De indrukwekkende nieuwe Maserati Quattroporte 2013
Maserati toont alvast de nieuwe Quattroporte, nu de laatste tests bijna hebben plaatsgevonden en we binnenkort al de eerste ‘naakte’ exemplaren rond Turijn zullen zien rijden. Zoals we al eerder schreven, vinden we de jongste generatie oogverblindend. Het toont ons modern Italiaans design, dat duidelijk een internationale taal wil spreken. Een auto die op alle markten een ongetwijfeld breder publiek zal aanspreken, vooral in Amerika en China. We zien verrassende lijnen en dit keer ook een hoop ruimte achterin. Comfort staat voortaan hoger in het vaandel, waardoor de Quattroporte met gemak de concurrentie aankan met de grootste tegenhangers uit Duitsland zoals de 7-serie, S Klasse en A8. Ook de techniek is optimaal met dank aan eveneens typisch Modenese inbreng en knowhow van Ferrari. De V8 op de foto heeft zo te zien dik 530 pk, getuige de slimme ‘nummerplaat’.
[nggallery id=880]
Het interieur van deze Maserati die in januari op de autosalon van Detroit zal debuteren, heeft veel klasse en biedt een weelde aan raffinement en hoogwaardige afwerking. Het is trouwens duidelijk dat ook het grootste model niet langer het karakter heeft van een handgemaakte zeldzaamheid, maar dat het serieus mee moet werken aan Maserati’s ambitieuze doel, om 50.000 auto’s per jaar te verkopen. De nieuwe Quattroporte is wat ons betreft symbool voor een positief keerpunt op het gebied van de commercialisatie van grote Italiaanse auto’s. Dit soort geretoucheerde studio-opnames doen trouwens de werkelijkheid geweld aan. Dat blijven we herhalen. Het echte werk is vele malen mooier. De auto op de persfoto’s is wat vierkanter zodat het geheel wat minder subliem overkomt. Hieronder zie je een betere impressie in video’s met CEO Harald Wester, design-baas Lorenzo Ramaciotti, ingenieur Paolo Martinelli en productontwikkelaar Roberto Corradi aan het woord.
Meer informatie is te vinden op MaseratiQuattroporte.it
httpvh://youtu.be/IrQmq3phCwA
httpvh://youtu.be/JhGBUYfhBeU
httpvh://youtu.be/EldfoAZ51PM
httpvh://youtu.be/J1hqu-am6h4
…………………………….. π ……… π ……… π ……
(kan geen woorden vinden)
Prachtig! Germans eat your heart out!! Forza Italia! Dit wordt een succes. Laat de Ghibli ook maar snel aantreden.
Denk eerder dat de Rapide en Panamera de tegenhangers van deze auto zijn, zit alweer te wachten op een Top Gear aflevering. Wel lekker als je in een positie verkeert om uit deze auto’s te kunnen kiezen.
Incredibilmente! Bellezza!
Toch kun je ‘m met al z’n ruimte ook als alternatief voor de duurste varianten van die bovengenoemde slagschepen zien. Ik verwacht dat de instapper van dit model trouwens ook iets goedkoper is dan de vorige, gezien de grotere schaal waarop ie geproduceerd wordt.
Helaas moet ik Lancia4ever gelijk geven…
Helaas, omdat ik de lijnvoering over de zijkant wel akelig veel van die op een niet nader te noemen duitse sportback vind lijken, hetzij met italiaanse touch
Of komt dat omdat het tegenwoordig hip is in autodesign om over de flanken die golvende scherpe vouw te plaatsen?
Eerst in z’n eggie zien en dan oordelen. π π π π
Ook de vorige QP had die golvende lijn, zij het iets minder geprononceerd. De Birdcage75th concept zette de toon van een gedrapeerde carrosserie. Ook Alfa Romeo zal dat steeds meer overnemen denk ik. Ik vind de flank zeer geraffineerd en niets met dat van welke Audi dan ook te maken hebben. Op film zie je hoe goed het ontwerp is. Het is duidelijk dat het toch telkens de Italianen zijn die design met de hoofdletter ‘D’ blijven uitvinden of doorontwikkelen. Het komt zelden bij andere merken vandaan, hoe welvarend of populair die ook zijn. Er zijn tal van elementen op deze QP die ik als uniek kan opnoemen. Formidabele ontwerptaal en de Ghibli plus SUV zullen ook wel duidelijk dit idee navolgen. Ook het interieur staat me heel erg aan.
@ alfaspeed;
Ja, je hebt helemaal gelijk!
We hebben ‘m in het echt gezien met maar heel weinig tape en dat was al domweg indrukwekkend. Prachtige velgen trouwens puur en eenvoudig en toch geniaal (chapeau voor de muziekkeuze bij de filmpje trouwens, Philip Glass?).
Prachtig!
@Lancia4Ever
Muziek is denk ik Ludovico Einaudi.
ah..bedankt. Fenomenaal!
UHH wat veel hier vergeten is dat Maserati ook een beleving is het geluid de details het klokje prachtig gewoon weer aanwezig. Ik heb als gelukkig mens een keer gereden met het vorige model en wat een fantastische auto was dat al kon er uren naar kijken dat heb ik ook gedaan!
Deze auto is een stuk volwasserner beter serieuser deze auto maakt gehakt van een Audi A7 kwa design maar ook een BMW 7 serie krijgt het lastig. De enige auto die bij mij hier in de buurt komen zijn de Aston Martin Rapide en de nieuwe Jaguar XJ. De Aston ken ik de afwerking was op het zelfde niveau als bij mijn 916 Spider uit 1998 deurpanelen het zag er het zelfde uit kwa afwerking en keuze’s.
Ik vind hem echt prachtig, je zou op zaken reis moeten en je hebt de keuze. Meneer u mag eerste klas vliegen naar Geneve u mag ook rijden met de nieuwe Quatroporte wat kies je, die keuze is voor mij heel makkelijk!!
My GOD wat is deze auto een schoonheid heb hem al als Wallpaper nu! kan ik weer uren kijken
Ciao
Squadra
Ik heb afgelopen week een van de ontwikkelings mensen gesproken en deze auto is iets meer afgestemd op de 7 serie en de nieuwe Gibli zou meer de tegenhanger worden van de 5 serie uit de M stal. π
Ik weet niet hoe vaak ik de video’s bekeken heb… maar ’t design is magnifiek.
Mmmm, vind het eerlijk gezegd een beetje Audi design!?
Nee Audi heeft geen eigen design π veel kenmerken die zij verwerken zijn ooit begonnen in ItaliΓ«, dus een Maserati kan bijna nooit op een Audi lijken, hooguit andersom. π Het derde zijruitje is niet perse typisch audi (had de QP 1 uit 1969 ook) maar dat zal wel de voornaamste aanleiding zijn dat men daaraan denkt. De golvende lijn over de zijkant is helemaal niet typisch audi en de achterlichten zijn ook niet audi, maar Maserati (audi heeft dit na de granturismo overgenomen op de a5). Komt puur doordat de fotos de auto wat platslaan dat sommigen bij de eerste oogopslag aan een audi denken. Een audi is nl wat plat van vorm. Ik vind de a7 in het echt bv net een auto die te heet gewassen is of een kussen waar je te lang op hebt gezeten (een a4 heeft te kleine wieltjes en de a8 is te opgerekt omdat de wielbasis te kort is, kortom qua verhoudingen heb ik bijna altijd wat op te merken als het om audi, vw of skoda gaat, golf heeft een te hoge C-stijl, skoda’s te grote smoel op te smalle auto’s etc.). Wacht maar tot je deze Maser in het echt ziet.
Leg de foto’s maar naast elkaar en je zult 2 verschillende auto’s zien.
De enigste overeenkomst is 4 wielen ,4 deuren, en een V8.
Een leuke design misser bij Audi was bij de 90 Coupe, het jaren begin 90 model die had een hele brede zwarte onderrand google deze auto maar (niet de rally Quatro maar het model daarna) Audi kwam er namelijk achter dat als die rand in kleur zou zijn de auto er niet uitzach heel lomp!!
Ciao
Squadra