De Fiat 500 TwinAir vanaf dit weekeinde in het openbaar

De Fiat 500 met slimme tweecilinder motor zal op 4 juli voor het eerst in het openbaar als nieuw product worden gepresenteerd.

Het is precies de dag dat de 500 zoals wij die nu kennen drie jaar bestaat. Fiat combineert dus twee heugelijke feiten. De 500 is prachtig en wordt nu eigenlijk alleen nog maar prachtiger. Het technische wonder van Fiat Powertrain Technologies met de werknaam “SGE (‘Smallest Gasoline Engine’) Bicilindrico” is een twee cilinder krachtbron met 0,9 liter inhoud. Het debuut is vanaf zondag op www.store.fiat.com en de eerste te bewonderen variant is de met Turbo uitgeruste 85 pk sterke TwinAir met 145 Nm max. koppel en een CO2 uitstoot van 92 g/km in het geval van een Dualogic semi-automaat. Deze 500 TwinAir heeft handgeschakeld nog altijd een lage uitstoot van 95 g/km. Later verschijnen ook de 65 (zonder turbo), een 105 pk variant en een hybride versie.

Is de bekendmaking en de (Italiaanse) prijslijst het enige wat we zullen meemaken dit weekeinde? Volgens sommigen niet. Men zegt namelijk dat de 500 TwinAir er iets anders uit zal zien dan een normale 500.

Deel dit artikel:

37 gedachten over “De Fiat 500 TwinAir vanaf dit weekeinde in het openbaar

  • 1 juli 2010 om 17:59
    Permalink

    Dacht dat er een dubbele koppelingsautomaat in kwam ipv de duallogic.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2010 om 08:20
    Permalink

    Foto’s zien we dan hier, neem ik aan ?

    Ga morgen (3 juli) eerst rijden met de 170pk Giulietta en dan met de Abarth 500C met schakelflippers (als het goed is)

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 09:53
    Permalink

    Slimme 2 cylinder, ben zeer benieuwd naar dit motortje! Veel nm`s.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 11:36
    Permalink

    Ze willen dit blokje dus ook in de Jul stoppen met 105 PK doe dan ook even de 85PK en 105PK in de Mito, Punto Evo, Panda, Musa, Ypsilon en Idea. Lichtere motor als de 1.4 meer koppel en over een breder bereik en vooral bij veel lagere toeren. Komt de mito meteen in 14% bijtelling zien we die ook wat vaker op de weg. Dan moet je toch wel hellemaal gek zijn om een prius of Honda snifik hibride te gaan halen. Afgelopen week met de Mito met 78PK gereden maar die is niet bepaald vlot te noemen (mist een turbotje). Komt pas tot leven boven de 3000 rpm en is al weer bij 4.000 aardig aan het einde 1 van de redenen waarom ik liever een turbo diesel heb. Zaterdag gaan we de 135 PK versie eens proberen en de Jul met 170. Ben benieuwd of die wel een beetje op kunnen tegen de betere diesels lijkt me wel nu ze een turbo aanboord en een lager gewicht. Het algemeen commentaar op de Mito begrijp ik niet helemaal hij stuurt behoorlijk strak zeker in D onderstel is wel een beetje hard ivm de soepele en toch messcherpe 156 en 159 maar ja die staan 2 trappen hoger op de lader. Ivm de Punto Evo stuurt hij ook beter en klinkt het motor geluid ook veel lekkerder.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 12:04
    Permalink

    Heb afgelopen Za in de 170pk Giulietta gereden. Viel niet tegen, maar had er meer van verwacht. Wat ik opmerkelijk vond is dat je merkt dat het een kleine motor is als je niet ver doortrekt en dan opschakelt. Dan mist ie dus echt koppel. Ook in stand “D” van het DNA. De Giulietta heeft niet de scherpte die ik van mijn 156 gewend ben. Voor mij zal de QV de enige optie zijn.
    Ze hebben in Duitsland blijkbaar een “Sondermodell” vand e QV gelimiteerd op 100 stuks. Rosso Sportiva. In het 8C rood met alle opties voor 36k euro. Zou ik in augustus kunnen rijden.

    Aansluitend heb ik nog met de Abarth 500C gereden. Wat een fun mobiel. Lekker plopje bij het opschakelen in de hogere toerenregionen en een stoot tussengas bij het terugschakelen.
    Met esseesse kit lijk me dit de spectaculairdere optie dan de Giulietta QV. In de showroom stond een grijze met bruin leer.
    Zou me niks verbazen als die over 2 weken bij ons op de oprit staat. πŸ™‚

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 14:59
    Permalink

    @TweetyV6

    Waarschijnlijk mis je wat tot 2.000 a 2500 RPM en zou een biturbo of compressor niet verkeert wezen om het turbogat tussen de 1000 en 2500rpm te vulen van de grote turbo op de 170 PK versie.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 16:06
    Permalink

    @AR 159

    Wat ik mis is het lage toeren koppel dat ik wel in mijn 3.0 V6 heb. Geldt dan toch wat die yanks altijd roepen: there’s no substitute for qubic inches ?

    Ik wacht af totdat ik met de QV kan rijden. Deze schijnt toch echt meer power onderin te hebben.

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 17:31
    Permalink

    @TweetyV6,

    De Yanks hebben inderdaad gelijk. (niet vaak)

    Nothing beats cubic inches! πŸ˜€

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 19:18
    Permalink

    Toch is dat slechts bijzaak als je het bochtenwerk in de Giulietta en het comfort in ogenschouw neemt.. Wat een spektakel!

    Je blijft ze maar steeds scherper nemen met deze briljante C segment Alfa!

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 22:01
    Permalink

    Ben benieuwd waneer de eerste zot met een originele 500 opstaat die zijn huidige Hayabusa blok vervangt door deze nieuwe Twin-Air.

    Moet toch best een spektakel zijn lijkt me. πŸ™‚

    Beantwoorden
  • 5 juli 2010 om 22:57
    Permalink

    @TweetyV6: Je kunt het ook gewoon lekker op toeren houden. πŸ˜‰ Ik vind het best goed vertoeven met de 1.4 170PK. Het viel mij vooral op dat de turbotraagheid minimaal is.

    Beantwoorden
  • 6 juli 2010 om 08:35
    Permalink

    @Il Quadrifoglio

    Kan zeker. Neemt niet weg dat, als de turbo nog niet echt meedoet, je merkt dat het een relatief kleine motor is. Ik zeg ook niet dat het een slecht auto is, bij lange na niet.
    Maar hij gaf me niet dat plezier wat de Abarth 500C me wel gaf en waarom we in principe besloten hebben om deze aan te schaffen. Wellicht met esseesse pakket voor nog wat extra spektakel πŸ™‚

    Beantwoorden
  • 6 juli 2010 om 10:09
    Permalink

    Het ”gat” onderin de 1.4 heeft niets met de motorinhoud van doen , dat hoor ik vaak , maar met de mapping van de motor . Een hoger koppel hoger in de toeren is dan een keuze voor de 170 pk versie.
    De 120 pk versie heeft weer een ander koppeldiagram , bewust .

    Beantwoorden
  • 6 juli 2010 om 20:13
    Permalink

    Simpele test : kan de 1.4 makkelijk vertrekken vanuit zijn 3? πŸ˜‰

    Met de 3.0 van Tweety is het leuker rijden in de stad. Krappe bochtjes van 30 km/h waarbij je lekker in zijn 3 kunt blijven rijden. Dat krijg je met laagvolume motoren moeilijker voor elkaar.

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 10:00
    Permalink

    Dat klopt niet Jordy , de 120 pk versie kan elke bocht aan in z’n 3. Dat heeft niets met laagvolume o.i.d. van doen.
    Latino : Stefan kan je motor meer of minder koppel geven , al naar gelang je wensen hoog of laag in toeren. Wel binnen de marges natuurlijk .

    Beantwoorden
  • 7 juli 2010 om 23:00
    Permalink

    @Johnny,

    Dus volgens jou heeft een 1.4 evenveel koppel bij pak en beet 1500 rpm als een 3.2?

    Dan heb jij toch echt het goude ei ontwikkeld wat men al 100+ jaar zoekt. Patenteren zou ik zeggen Johnny. En vlug! πŸ˜‰

    Kunnen de truckers ook wel een 1.4 gebruiken ipv een 13 lieter…….

    Beantwoorden
  • 8 juli 2010 om 10:02
    Permalink

    6c jordy : nu maak jij een conclusie op een zelf gemaakt gegeven die ik niet gezegd heb.
    Essentie is dat door de bescheiden 1.4 liter inhoud er geen turbo lag aanwezig hoeft te zijn. Het heeft dus niets met de motorinhoud van doen . Lezen………….

    Beantwoorden
  • 8 juli 2010 om 22:00
    Permalink

    Waar zeg ik dan dat met een bescheiden inhoud van 1.4 liter er sprake zou zijn van turbo-lag?
    Lezen……

    Overigens zeg ik ook niet dat een 1.4 niet in zijn 3 krappe bochtjes kan nemen. Wel dat het met een 3.0 makkelijker te verweziglijken is.

    Daarbij lost “mapping” alleen een turbo-gat helemaal niet op. Je zult toch echt een andere versie turbo moeten monteren met een andere luchtcapaciteit voor lagere toeren. Alleen bij turbo’s met een variabele schoepengeometrie heb je daar enige invloed op.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2010 om 10:39
    Permalink

    6 jordy : jammer dit maar zal het uitleggen : De rode draad hier was dat een bescheiden mororinhoud nu eenmaal een turbolag met zich meebrengt. Dat klopt dus niet. Ook je andere aanname , dus leg me geen woorden in de mond …..
    Dat je nu zegt dat een 3.0 makkelijker krappe bochtjes kunt nemen is onzin. Bekijk de koppelkromme(s) en rij een keer met zo;n 1.4 turbo.
    Mapping kan fantastich met de bestaande hardware de turbo lag ( milieeisen veelal) oplossen. Een andere turbo is juist niet nodig , de 120 pk versie heeft de IHI met bescheiden afmetingen die daardoor al helemaal geen last heeft van een turbolag .
    Op lagere toeren hebben je juist geen luchtcapaciteit nodig , zoals gezegd.
    Diesels laat ik altijd aanpassen , mapping voor een beter koppel vanaf zeg 1400 rpm, een manko veelal.
    De beperking van de huidige turbos zit hem juist in het feit dat ze te klein zijn voor echte prestaties , een reden waarom de Abarth een Gareth monteert , een hoog koppel bij een hoog toerental. Concessies op lage toeren , maar een sport motor hoort nu aanmaal een hoog koppel te hebben op een hoog toerental zoals gezegd.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2010 om 11:43
    Permalink

    @ Johnny

    “Concessies op lage toeren , maar een sport motor hoort nu aanmaal een hoog koppel te hebben op een hoog toerental zoals gezegd. ”

    Het beste van twee werelden: Daarom moeten ze de orginele turbo IHI uit de 120pk versie laten zitten en de Gareth er bij schroeven dan word het pas laggen of niet? Want dan heeft hij wel erg veel pit en haalt het blokje de auto in ;). O liggen dan alle straat klinkers achter de auto op een hoop en graaft hij een weg naar china via de kortse route :).

    Beantwoorden
  • 9 juli 2010 om 14:44
    Permalink

    Laat dat maar VW over πŸ™‚ , hebben wij niet nodig . Zie de 1750 TBI hoe het daar is opgelost met de luchtstromen. Kan geen dubbele turbo tegenop ….

    Beantwoorden
  • 9 juli 2010 om 22:46
    Permalink

    @Johny,

    Niks jammers aan. Is gewoon een discussie waarbij ik je wil wijzen op iets wat je vergeet.

    Neem de wegsituatie die ik bedoelde:
    Je rijd af op een krappe bocht. (b.v. 90 graden op een kruispunt)
    Je remt af en trapt de koppeling in om de motor niet te laten “bokken”. (funest voor ophangrubbers en kantelende zuigers)
    Motortoerental valt inmiddels terug naar de 900 a 1000 rpm.
    Je neemt de bocht in zijn 3 en laat de koppeling opkomen. Het oppaktoerental zal dan +/- 1500 a 2000 rpm zijn.

    Beschikbaar koppel voor 1.4 origineel = 151 Nm,
    Beschikbaar koppel voor 1.4 squadra SV200 = (nog steeds) 151 Nm,
    Beschikbaar koppel voor 3.0 24V standaard = 232 Nm,

    Een grof verschil van 81 Nm. Dat los je met mapping niet op. Ook niet met korte of lange luchtkanalen.

    Enige manier verder om in ieder geval het “wielkoppel” gelijk te krijgen aan die van de oude atmosferische 3.0 is via transmissie-verhoudingen. Daar wil je echter niet aan knagen want dan kan je MiTo nog maar toppen op 170 km/h…..

    Je kunt “mappen” wat je maar wilt maar het is op die manier niet mogelijk een turbo bij de les te krijgen vanaf een laag oppaktoerental. Zul je toch echt aan de compressor moeten gaan denken.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2010 om 10:47
    Permalink

    Grote onzin : de 1.4 turbo 120 heeft bij 1750 rpm 222 NM ter beschikking. Bijna de v6 dus. Nou hoeft er , zoals gezegd, dan ook niets opgelost te worden als we praten over de 120 pk versie.
    Immers, genoeg bruikbaar koppel bij een laag toerental.
    De 120 pk versie is dan ook beter voor caravan beziiters dan de 15o pk versie.
    Het mappen is een heel bruikbare manier om koppel te verleggen naar vooral het rpm gebied vanaf zeg 1500 rpm.
    Ook voor jouw : kijk eens hoe de 1750 TBI middels ”mix stromen” al helemaal geen compressor nodig heeft . DE motor met een fantastiche bruikbare oppak koppel en veel koppel bij een hoog toerental.
    6c jordy : de klok en de klepel. De klok weet je wel te vinden maar die klepel wordt een probleem.

    Denk je er wel aan dat je niet eerst de bocht neemt en dan de koppeling laat opkomen ……dat lees ik πŸ™‚

    Beantwoorden
  • 10 juli 2010 om 16:42
    Permalink

    @Johnny,

    De informatie over koppel van de 1.4 komt van Squadra Tuning.
    Het bedrijf dat je juist prijst.

    Hebben zij het fout?

    Of jouw info klopt niet, of die van Squadra Tuning.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2010 om 16:44
    Permalink

    Over koppeling en een bocht: in stadsdrukte heb je soms geen keus. Je bent niet altijd op de nurnburgring.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2010 om 19:34
    Permalink

    @6C Jordy: je blijft de vergelijking maken met de v6 . Dat was niet de essentie , zie het verhaal en lezen…
    Je persoontje speelt al een tijdje teveel op. Blijf bij de materie.

    Beantwoorden
  • 10 juli 2010 om 20:58
    Permalink

    Want de 222 Nm die je noemt komt vrij bij 2500 rpm. Niet bij 1750 rpm.

    Materie en een klepel?

    Persoonlijk worden naar jou toe ga ik hier niet doen. En je kunt zeggen dat mijn persoon “opspeeld”, maar ik ga een discussie in ieder geval niet uit de weg.

    “”@6C Jordy: je blijft de vergelijking maken met de v6 . Dat was niet de essentie , zie het verhaal en lezen…””

    Johnny, lees even de comments van Tweety en je zult zien dat mijn comments een aanvulling waren op dat verhaal. In eerste instantie niet op de jouwe. Je kwam zelf aanzetten met het verhaal turbo-lag. Niet ik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.