De nieuwe Giulia gaat binnenkort de weg op

Giulia

Volgens geheime bronnen waarvan wij de naam niet weten gaat er nu al weer een intens testprogramma van start bij Alfa Romeo.

Terwijl hele groepen afgebeulde Milano’s in ducktape nog staan af te koelen in een of andere fabriekhal, gaat men bij Alfa Romeo alweer de weg op de komende tijd met de opvolger van de 159. Deze auto vormt na de Milano een tweede aanval richting een serieuze schaalvergroting voor het merk met Milanees embleem. De camera’s staan dus weer in de aanslag. Naar verwachting kunnen we eind december al de eerste spotten. Houd onze site dus goed in de gaten, aangezien wij over het algemeen de snelste zijn met publicatie. Volgense de laatste plannen gaat het toch om een evolutie op C-Evo. Dus zullen de eerste tesmodellen niet echt super herkenbaar overkomen, omdat ze een beplakte Milano carrosserie zullen hebben… En wij dachten na begin december van dit fenomeen af te zijn.

In ieder geval zal gaande weg het feit dat het hier om een ander auto gaat, niet langer te verbergen zijn. Eind 2011 zal de oogverblindende 159 volgens de aanstaande plannen, alweer met pensioen gaan na een relatief kort leven. De vraag is of deze ‘Giulia’ ook echt als de vervanger van dit model gezien moet worden. In ieder geval is dit een voorwielaangedreven sedan die wellicht ook als sportwagon op de markt zal komen. Achterwielaandrijving zal dus wat Milanese sedans betreft, pas als eerste verschijnen op een groot duur model, waar we nu nog maar bar weinig van af weten. Een auto die dus veel groter is dan de huidige 159. De ‘169’ zal volgens de geruchten in 2012 het levenslicht zien. Of dat samen met een Lancia en Maserati ook in Grugliasco zal gaan plaats vinden op LX platform, horen we over een paar weken, tijdens de presentatie van het Europese FGA plan door CEO Marchionne.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “De nieuwe Giulia gaat binnenkort de weg op

  • 20 november 2009 om 00:38
    Permalink

    Ik ben een voorstander van een Giulia als 3 serie concurrent en een 169/ Villa d’este als 5 serie concurrent. Op basis van allebei de auto’s een niche model maken zoals de GT of Brera/Spider.

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 08:37
    Permalink

    Dat klinkt erg sterk 156/2005! Een goede gedachte.

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 08:45
    Permalink

    Het is overigens geen gegeven dat de auto FWD wordt. Het C-Evo platform kan een FWD/RWD/AWD layout hebben (net als het Premium platform). C-Evo Sport = RWD?

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 10:21
    Permalink

    Het zou helemaal top zijn als de giulia een “milano sedan” zal worden. Een kleine sedan, ala 156 is helemaal top!
    Persoonlijk vind ik de 159 niet echt de opvolger van de 156, eerder een soort 166 vervanger. De auto is erg mooi maar is te groot.
    Laten ze dan de opvolger van de 159 achterwiel aandrijving maken!!

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 10:40
    Permalink

    Gezien het feit dat de opvolger van de 159 te duur voor mij gaat komen heb ik liever een sedan danwel coupe op basis van de Milan. Misschien dat ik daar nog wel een eenvoudige versie van kan betalen ๐Ÿ™‚

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 13:05
    Permalink

    achterwieleaandrijving is zo overrated. Uit diverse tests is al gebleken dat de 159 de 3 series de baas qua wegligging. En dan hebben we het over de normale motoriseringen. Alleen bij motoriseringen van zeg 180Pk en meer brengt achterwielaandrijving iets extra’s. http://www.youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek

    Optimistisch gezien zal Alfa misschien 15% van de verkoopaantallen halen uit de grote motoriseringen. Het is een hele slechte business case om voor dit soort verkoopaantallen een dergelijke dure ontwikkeling te doen.

    De 156/159 middenklasse opvolgers zullen dus gewoon voorwielaangedreven blijven. Bij het hogere segment liggen de verhoudingen wat anders. Ik zie de 169 dan ook graag als achterwielaandrijver komen.

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 13:16
    Permalink

    Een goed redenering dat een hoop hout snijdt Eelco. Ik denk bovendien dat de layout van C-Evo ons zeer positief gaat verrassen qua eigenschappen.

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 13:22
    Permalink

    @Eelco van Vliet: RWD heeft meer voordelen dan alleen een betere wegligging bij 180PK+. De stuurinrichting is veel rustiger, en bochten voelen natuurlijker aan.

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 14:39
    Permalink

    Rwd vergt weliswaar dure ontwikkelingskosten maar het zorgt – naast de genoemde onvolprezen rij-voordelen – ook voor een unique selling point voor de Fiatgroep.
    Dan is er alleen BMW als concurrent terwijl met fwd je ook audi, opel, alle franse en bijna alle japanse auto’s als concurrent hebt..

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 20:35
    Permalink

    @ Gusto

    Ik heb rijles gehad in een Lexus IS220d, ook RWD. Ik zie de voordelen van RWD hoewel het van Alfa natuurlijk wel wat beter moet reageren dan van een Lexus.

    Is hier dezelfde foto code als op Autoblog? Ik zit in ieder geval de links neer.

    http://image.motortrend.com/f/future/rendered-2011-alfa-romeo-159-giulia/24458066+w750/2011-alfa-romeo-guilia-rendering.jpg

    http://espaciocoches.com/wp-content/uploads/2009/07/alfa-romeo-giulia-3.jpg

    http://www.auto-car-shop.com/2009/10/alfa-romeo-giulia-milan-and-169-2012-recreations-and-spy-photos/

    Beantwoorden
  • 20 november 2009 om 22:58
    Permalink

    Ik hoop en wil eigenlijk dat Alfa Romeo vanaf het D-segment RWD en AWD levert op zijn modellen. waarom omdat je als Alfa Romeo extra ruimte maakt met Lancia en Fiat. Dit zie je bij VW ook Audi mag bijvoorbeeld veel meer met technieken als de andere binnen de groep.

    Alfa Romeo heeft het denk ik ook nodig de beste Alfรก’s hadden RWD daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens ik heb een 33 1.7 16V en qwa wegliging is die auto nog steeds waanzinnig. Maar ik denk dat ze het commercial nodig hebben. Alfa Romeo had vroeger bijna alle modellen met RWD dus het hoort bij het DNA van het merk.

    Dus ik denk als Alfa Romeo echt serieus wil worden in de huidige markt dat ze er niet om heen kunnen.

    Ciao

    Squadra misschien weet iemand hier echt wat meer over??

    Beantwoorden
  • 21 november 2009 om 09:28
    Permalink

    Ontwikkeling van RWD zal nauwelijks duurder zijn dan FWD. Wellicht zelfs goedkoper omdat enkele typische FWD-kwalen niet uitgefilterd hoeven te worden. Zoals tractie-problemen met verschillende Q2 systemen en het uitfilteren van torque-steer. Enige reden dat men voor FWD blijft gaan is de hel die platform-sharing heet. Ook hoeft men minder tijd te steken in het zoeken naar een goede balans. (al hebben merken als Alfa en Honda bewezen de balans goed te kunnen benaderen)

    En stiekem willen we toch allemaal RWD als we de keus kregen van Alfa? ๐Ÿ˜‰

    Beantwoorden
  • 21 november 2009 om 18:20
    Permalink

    @Il Quadrifoglio:

    Maar er zijn ook een hoop nadelen als een grotere tunnel naar achteren voor de aandrijfas. De 1 en 3 serie zijn niet voor niks zo krap acherin, je kunt al helemaal niet met z’n drieen achterin zitten.

    Daarnaast moet je om het echt goed te doen ook versnellingsbak (zoals de 75) achterin plaatsen, wat nog meer ruimte inneemt. Wat in de huidige tijd van de lifestyle wagon qua verkoop artgumenten meer nadelen van voordelen met zich meebrengt.

    Dus voor 85% van de potentieele kopers brengt achterwielaandrijving helemaal niks. Alfa gaat echt niet op die basis een dergelijk model ontwikkelen. Tenzij er in de Chrysler stal een goed platform is, wat tegen redelijke kosten aan te passen is. Dat zal wel een model net zo groot, zo niet groter dan de huidige 159 worden. Dat begrijpt elke spreadsheet manager van Alfa en daarom zie ik het in het middensegment niet gebeuren.

    Beantwoorden
  • 21 november 2009 om 18:27
    Permalink

    En behold, ik ben het voor de 100% eens met Jordy.

    Waarom Alfa per se een Fiat/rwd onderstel moet hebben is voor mij het raadsel van de eeuw. Productdifferentiatie is wat FGA nodig heeft. En niet enkel met koetswerken. Hoe je het ook draait of keert, een Brera met rwd (en een 6 compressor of zelfs een ‘halo’ model met V8) had nooit awd nodig gehad, en was een dikke, dikke hit geweest, die de weg had bereid voor meer moois.

    Beantwoorden
  • 21 november 2009 om 21:28
    Permalink

    @Eelco van VLiet: Dit geldt naar mijn mening alleen voor de ‘normale’ markt. RWD is een unique selling point voor het segment waarin Alfa Romeo zich begeeft. De enige sportieve concurrent is BMW. Ruimte achterin speelt een minder grote rol voor deze merken. Veel mensen die zich daar serieus zorgen om maken, kiezen doorgaans toch voor iets anders. Alfa Romeo moet vooral voor rijplezier staan. Daarom kan Alfa Romeo naar mijn mening nooit echt succesvol zijn als ‘lifestyle’ merk. Er zijn toch al genoeg geaccepteerde en betrouwbare ‘lifestyle’ merken?

    Transaxle zou de auto onnodig duur maken. Als de motor ver genoeg achter de vooras wordt geplaatst, is het balans al goed genoeg.

    Wat betreft het C-segment ben ik het absoluut met je eens.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.