De Lamborghini Aventador heeft straks de nieuwe V12 uit Sant’Agata

Update met video!

De nieuwe krachtbron van Lamborghini zal aftrappen in Genève in combinatie met de introductie van de Aventador. De motor heet officieel L539 en is het resultaat van een ontwikkelingsproject van 3 jaar. De 6.5 liter in V-vorm heeft een hoek van 60 graden. De maten zijn anders dan voorheen en de cilinderslag (boring) is met 95×76,4 mm goed voor een totaal van 6498,5 cc. Een vierkant blok dus terwijl de L537 met 88×89 mm en 6498 cc dat niet helemaal was. De afstand tussen de cilinders gaat van 93 mm naar 103,5. De zuigersnelheid is maximaal 21 m/sec en de cilinderinhoud neemt voor het eerst niet toe. Wel het vermogen, ondanks dat er nog steeds geen sprake is van een direct injectiesysteem. Dit is geheel tegen de tendens van de V10 uit de Gallardo en alle ander motoren van Audi in. Vanwege de toekomstige normen voor de uitstoot zou men hiervoor gekozen hebben (Euro 6). Grotere en zwaardere katalysatoren zijn nu niet nodig. Het vermogen van het blok en het geluid is dankzij een speciale opzet van het spruitsysteem (‘3-in-2-in-1’), de 4 voorkatalysatoren en twee hoofdkatalysatoren geheel regelbaar. Het blok is bijna helmaal van aluminium met een oppervlaktebehandeling van ‘Nikasil’. De maten van het blok zijn 784x848x665 (lxbxh), inclusief in- en uitlaatspruitstuk. Hij weegt 235 kilo en is daarmee 18 kilo lichter dan het oude blok van de Murciélago (L537 met 670 pk). De L539 heeft 700 pk bij 8250 toeren/min wat goed is voor een dichtheid van maar liefst 2,97 pk per kilo, en maximum van 8500 toeren/min met een koppel van 690 Nm bij 5500 toeren/min. Bij de vorige was dat 660 Nm bij 6000 toeren/min. De CO² uitstoot zit nu op 398 g/km in plaats van 480. Dankzij het lagere gewicht van de nieuwe Aventador, zal de V12 straks betere cijfers kunnen neerzetten op het gebied van uitstoot, verbruik en bovenal prestaties.

De nieuwe V12 wordt geheel in Sant’ Agata vervaardigd. De ISR 7-traps transmissie van de Aventador is bijna geheel Italiaans (Graziano) en het systeem voor de vierwielaandrijving (Haldex) komt uit Zweden.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=NR-nfIrAdUc

Deel dit artikel:

2 gedachten over “De Lamborghini Aventador heeft straks de nieuwe V12 uit Sant’Agata

  • 16 november 2010 om 01:19
    Permalink

    Kijk, zo kan het dus ook. Niks geen downsizing (lees Ferrari) maar gewoon weer een lekkere grote V12 die de sultans van deze aardbol zo graag willen. En als ik zo lees een bijna geheel italiaans produkt. Amper Audi-donor-onderdelen aanwezig. Blijkt dat VAG toch ergens een groot autohart heeft ondanks alle kritiek.

    PS, denk dat er een foutje in de tekst staat bij de slag x boring afmetingen. 😉

    Beantwoorden
  • 16 november 2010 om 15:38
    Permalink

    Een uitstoot van een kleine 400gram per kilometer is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Wel een beest van een motor…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.