De ‘betere’ 500 komt straks uit de VS
Hij is veiliger en stiller van binnen.
Begin 2011 staat de ‘500 Yank’ bij de betere dealers en inmiddels geeft een behoorlijk aantal Amerikaanse consumenten aan naar die dag uit te zien. Quattroruote en Inside Line melden nu dat de eerste technische gegevens over de Amerikaanse versie van de mooie kleine Fiat naar buiten zijn gekomen. Afgelopen zomer maakten wij al een bericht over de aankondiging van de aanpassingen op Alfablog.nl. Nu kunnen we de resultaten van de tests nader bekijken, van wat het succes van de kersverse CEO Laura Soave moet worden. Feitelijk gaat het om het ‘nieuwe’ small platform wat deze vernieuwde 500 als basis krijgt. Een aanpassing van het huidige platform wat we ook terug gaan zien op de Uno/Panda en Ypsilon. De ontwikkeling vond plaats in Brazilië.
De passagiers en bestuurder zijn nóg beter beschermd dan de huidige Europese bezitters al zijn. De aanpassingen zijn grondig, duur maar ook noodzakelijk geweest vanwege de Amerikaanse wetgeving. Uiterlijk blijft de 500 gelukkig exact hetzelfde dankzij de hedendaagse techniek. Voor de carrosserie en de mechanische delen is nu extra sterk en resistent staal gebruikt. Hetzelfde materiaal zal ook terug te vinden zijn op de volgende generatie Panda en Ypsilon. Verder zijn de airbags groter, omdat de Amerikaanse norm ook rekening houdt met de Amerikaan die geen gordel kan of wil om doen. Het dak en de zijflank zijn sterker gemaakt i.v.m. eventuele ernstige aanrijdingen van achteren. Tevens zijn de dwars en lengtebalken van het chassis van een harder materiaal gemaakt. We zouden het vreemd vinden als dit aangepaste model de weg naar Tichy niet zal vinden voor een identiek Europees exemplaar.
Het blijft toch vreemd dat de Europese automobilist minder protectie geniet dan de Amerikaanse. Heeft men in Brussel alleen oog voor verkeersregels en snelheidsbeperkingen en geven ze de fabrikant verder alle vrijheid om goedkoper te kunnen produceren? Wat denk het AutoEdizione publiek hiervan?
In de gallery zie je een aanpassing van een schema dat Quattroruote maakte n.a.v. de nieuwe gegevens.
[nggallery id=237]
We mogen niet vergeten dat de auto’s al een pak veiliger zijn dan bvb. tien jaar geleden. De kostprijs die we daarvoor betalen is gewicht en uiteraard meer verbruik en in sommige gevallen minder rijplezier. De electronische stuurbekrachtiging in de Punto bvb is er gekomen om gewicht en verbuik te sparen met als gevolg een vager stuur.
Voor mij hoeft het dus niet om de auto nog een zwaardere constructie te geven à la VS. Met de snelheden die ik momenteel maar kan halen wegens de verkeersdrukte is het risico op zwaar letsel sowieso quasi nihil. Ik raak waarschijnlijk zwaarder gewond als ik gewoon te voet struikel.
@ Lusso
Ik ben het met je eens. De auto’s hoeven wat mij betreft ook niet Nog Veiliger. Ik vind het dan ook een jammere zaak dat voor in plaats van 10 verkeersdode er 9 te hebben er 100.000den auto’s met extra gewicht (veiligheid) moeten rijden.
De Amerikaanse veiligheidsnormen zijn vooral hoger omdat er daar nog van die prehistorische zware pick ups en SUV’s rondrijden. Een kleine auto als de 500 moet flink zijn best doen zich daar tegen te beschermen.
Wat ik altijd leuk vind in amerika is dat er nog zoveel oudere auto’s rondrijden zonder al die veiligheid. Je ziet bv. in LA veel spiders rondrijden….
maar iedereen rijdt daar gewoon heel relaxed en geeft en heeft voor elkaar de ruimte.
Hier moet alles maar nieuwer en nieuwer en daar zie je mensen trots en blij rondrijden met oudere modellen die er als nieuw uitzien… het zal wel iets te maken hebben met leefruimte denk ik, heb er nu meerdere maanden rondgereden en schrik telkens van de stress op de weg hier in nederland.
Zon Fiat 500 zal het in de steden prima gaan doen.
Als het inderdaad zo is dat je in de USA geen gordel hoeft om te daan dan lijkt mij het dat ze achterlopen op het onderwerp veiligheid. Technisch kan de 500 wel veiliger zijn, maar dan moet die automobilist wel aangspoord worden het ook te gebruiken. Desnoods met boetes zoals bij ons.
Wel fijn dat de 500 niet word opgescheept met van die rubbere blokken op de bumpers zoals vroeger…..