van de 159 is extreem stijf en heeft een betere wielophanging (quadrilateral en multilink). Helaas waren de eerste versies wat zwaar.
@Il Quadrifoglio: stijf en technisch mooi is ie zeker.. maar om van een auto een rijdersauto te maken is meer nodig dan alleen techniek en specs…. Gelukkig wel, anders konden de Duitsers en Jappen het zomaar kopieren…
Het wordt volgens mij veel meer bepaald door het keuze’s die gemaakt worden bij het ontwerp en wielophanging, bij het kiezen van de diverse compromissen tussen comfort/sportiviteit/gebruiksgemak/kosten.. naarmate je daar te veel naar het grote publiek luistert verlies je karakter/identiteit/eigenzinnigheid…
Hello,
Ik verkeerde in de gelukkige omstandigheid een 156 en 159 (dezelfde motor 2.4jtd) dagelijks met elkaar te kunnen vergelijken. Inmiddels is de 156 ingeruild voor een wat nieuwere 1.9jtd (156).
Daarbij zijn me de volgende verschillen opgevallen:
De 156 2.4 heeft vergeleken met de 1.9 een minder acuut reagerend stuurgedrag (of zoals autovisie vanuit duits vertaald met agiel…. nieuw nederlands woord??). De lichtere 1.9 motor maakt hier volgens mij een merkbaar verschil. Als de auto eenmaal in de bocht zit maakt het allemaal niet veel meer uit, ik kon tenminste geen groot verschil in onderstuur/overstuur merken.
De 159 is goeddeels vergelijkbaar met de 156 2.4, de 156 1.9 is echt sneller reagerend op stuurbewegingen. Maar de bochtsnelheid van de 159 is duidelijk hoger (bredere 225 banden???). Daarnaast is de rust in de 159 op hoge snelheid in de bocht beter. De auto voelt echt zekerder aan.
Het veercomfort op lage snelheid (tot ~60 km/u) is van de 156 verrassend genoeg beter (bandwang ?!), op hoge snelheid is de 159 veel rustiger. En dan hebben we het niet over zitcomfort en ruimte want in dat opzicht is de 159 ook beter.
En als ik dan eens in een andere bak rij (avensis bv) dan ben ik toch elke keer weer overtuigd van de rijkwaliteit van Alfa’s. De 156 was in dat opzicht zijn tijd vooruit en de 159 is gewoonweg fantastisch (of zoals autovisie vanuit duits vertaald met begeesterend…. alweer een nieuw nederlands woord??)
@ Hans75
Owja… een 156GTA is natuurlijk niet te vergelijken met de gemiddelde alfa met dieselmotor. Die legt de lat voor de gemiddelde 159 meteen erg hoog.
En een GT 3.2 heeft een eeuwige schoonheid. Klassieker in spe!!
Als ik Hape zo belees is de 159 toch ook een auto met de A-factor. Een echte Alfa.
Ik ben ook wel overtuigd van de rijeigenschappen van een 159, zeker qua wegligging is hij beter dan zijn klassegenoten.. (zie die beroemde ADAC slalomtest). Wat mij het meest ontbrak is het gevoel, de terugkoppeling die de wielophanging mij geeft. Het is allemaal iets te ‘beschaafd’ en ‘gedempt’, zoals de meeste grotere auto’s dat hebben. Als ex-fanatiek tweetakt karter en met name liefhebber van oude Alfaatje (Giuliaas en Spider) kan ik daar nooit genoeg van krijgen..
De uitstraling van de 159 (buiten zijn kont) is fantastisch en tijdloos 😀 En wat helemaal super is is dat ze de versnelingspook een heel stuk hebben ingekort vergeleken met de 156,166,146,145 en 147 is dit een enorm pluspunt. Eindelijk een pook die echt kan concurreren met menig duits merk 😀
Dus buiten achterwielaandrijving en i drive is het plaatje compleet! 😀
Ik kan het bevestigen dat de 159 super rijdt. Ik heb inmiddels al in Mercedessen, Volkswagens, Toyota’s en nog veel meer gereden, en heel veel dingen vielen mij op. Onder andere het gevoel in het stuur is al niet te vergelijken, in de Alfa voel je ontzettend veel. We hebben met onze 159 eens geprobeerd bij welke snelheid hij zou ondersturen. We hebben nog steeds geen resultaten omdat we simpelweg niet sneller door een bocht durven te rijden. Hoe het is bij de voorwiel aangedreven 159’s weet ik niet, maar het onderstel van onze vierwiel aangedreven 159 voelt enorm zeker aan. Ook op hoge snelheid (we hebben de 220 al eens gehaald) voel je je nog steeds veilig.
Vanquish,
4-wiel aandrijving is natuurlijk helemaal top. 1,5 jaar geleden in Italie heb ik een Brera met een fantastische 4 wiel drift (rook van alle banden !!) een bocht zien maken die ik op geen enkele wijze met de 159 van mij durfde te benaderen. Echt ongehoord en daarbij kan ik nog aantekenen dat ik vanaf m’n 14e al achterwielaangedreven auto’s driftend door het zand kon sturen en 4 jaar geleden een week lang een rallycursus heb gevolgd. Dus helemaal bang uitgevallen ben ik ook niet.
Het kan dus wel maar de grenzen liggen idd heel ver weg en beter kun je ze op de openbare weg maar niet opzoeken.
Dat geldt ook voor de 159 met voorwielaandrijving echter ik kon de verleiding een half jaartje geleden niet weerstaan toen een mooie asfaltlaag op het nieuw aan te bouwen industrieterrein was gelegd. Een circuit was er niks bij. Door de bocht telkens harder te nemen merk je uiteindelijk wat de auto gaat doen op de grens (licht onderstuurd). Inmiddels heeft het terrein helaas lantaarnpalen en de eerste gebouwen….
Ik rij de 2.4jtd dus en die is op top (226 km/u op de navigatie in dld) zo rustig en stabiel dat ik beide handen van het stuur kon nemen. No stress.