De Ferrari 250 GTO is 50 jaar geworden
Vanaf begin vorige week tot vandaag is er speciaal voor de vijftigste verjaardag van de Ferrari 250 GTO, een uitgebreide tour gehouden door eigenaren van wat toch wel wordt gezien als de meest waardevolle sportwagen op onze planeet. Zo’n Gran Turismo Omolgata uit Maranello is namelijk meestal meer dan 25 miljoen euro waard. Als dan maar liefst 23 stuks een weekje door de Champagne-regio van Frankrijk toert, van de 39 die ooit zijn gemaakt, beseft een Ferrari-kenner maar al te goed dat het om een zeer bijzonder gebeurtenis gaat, terwijl de gemiddelde toeschouwer het over een leuke oldtimer dag heeft. Tien jaar geleden werd al op even succesvolle wijze een dergelijke ontmoeting georganiseerd.
Een van de hoogtepunten vormde de verzameling op het oude Reims Gueux-circuit, dat het ideale decor is voor de Ferrari uit 1962, omdat deze er nog net zo bijligt (aan de openbare weg) als toen het in 1972 voor het laatst werd gebruikt. De sfeer van de verreden GP’s in de jaren ’60, is nog altijd gevangen in de onlangs gerestaureerde oude betonnen pitboxen, het gebouw met de oorspronkelijke persruimte en zelfs de tribune ertegenover (foto boven). Een zeldzame entourage uit de rijke Europese racegeschiedenis voor al even zeldzame Italiaans bolide’s. Zelfs Ferrari-baas Luca di Montezemolo was aanwezig bij deze unieke meeting die ook langs de Circuit de la Sarthe ging waar men eregast was tijdens de ‘Le Mans Classic’ event.
De extreme 250 GTO werd speciaal voor het circuit bedacht. In 1962 en 1963 bouwde Ferrari 36 stuks en in 1964 werden er nog 3 gebouwd van de tweede serie. In 1962 debuteerde de GTO tijdens de 12 uur van Sebring en werd het direct tweede met dank aan de Amerikaan ‘Phil Hill’ (Philip Toll) en de Belg Olivier Gendebien. De 250 GTO bleef in die jaren domineren en won de FIA constructeurstitels tussen ’62 en ’64.
De bijzondere meeting ter ere van deze geschiedenis werd in stijl gevierd op de kastelen van Villlandry en Chambord in de Loire-vallei. Omdat Ferrari met de komst van de machtige F12berlinetta dit jaar, eigenlijk de GTO weer tot leven heeft gewekt, was dit model ook eregast tussen de GTO’s.
Ik vertrek eind volgende week met de familie naar Peschiera aan het Gardameer en hoorde onlangs van iemand dat je bij Ferrari zelf kan rijden in een van de auto’s. Iemand bekend waar dit precies is en/of waar ik via internet informatie hierover kan halen ?
@Nuvola
Volgens mij moet je al klant bij Ferrari zijn. Anders kan je alleen het museum bezoeken.
http://www.ferrari.com/english/community/ferrari_tour/Pages/intro.aspx