De nieuwe Alfa Romeo 4C
Hier zijn de eerste plaatjes, wat dus geen recht doet aan de realiteit zoals je net al hebt kunnen zien, maar zie hier alvast wat specs en het persbericht uit Lijnden: Middenmotor, 1750 Turbo, TCT transmissie, DNA, carbon fiber, aluminium, achterwielaandrijving, wielophanging quadrilateraal vóór en McPherson achter, 0 tot 100 km in 5 seconden, top van 250 km per uur, gewichtsverdeling 40% voor 60% achter, directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleptiming, een turbocharger en het revolutionaire controlesysteem dat een turbogat voorkomt.
Het nieuwe concept is gebaseerd op de klassieke formule van een tweepersoons, achterwielaangedreven coupé met middenmotor. De lengte van zo’n vier meter en een wielbasis van minder dan 2,4 meter resulteren in compacte afmetingen en een wendbaar rijgedrag. De duidelijke, onderscheidende carrosserielijnen zijn ook terug te vinden in het interieur, waar het design en de bedieningsapparatuur het sportieve karakter van de Concept weerspiegelen.
Gebaseerd op de ervaring met de Alfa Romeo 8C Competizione- en de 8C Spider-modellen heeft de nieuwe conceptauto, net zoals vele exclusieve superauto’s, achterwielaandrijving met een ultieme, spreekwoordelijke Alfa Romeo-wegligging. Dat is een doelstelling die ook gold voor de 8C Competizione en de 8C Spider en die voornamelijk werd gerealiseerd door hun enorme motorvermogen. Bij de Alfa Romeo 4C Concept ligt de nadruk echter op een laag gewicht, bereikt door het intensieve gebruikmaken van carbon. Het lage gewicht met een gewicht-pk verhouding van nog geen 4 kg/pk resulteert in een uitstekende wegligging en een perfect weggedrag. Het koetswerk is volledig van carbon vervaardigd terwijl voor het onderstel achter en voor de kreukelzones veelvuldig gebruik is gemaakt van aluminium. Het uiteindelijke resultaat is een belangrijke gewichtsvermindering tot minder dan 850 kg, alsmede de optimalisering van het zwaartepunt. Beide karaktereigenschappen dragen bij aan de prima wegligging, wat met name op bochtige wegen tot uiting komt.
De benaming ‘4C Concept’ verwijst naar het rijplezier dat vooral mogelijk wordt gemaakt door de spectaculaire 1.750 cc turbo viercilinder benzinemotor, die ruim 200 pk levert. Deze motor is in meer extra-sportieve productiemodellen terug te vinden, zoals in de Giulietta Quadrifoglio Verde, en heeft geavanceerde technologieën zoals directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleptiming, een turbocharger en het revolutionaire controlesysteem dat een turbogat voorkomt.
De motor van de Alfa Romeo 4C Concept, die middenachter is gemonteerd, levert prestaties die vergelijkbaar met of beter zijn dan die van een drielitermotor terwijl het brandstofverbruik de waarden heeft van een compacte viercilindermotor. Deze krachtbron is gekoppeld aan de nieuwe ‘Alfa TCT’ automatische versnellingsbak met dubbele droge koppeling, die enkele maanden geleden is geïntroduceerd in de MiTo. Ook de Giulietta zal binnenkort leverbaar worden met deze transmissie.
De krachtige 1.750 turbo benzinemotor zorgt in de 4C Concept voor een topsnelheid van ruim 250 km/u; de acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts 5 seconden in beslag. In de 4C Concept is de Alfa DNA-technologie perfect geïntegreerd, waardoor alle beschikbare technologische systemen worden samengebracht en de competitie-elementen van de Concept, zeker ook vergeleken met zijn concurrenten, volledig tot hun recht komen.
De Alfa Romeo 4C Concept heeft een uiterst verfijnde wielophanging, quadrilateraal vóór en McPherson achter. Deze toepassing zorgt samen met de achterwielaandrijving en de buitengewoon gunstige gewicht/pk-verhouding voor rijplezier op Alfa Romeo-niveau. Daarbij speelt ook de optimale gewichtsverdeling van 40% op de vooras en 60% op de achteras, een belangrijke rol. De Concept is trouw aan de sportieve traditie van het merk, waarbij alle aandacht uitgaat naar wendbaarheid en een ideale gewicht/pk-verhouding, resulterend in een succesvolle wedstrijdauto. Deze aspecten zijn terug te vinden in alle Alfa Romeo-modellen van dit moment.
Deze auto is niet enkel en alleen bedoeld om te schitteren op de autoshow. Goed nieuws voor de liefhebber, hij zal volgend jaar op de markt worden gebracht en zal vervolgens bijdragen aan de wereldwijde groei van Alfa Romeo.
hebbe hebbe hebbe….
Poeh, ik heb nog geen mening. AE, vertel ons a.u.b. dat ze in het echt bloedmooi en een indrukwekkende verschijning is….
Velgen zijn oude bekenden, mijn GTV uit 1997 heeft ze ook!
Het is ze weer gelukt om een ultiem mooi, krachtig en authentiek ontwerp te creeren. Kan niet anders dan klappen en mijn geweldige bewondering uitspreken voor de fantastische creativiteit van het Alfa-designteam. Hier kan menig ontwerper van de “grote” merken veel van leren, cq triest vaststellen dat hij/zij dit niveau nooit zal bereiken ondanks ongelimiteerde budgetten. Denk dat dit slechts de voorbode is van een serie prachtige nieuwe modellen in de komende jaren: Giulia, nieuwe Spider…
Fantastisch design, het lukt ze toch altijd om een ontwerp te maken dat niet alleen de Alfisti, maar car enthousiastics warm kan maken.
Ik had gehoopt op een gunstig prijsje voor dit, maar als ik de specs en afwerking ziet, ga ik mijn centjes voor de volgende MiTo maar houden 😉
WAUW!!!
Zo, ik ben bijgekomen, ik moest er even aan wennen of zo. Na alle foto’s bekeken te hebben kan ik maar een ding concluderen:
G E W E L D I G!
Hoe langer je er naar kijkt hoe mooier ze wordt: Wat een statement weer van Alfa! Ben ook benieuwd naar andere kleuren en wat dat doet met het ontwerp, of ga ik nu weer te snel…
@AE Enige jaloezie-gevoelens maken zich van mij meester. Jullie zijn getuige geweest van een heel bijzondere gebeurtenis in de Alfa geschiedenis. Er is een bloedmooie concept getoond, waarbij direct duidelijk is gemaakt dat deze geproduceert gaat worden!
prachtig en compact – echte alfa waarden! Trouwens, wel een cool kleurtje, mat rood
Autoedizione weten jullie al iets meer over specs van de motor,hopelijk hebben ze die grondig aangepakt, hier maak ik me wel wat zorgen over, in zo’n type voertuig hoort een hoog in de toeren jankende motor waar de 1750 Tbi nou niet echt voor bekend staat, bij 6000 toeren is de koek al op en laat ons dan nog zwijgen van de sensaties wat erg belangrijk is voor dit type model. De 1750 Tbi heeft nou niet bepaald een kek geluid, in deze wagen hebben ze dat toch allemaal aangepakt hoop ik, ik wil getrakteerd worden op sensatie in zo’n 4c, uit bepaalde hoeken met name de zijkant doet hij mij wat denken aan de Lancia Stratos wat eeen goed teken is.
Autoedizione, zijn er al specs bekend van de motor want daar maak ik me toch wel zorgen over, zullen hem hopelijk wel grondig aangepakt hebben want echt sportief en veel sensaties bied die 1750 toch niet, en in zo’n type sportwagen hoort wel een motor te zitten die hoog in de toeren doorjankt en die laat horen ook.
Die motor hoort een update te krijgen , want in de kern heel goed met drukvulling ook een klein nadeel . Hoog in de toeren zal betekenen een nieuwe , andere , motor en dat kan niet voor 1 model. De Co2 materie laat het ook niet meer toe.
Ja de 1750 staat ook allom bekend als een flut motor.Ha
Neen Alfaspeed dat niet maar staat wel bekend als een blok dat al bij 6000 toeren de toerenbegrenzer al inkomt en om zijn niet echt inspirerend ja wat karakterloze geluid. Bij deze fantastische coupé zal er toch wel wat werk zijn aan het blok, hij moet een hoogtoerig karakter hebben en brullen in je nek dat hoort gewoon bij de filosofie van dit model.
@Milleke: Volgende week tonen we hier een extra special over de 4C. Hopelijk kunnen we dan ook jou vraag beantwoorden.
Kijk er al met smart naar voorruit.
@AutoEdizione: die vraag is nu al te beantwoorden want Milleke wil maar niet begrijpen dat het inherent is aan het motorconcept die maar in beperkte mate kan tippen aan hoogtoerige jankende motoren zonder drukvulling.
Vragen om de specs zou moeten beteken dat je dat al weet.
Daarnaast verandert de wereld omdat we nu eenmaal een obesessie hebben voor de co2 materie.
Anderszijds , van enkel wensen kan een fabrikant niet bestaan. Verkopen trouwens wel , indien in voldoende mate.
Ik heb jaren met auto’s gereden die veel toeren rijden en dat ben je op een gegeven moment ook moe.daarvoor snacken de meesten ook naar een V6 omdat zo’n motor ook veel koppel onderin heeft.laat dat nou net dat een voordeel zijn van de nieuwe 1750.en dat geluid is makkelijk te fijntunen door een sportuitlaat.de snelheid sensatie van een 850 kg zal dan genoeg zeggen.
De 1750 stond er om bekend , in de 159, mede door z”n ingenieuze kleppen configuratie, als een motor die hoge toeren niet schuwt met een bruikbaar koppel ook juist in dat gebied en dat wil je uiteindelijk.
Dat er nu ook andere berichten zijn verbaast me , het zal een consessie aan de co2 hype zijn. Maar laten we deze afwachten.
Heb in de Brera 1750 TBi gereden en die kon in vergelijken met mijn 155 Q4.
De motor in de Brera reed als een soort diesel met heel veel trekkracht vanaf 1000 toeren tot zo’n 5500 toeren.
De Lampredi turbo in mijn Q4 doet niet veel onder de 2500 en begint te sleuren vanaf 3000 en barst dan los tot even over de 6000 toeren. Meer aan / uit dan de Brera turbo motor.
Aan Alfa om te besluiten welke motorkarakteristiek ze willen toepassen in de 4C.
Kan eventueel met een ander type turbo makkelijk opgelost worden zou je zeggen.
De 1750 is een juweel met typisch Italiaanse kenmerken.
mister Turbo Tommaso,
Gaaf he al die technieken tegenwoordig Alfa Romeo komt er wel zeker als de Guilia er ook is hoop wel met achterwiel aandrijving niet omdat ik dat zo goed vind, Maar je maakt Alfa Romeo weer unieker ten opzichte van Lancia en Fiat maar ik denk dat met Lancia niet zo moeilijk meer is. ik heb weleens gereden met zo’n 300C het is wel een gave bak hoor dikke motoren maar als lancia ik weet het niet.
Ciao
Squadra
Heb de auto even op mij moeten laten inwerken. Vind het geen klassieke schoonheid zoals de 8C, maar ben erg blij dat Alfa met deze auto op de markt komt. Er zit dus weer leven in het merk en dat hebben we hard nodig. De opmerkingen over de 1750 TBi kan ik niet echt volgen. Rij nu sinds 3 weken in een Giulietta QV met deze motor. Kan niet meer zeggen dan Ge-wel-dig. Als deze motor straks in een auto van 850 kilo ligt kun je je lol op! De aantrekkelijkheid van het hoog doortrekken in de toeren kan ik niet plaatsen. Ben ik nu gek of is het praktischer/fijner/sneller om meer power bij lage toertallen beschikbaar te hebben? Tja, heb hiervoor 4 jaar 2.4 JTDm gereden dus zal wel voor altijd verpest zijn voor een hoogtoerige motor…
Mja… ik sluit me aan bij LR. Als je sensatie mist kun je dat moeilijk afschuiven op een motor die van onderuit een zeer lineaire karakteristiek heeft. Veel heeft te maken met demping van aanzuig en uitlaatgeluid.
Tegenwoordig moeten auto’s voor de grote meute stil zijn en dat is misschien wel jammer. Een mooi gorgelend aanzuiggeluid of een lekkere snerp in de uitlaat, 300+ nm en meer dan 200 pk op 850 kg doen de rest.
Dat wordt echt wel kicken !
Een lineair karakter heeft niet veel van doen met denping van eea. , dat doet de turbo wel , helaas. De Turbo is veelal een compromis van trekkracht onderin en voldoende en nog bruikbaar koppel op een hoog toerental . Dat maakt een motor een goede. Liefst nog eentje met een mooie piek in het middengedeelte .
De 1750 maakt daarbij nog gebruik van kleptiming met daarbij een crossflow van gelijktijdig openstaande in – en uitlaat kleppen om zodoende een voldoende koppel te hebben bij lage toerentallen en gunstig voor het verbruik heb ik begrepen.
Zodoende moet de 1750 voldoende potentie hebben indien met de juiste mapping ( co2..).