De inspiratie die Marchionne ons gaf in oneliners
Een van de belangrijkste redenen waarom de pers altijd wel uitzag naar een interview met de gisteren (25-7-2018) overleden CEO van FCA, zijn de vele uitspraken die hij deed met een achterliggende gedachte. Als liefhebbers van de Italiaanse auto zochten we vaak naar een achterliggende bedoeling, dat wellicht iets prijsgaf over de toekomst van de door ons zo geliefde merken. Tegelijkertijd beseften we dan ook dat hij het nu eenmaal niet letterlijk allemaal kon prijsgeven. Of het nou om de plannen met Alfa Romeo ging, of om het bevriezen van Lancia.
Zijn interesse in de filosofie moet hier haast wel aan ten grondslag hebben gelegen. Sergio Marchionne werd door de jaren heen steeds geslepener in het verkondigen van een bepaalde boodschap zonder direct alles prijs te geven. Dat leidde bij sommigen misschien weleens tot frustratie, maar het vormde toch vooral een bron van inspiratie. Inspiratie voor wie bij FCA aan het werk ging bijvoorbeeld. Zij kregen bij hun aanstelling een brief geschreven door Marchionne, met een overdenking die alleen hij zo kon maken. Lees hieronder de korte brief (die net zo goed over hemzelf ging) en een verzameling oneliners van Marchionne die hij deed in een bepaalde context.
De brief van Marchionne aan nieuwe werknemers:
“Beste collega, er bestaat een wereld waarin mensen het niet allemaal zomaar op z’n beloop laten. Nee, ze zorgen daar juist dat dingen gebeuren. Ze stoppen daar hun dromen niet weg in een laatje, maar houden het permanent stevig vast in hun vuist. Ze gooien zichzelf daarmee in het diepe, ervaren het risico en laten hun voetafdruk na. Het is een wereld waar iedere nieuwe dag en iedere nieuwe uitdaging een kans is om een betere toekomst te creëren.
Wie in die wereld woont beleeft nooit twee keer dezelfde dag, omdat hij/zij weet dat het altijd beter kan. De mensen die hier leven hebben het gevoel dat die wereld bij hun hoort in plaats van andersom. Ze houden het in leven door hun werk en geven het vorm door hun talent. Ze laten op onuitwisbare wijze hun waarden na.
Natuurlijk is geen volmaakte wereld en soms is het niet gemakkelijk. Niemand staat langs de zijlijnen en soms is het een hectisch gebeuren. Dat komt door de passie van deze mensen -intense passie- voor wat ze doen. Wie ervoor kiest om in die wereld te leven, doet dat omdat het dragen van verantwoordelijkheid een diepere betekenis geeft aan zijn/haar werk en leven.”
Woorden van Marchionne betreffende leiderschap en motivatie:
“Opdat jullie als tuiniers zullen zijn (Marchionne hield van tuinieren); Investeer jullie energie en talent op een manier, dat wat je ook doet, het een leven lang kan meegaan of zelfs langer”
“Leiderschap is geen anarchie. Wie de leiding heeft over een groot bedrijf is alleen. Er bestaat niet zoiets als collectief verantwoordelijkheidsgevoel.”
“Leiders, grote leiders, zijn mensen met een fenomenale capaciteit om zaken vorm te geven, die relaties opnieuw kunnen invullen en die op creatieve wijze kunnen samenwerken in een team.”
“Het recht om een bedrijf te leiden is een privilege en enkel een voorrecht voor hen die hebben laten zien, of nog altijd laten zien, wat leiderschap is door met concrete resultaten en zakelijke prestaties voor de dag komen.”
Woorden van Marchionne betreffende auto’s en Fiat:
“Fiat gaat het redden. De nieuwe organisatie heb ik gebaseerd op het functioneren als een team. Ik beloof dat ik hard zal werken zonder te polemiseren en het hebben van politieke belangen.”
“Ik herinner met de eerste 60 dagen vanaf mijn komt in 2004 nog goed. Ik ging langs alle fabrieken en wanneer ik terugkwam in Turijn, ging ik op zaterdag en zondag rondlopen in Mirafiori. Helemaal alleen. Dan kon ik bekijken wat ik wilde en zag met eigen ogen dat eetzalen, douches en kleedkamers, die echt te schandalig voor woorden waren. Ik heb alles veranderd. Hoe kan ik anders van werknemers vragen dat ze een kwaliteitsproduct moeten leveren, als ze in een zo’n krocht moeten werken?”
“Ik vraag mijn directe collega’s die meehelpen om Fiat weer op de kaart te zetten, om nooit de voor de hand liggende route te kiezen. Want de weg van de voorspelbaarheid volgt de concurrentie ook en die zijn bereiken hun doel misschien nog wel eerder dan ons.”
“Ik wil dat Fiat het Apple van de auto-industrie wordt en dat de 500 onze iPod is.”
“We werken in een sector waarin de methode en het proces fundamenteel is. We moet altijd werken als musici; we improviseren, zijn flexibel, staan open voor het debat, zijn nederig, onverschrokken en er is nooit plek voor middelmatigheid.”
“Ik laat geen kopieën achter: FCA is een samenraapsel van culturen en managers die door tegenspoed zijn gegroeid. (Marchionne’s laatste woorden tijdens de presentatie op 1 juni 2018)”
“We mogen nooit zeggen dat alles goed gaat en al helemaal niet dat de dingen niet slecht gaan. We moeten paranoïde zijn. Het parcours is buitengewoon moeilijk. We zijn overlevers en voorrecht van overlevers, is dat ze overleven.”
“Ik had nooit verwacht dat we het niveau van de beste concurrenten zouden kunnen bereiken. Ik had met de helft minder al kunnen leven. Niemand geloofde er op voorhand in. Ze dachten dat ik iets geks gerookt had. Vandaag kan ik zeggen dat ik nooit een seconde de verleiding heb gevoeld om het op te geven, of op z’n minst de gedachte had om iets te mogen weigeren. Het was Fiat, het nationale instituut, waarin ik ben gegroeid.”
Woorden van Marchionne betreffend werk en onderneming:
“We moeten voorkomen dat we arrogant worden. Succes is nooit voor altijd, maar moet dag na dag verdient worden.”
“Charisma is niet alles. Net als de schoonheid van vrouwen; Op lange termijn is het niet afdoende.”
“Wat ik met alle ervaringen als CEO geleerd heb de afgelopen 10 jaar, is dat bedrijfscultuur niet slechts een onderdeel is van de wedloop, maar dat het de wedloop zelf is. Organisaties zijn in principe niet meer en niet minder dan een samenraapsel van collectieve wil en aspiraties van de daarbij betrokken personen.”
“Ik geloof absoluut niet in de stelregel ‘hoe jonger iemand is, hoe beter hij/zij is’. Sterker nog; Het is vanwege de erkenning van iemands competentie dat iemand al 30 of 60 is in een berdijf.
“Je concentreren op jezelf, is een heel kleine ambitie.”
“Ik heb groot respect voor de werknemers. Ik heb altijd gevonden dat deze mensen in overall voor zaken hebben moeten boeten waar ze zelf niet verantwoordelijk voor zijn, als gevolg van fouten gemaakt door mensen met witte boorden.”
“Men moet niet werken met de intentie enkel een dienst te verlenen. De arbeidscultuur van het slechts leveren van diensten is eentje die afhankelijkheid in het leven roept en de geest van het initiatief en het verantwoordelijkheidsgevoel in de kiem smoort.”
Woorden van Marchionne over Italië:
“De stelregel is altijd als Fiat goed loopt, dan trekt ook de Italiaanse economie aan, neemt de export toe evenals het rendement en zijn er meer banen. Kortom, alles wat goed is voor Fiat, is goed voor Italië. Ik denk dat het ten dele waar is. We doen er in elk geval alles aan om dit te bevorderen. Maar ik denk dat het tegenovergestelde des te meer waar is, namelijk dat wat goed is voor Italië, goed is voor Fiat.”
“Italië is een land dat nog moet leren om van zichzelf te houden. Het moet het nationale gevoel hervinden.”
“Italië is een land met het grootste onbenutte potentieel dat ik ken. Een land dat niet van zichzelf houdt. Op de eerste vier/vijf bladzijden van de kranten lees je altijd alleen over de ruzies en discussies die geen positieve invloed zullen hebben op het land en de toekomst van de jeugd. Als we nooit met deze onvruchtbare debatten stoppen, zal het land niet ver komen.”
“Wij Italianen zijn het land van de luipaarden. Met woorden willen we dat alles zal veranderen, maar alleen zodat alles bij het oude kan blijven.”
Woorden van Marchionne over z’n eigen leven:
“Mijn truien hebben allemaal ene kleine driekleur op de mouw en ik draag het met trots.”
“Ik ben niet in een hoge kaste geboren. Ik weet maar al te goed waar ik vandaan komt en dat mijn vader een Carabiniere was.”
“Ik weet niet of de filosofie van mij een betere advocaat of CEO heeft gemaakt, maar het heeft wel mijn ogen en geest geopend.”
“Na het halen van mijn diploma filosofie had mijn vader allang bepaald welke vervolgkeuze ik zou moeten maken, omdat het volgens hem geen enkel nut zou hebben.”
“Ik de politiek in? Dat is zeker een grap. Ik ben metaalarbeider en maak auto’s, vrachtwagens en tractoren.”
👍
👍
👍
😎
Mooi geschreven.