De nabije toekomst van Lancia met onder andere een nieuwe SUV in 2013
Een Franse manager van Lancia heeft in een interview in Genève een tipje van de sluier opgelicht over de wat we de komende jaren kunnen verwachten van het merk uit Turijn. Philippe Maury van Lancia’s pr-afdeling vertelde aan het Franse blog Unica Strada bijvoorbeeld dat er momenteel hard gewerkt wordt aan een nieuwe SUV voor Chrysler/Jeep, die ook als Lancia door het leven zal gaan op ons continent. Het gaat om een groot model op het platform van de Grand Cherokee met 7 zitplaatsen. Deze zal in het Canadese Brampton gebouwd worden en zal vermoedelijk de wederopstanding van de Grand Wagoneer inluiden. Een model die Marchionne al in 2010 aankondigde. Lancia mikt bij dit alles op een uitgesproken merkidentiteit van smaakvol design vol Italiaanse flair gericht aan iedereen die daar gevoelig voor is. Men wil bij Lancia af van de associatie met een meer algemene wereld van luxe, omdat de doelgroep die dat zoekt meestal een heel ander soort klant is en dus veelal andere merken opteren. Volgens Maury wordt de SUV een toonbeeld van elegantie, waar veel mensen voor zullen vallen.
De vorig jaar gelanceerde nieuwe vijfdeurs Ypsilon is het bewijs dat dit concept werkt, zegt Maury. Hoewel de pers wat sceptisch overkwam, omdat men bijvoorbeeld de TwinAir niet bij een merk als Lancia vond passen, blijkt de klant dit concept juist te waarderen. In Frankrijk groeit het merk dankzij dit model ondanks een teruglopende markt en in Duitsland en Spanje idem. De Black&Red-editie spreekt vooral een jongere en mannelijke doelgroep aan.
De Musa en de Delta bewijzen dat ze een vaste waarde zijn, zoals we dat gewend zijn van Lancia-modellen over de afgelopen 10 jaar. De Musa blijft daarom ook minimaal tot eind 2013 in productie en de Delta minstens tot het laatste kwartaal van 2014. De Delta doet het vooral in Italië naar behoren en zal in enkele nieuwe aantrekkelijke versies gepresenteerd worden de komende tijd. In Italië is er nu bijvoorbeeld de voordelige en comfortabele Delta Business met 1.6 120 pk Euro 5 dieselmotor met handgeschakelde zesbak of gerobotiseerde Selectronic automaat. Zeer rijk uitgerust en scherp geprijsd vanaf 26.400 euro.
Over een sportief model of een extra sterk gemotoriseerde Thema, zijn volgens deze directeur voorlopig geen plannen in de maak.
Toch niet helemaal correct dit verhaal.
Volgens het interview in UnicaStrade wordt de 7-zitter SUV van Lancia gebaseerd op de Jeep Grand Cherokee en dus niet op het (nieuwe) Compact Wide platform.
-EDIT- Dan gaat de vergelijking met de Alfa ook mank. Het gaat dus om een nieuwe topmodel, die vooral in Amerika verkocht zal worden.
Die schets, heeft die betrekking op een nieuw model?
Nee is een schets van Centro Stile Lancia en slaat gewoon op de Lancia van de toekomst
Na een hele campagne gebaseerd op luxe (een recht voor iedereen) wil men nu weer af van “de associatie met een meer algemene wereld van luxe”?? Ik vind dat men bij FGA net iets te veel van idee verandert de laatste tijd.
Heel FGA is aan zwabberen. Met Alfa al helemaal. 😥