De Alfa Romeo’s tijdens Auto e Moto d’Epoca 2011
Alfa Romeo brengt een bijzonder rijtje mee naar het jaarlijkse evenement Auto e Moto d’Epoca te Padova (27-30 oktober). Twee weken geleden vertelden we al over de delegatie van Lancia. Alfa Romeo zet met de meegebrachte modellen diverse bekende Italiaanse carrosseriebouwers in het zonnetje in verband met 150 jaar Italiaanse eenheid. Wij hopen intussen dat Alfa Romeo met een aantal van deze namen in de toekomst ook weer zaken zal doen. De klassiekers komen uit de collectie Alfa Romeo Automobilismo Storico di Arese, oftewel uit het museum dat om beladen redenen nog altijd gesloten is.
Erg elegant en zeldzaam is de 6C 2300 Gran Turismo uit 1934 van het Milanese Castagna (foto boven). Deze tweekleurige coupé komt van de bouwer waarmee Alfa Romeo eigenlijk samen aftrapte in 1910 met de 24 HP Torpedo. Verder is er de exotische 8C 2900 B Speciale tipo ‘Le Mans’. Het enige exemplaar dat ooit gebouwd is door Superleggera Touring, speciaal voor de gelijknamige Franse race in 1938. Biondetti en Sommer werden destijds net geen eerste. De auto verkeert nog altijd in topstaat en staat al sinds 1986 in Arese. Verder zien we de legendarische GP Tipo159 ‘Alfetta’ van Fangio, gebouwd door Zagato. Hiermee werd Juan Manuel Fangio in 1951 wereldkampioen, wat dit jaar 60 jaar is geleden. In verband hiermee en de honderdste geboortedag van Fangio, reed deze auto afgelopen juli nog over Goodwood. Deze van de 158 afgeleide raceauto is als je het goed bekijkt hét symbool voor Alfa Romeo’s geschiedenis, omdat het de brug vormde tussen het vooroorlogse en naoorlogse Alfa Romeo. Door zich terug te trekken uit de F1 kon Alfa Romeo weer groeien als producent.
[nggallery id=711]
Drie indrukwekkende concepts vormen tot slot een bijzonder trio in Padova; De oogverblindende 33 Stradale, stijlicoon uit de jaren ’60 vormde de basis voor deze 3 creaties van Bertone, Giugiaro en Pininfarina. In 1968 presenteerde Bertone de Carabo op de autosalon van Parijs. Deze auto heeft een zeer herkenbare groene metallic lak, vleugeldeuren en getint glas. De supercar van de toekomst. Met datzelfde idee bouwde Italdesign in 1969 de Iguana, die gepresenteerd werd op de autosalon van Turijn. De eerste wilde creatie van Giugiaro op basis van een Alfa Romeo. In datzelfde jaar presenteerde Pininfarina op de autosalon van Parijs een eigen visie met de mooie 33 Coupé Speciale met lichtgele lak. Met z’n ronde vormen echt een evolutie van de Stradale. Ook dit was weer een auto met vleugeldeuren. Iets dat later ook dikwijls op geproduceerde supercars terug is gekomen.
[nggallery id=712]