De Alfa Romeo’s van Museo Storico op Goodwood 2014
Deze geweldige iconen van Alfa Romeo staan deze dagen niet alleen op de stand van het Milanese merk, maar rijden ook mee in de bekende ‘Hillclimb’. We bekijken ze even van dichtbij;
Gran Premio Tipo B “P3” (1932)
De ‘Tipo B’, beter bekend als de ‘P3’ is een van de vele meesterwerken van Vittorio Jano. Deze veelvoudig winnende Grand Prix auto is uitgerust met een 2,6 liter 8 cilinder en een karakteristieke dubbele compressor dat voor een herkenbaar wat huilerig geluid zorgt. De ‘P3’ toonde ver voor de oorlog al dat Alfa Romeo alles te maken heeft met uitzonderlijke rijdynamiek. Het is niet voor niets dat alle beroemde coureurs uit de jaren ’30, ooit plaatsnamen achter het stuur van deze oer-F1 wagen; Nuvolari, Varzi, Caracciola, Trossi, Chiron en Moll, winnaars van diverse internationale GP’s in 1932 en 1933. Uitblinker Tazio Nuvolari won in 1935 op legendarische wijze op de Nürburgring. De groene hel veranderde voor de Duitsers in een nachtmerrie met de Italiaanse driekleur in top, ondanks dat de P3 al lang geen nieuwkomer meer was.
- Motor: 8 cilinder in lijn, 2654 cc, bialbero/dubbele nokkenas, dubbele compressor
- Vermogen: 212 pk bij 5600 toeren/min
- Top snelheid: 232 km/h
Gran Premio Tipo 159 “Alfetta” (1951)
De ‘Alfetta’ 159 bracht Alfa Romeo een imposante dominerende rol in de mondiale F1 met titelwinnaar Juan Manuel Fangio. De ‘Alfetta’ is een van de meest indrukwekkende racewagens ooit op onze planeet. Een echte ‘Biscione’, evenals z’n voorganger de 158, waarmee Giuseppe ‘Nino’ Farina de wereldtitel behaalde (1950). De 1,5 liter 8 cilinder in lijn is uitgerust met een in twee fasen werkende compressor, dat zorgt voor een maximaal vermogen van dik 450 pk. Een De Dion achterasophanging en de aerodynamische carrosserie (Zagato) zijn nog enkele typerende kenmerken.
- Motor: 8 cilinder in lijn, 1479 cc, bialbero/dubbele nokkenas, in 2 fasen werkende compressor
- Vermogen: 425 pk (450 pk tijdens tests) bij 9300 toeren/min
- Topsnelheid: 305 km/h
- Carrosserie: Zagato
750 Competizione (1955)
Het vooroorlogse erfgoed verschijnt niet langer aan de start. Om in de 1,5 liter categorie te kunnen wedijveren, ontwikkelde Alfa Romeo daarom de 750 Competizione, een tweezits Spider. Maar in Portello heeft de seriematige productie (Giulietta) alle prioriteit, en dus ziet men af van de verdere ontwikkeling van dit project middels het bouwen van meerdere exemplaren. De ‘bialbero’ motor van de 750 is afgeleid van de succesvolle sportieve sedan Giulietta. Dankzij de combinatie met een relatief laag gewicht, was deze vinding tot veel in staat. Helaas heeft Alfa Romeo dit nooit kunnen bewijzen in de autosport.
- Motor: 4 cilinder in lijn, 1488 cc, bialbero/dubbele nokkenas
- Vermogen: 145 pk bij 9500 toeren/min
- Topsnelheid: 220 km/h
- Carrosserie: Boano
Giulietta SZ “coda tronca” (1960)
De SZ ‘Coda Tronca’ is op het gebied van de Giulietta’s een van de meest zeldzame en meest prestatiegerichte Giulietta’s. Dat laatste heeft alles te maken met de ultieme verhoudingen tussen de 1300 bialbero van 100 pk, een ideale aerodynamica (dankzij Zagato’s Coda Tronca) en het lage gewicht van 740 kg van deze coupé. Het maximaal benutten van de technische mogelijkheden op deze wijze, wordt een belangrijk kenmerk voor heel het merk in de naoorlogse periode. De SZ behaalde hierdoor een top van maar liefst 200 km per uur en had een buitengewoon goede wegligging, en rijdynamiek. Dit model was een favoriet onder Gentlemen drivers.
- Motor: 4 cilinder in lijn, 1290 cc, bialbero/dubbele nokkenas
- Vermogen: 100 pk bij 6500 toeren/min
- Topsnelheid: 200 km/h
- Carrosserie: Zagato
GTA 1300 Junior (1971)
Het vermogen van dik 170 pk uit een 1300 motor met Spica-injectie, is werkelijk uitzonderlijk en toont aan waar Alfa Romeo toe in staat was en dat de firma uit Portello een traditie hoog te houden had. De GTA 1300 Junior won de Europese titel voor toerwagens in 1971 en 1972, onder de vlag van Alfa’s nieuwe racedivisie Autodelta dat reeds met de TZ modellen indruk wist te maken. Dit model vormt een evolutie van de originele GTA uit 1965 met 1600 motor en aluminium carrosserie. Indrukwekkender is de 1300 Junior ook vanwege de bredere spoorbreedte met bijbehorende uitgeklopte spatborden. Het was in deze auto dat de Nederlander Toine Hezemans furore maakte. De ‘vliegende Hollander’ kruipt op Goodwood dit weekend opnieuw achter het stuur.
- Motor: 4 cilinder in lijn, 1290 cc, bialbero/dubbele nokkenas, dubbele ontsteking, indirecte injectie
- Vermogen: 170 cv bij 8200 toeren/min
- Topsnelheid: 220 km/h
- Carrosserie: Bertone
En inmiddels is de eerste echt plat gereden 4C ook een feit, op Goodwood. Filmpje staat op een niet nader te noemen website….
De GP uit 1935 in Duitsland is één van mijn favoriete races ooit. De Duitsers waren zo zelfvoldaan dat ze zelfs geen italiaans volkslied hadden voorzien, zo zeker van hun overwinning. Nuvolari met zijn oude Alfa heeft ze allemaal afgedroogd en de Nazi kopstukken waren behoorlijk pissed…
@ Lusso
En nu hebben wij via internet het Italiaanse volkslied overal per knopdruk beschikbaar en zijn er geen ital. bolides beschikbaar. Welk een ironie.
Alfa Romeo is inmiddels geen merk meer met een rijke historie, het is historie. En het presenteert zich ook steeds sterker zo.
Tijd dat er een prins voorbij komt om Doornroosje wakker te kussen
Die prins is er al Niccolo, hij heet Sergio Marchionne.
@Nuvola
Dan hoop ik maar dat hij zijn paard snel vindt!
Nuvolari had destijds meer “drive” 🙂
P.S. en evenmin een toereikend budget. 10 punten voor de vliegende Mantovaan!
😉 over ruim een jaar weten we meer.