De Fiat Giardiniera keert terug
Tijdens de tweede helft van de presentatie van FCA’s nogal gelikt ingerichte Capital Market Day op Balocco, is alvast een tipje opgelicht van de toekomstige strategie rond Fiat’s 500 gamma. Fiat zal zoals bekend de focus vrijwel volledig op de 500 leggen wat de markten buiten Zuid-Amerika betreft. Alleen de Panda is een verhaal apart waar ook flink in geïnvesteerd zal worden. Het 500-gamma groeit intussen. Volgens Marchionne zal Fiat dankzij die focus op elektrisch rijden en de 500 in Europa kunnen groeien de komende jaren.
Niet alleen omdat de 500 een slagje groter worden, maar er ook omdat er een ruimer model bij komt als reïncarnatie van de Giardiniera. Ook deze historische naam keert terug, want tijdens de presentatie is het letterlijk genoemd. Het gaat om een vijfdeurs Fiat die volgens Marchionne een hele sterke speler zal zijn (‘Best in class‘) die de concurrentie aangaat met de Mini Clubman. Uiteraard zal ook dit model onderdeel zijn van een gamma dat hybride techniek zal herbergen en zelfs volledig elektrische 500E modellen (zie sheetfragment onder). De overige modellen uit het 500-gamma (X en L) blijven voorlopig gehandhaafd en krijgen updates op hybride gebied.
Andere nieuwe Fiat-modellen zijn enkele SUV’s in het A, B en C-segment voor de Zuid-Amerikaanse regio. Een nieuwe Panda zien we nog even niet terug op papier maar werd wel even door de CEO genoemd. De Tipo en 124 Spider worden nog niet genoemd.
Zo jammer dat FCA alleen maar premium wil inzetten in europa. Daardoor is voor modale particulieren alleen maar 2e hands FCA te koop. Een grote D UV van Fiat was best interessant voor een gezin in Europa.
Een gemiddeld gezin met dito autobudget zal zijn hoop moeten stellen op een Panda, er van uitgaande dat die ook in een aantal koetswerkvarianten zal verschijnen naar analogie van de 500-reeks. Waar gaat de Italiaan met beperkt budget anders winkelen?
De nieuwe Panda krijgt als het goed is (buiten 4×2 en 4×4/Cross om) geen meerdere model-varianten zoals ooit wel over nagedacht is bv middels een SUV. Nu komt een kleine Fiat-UV wel in Brazilië dus een stap naar een Europese versie is een kleine lijkt me. Mogelijk ziet Fiat daar te weinig brood in qua marge.
Ik heb het vermoeden dat het ook wel gedaan is met de Panda.
Zal nog een aantal jaren gerekt worden zoals bij de Punto en dan verdwijnen.
Tegen die tijd is de 5-deur 500 Giardiniera in productie en zullen mensen waarschijnlijk geen Panda meer kopen.
Ik denk dat de gemiddelde Europeaan inderdaad meer zit te wachten op een 500 Giardiniera dan een nieuwe Punto inderdaad…
Wonderlijk. Geen Panda, geen Tipo (komt toch firefly en restyling), geen andere Fiats of Alfa’s in B- of C-segment. Hooguit een miniJeep.
Enige goede nieuws is de Giardiniera. OK, die had er natuurlijk moeten komen lang voor de 500L en 500X, maar beter laat dan nooit.
WEL PANDA maak je geen zorgen.
Naar het schijnt pas in 2020 en als low-budget product, dus een beetje zuid Amerikaans FIAT niveau, veel plastic en goedkope materialen.
Hzw.
Fiat komt met een verrassende panda van heel kaal tot premium
Zelfs zonder achterbank te bestellen maar ook alles erop en eraan