De Alfa Romeo Milano Ibrida, Elettrica, Speciale én Veloce

Een aardig mondje Italiaans.

Geen gefaseerde introductie zoals we deze de laatste tijd vaak zien, maar een ouderwetse lancering met al een behoorlijk compleet gamma. Alfa Romeo pakt het met de Milano grootschalig aan. Wellicht gaat het model daarmee ook sneller impact maken op de markt. De strategisch belangrijke ICE versie van de 4,17 m lange Milano, is de Ibrida Q4 van 136 pk met 1.2 driecilinder. Inderdaad, Alfa Romeo kiest voor een volmondig Italiaanstalige indicatie voor alle varianten. Ibrida staat voor hybride. De Ibrida is er als voor- maar ook als vierwielaangedreven variant. De toevoeging Q4 is iets waar we als liefhebbers van het merk erg blij van worden, deze is echter nog niet direct leverbaar. De Ibrida maakt gebruik van een 48 Volt batterij van 21 kW. In de stad is hij 50% volledig elektrisch te rijden en tot een snelheid van 150 km per uur op de snelweg is dat ook eventueel mogelijk. Hij is voorzien van een 6-traps automaat. Tijdens deze introductieperiode is de rijke uitvoering Speciale ook als Ibrida verkrijgbaar en dus niet alleen als Elettrica.

EV met uitstraling. 

De Alfa Romeo Milano Elettrica is er tijdens de introductie dus als rijk uitgeruste Speciale. Wat de EV betreft, is dit de 156 pk versie. Het topmodel met 240 pk is de Veloce en kan al besteld worden. We zoomen later in op de karakteristieken van deze aangepaste sportieveling. De EV schijnt ook uit te blinken qua rijdynamiek. Qua looks vinden de Milano alvast de meest aantrekkelijke EV in z’n klasse. Tijdens onze eerste impressie gaan we in op alle details maar een aantal schrijven we alvast hieronder. Voor wie het elektrisch reizen met deze auto met een autonomie van circa 400 km nog altijd spannend vindt, heeft Alfa Romeo EV ROUTING bedacht: het connected navigatiesysteem met EV Routing-technologie biedt de mogelijkheid om routes te plannen met vermelding van eventuele tussenstops om op te laden en de tijd die dat vergt. Het systeem is realtime verbonden met ruim 600.000 laadstations in heel Europa en biedt keuze uit weergave van de meest geschikte laadpunten voor de geplande route en het zelf inplannen van laadstops. Als dat niet drempelverlagend werkt weten we het ook niet meer.

De hybride en elektrische Milano heeft de volgende 3 pakketten:

  • Techno voor de beste specificaties op het gebied van veiligheid, technologie en functionaliteit, zoals autonoom rijden Level 2, handsfree elektrisch te bedienen achterklep, LED Matrix-verlichting en connected navigatie met virtuele assistent.
  • Premium voor het beste op het gebied van comfort en exclusiviteit, dankzij de combinatie van vinyl en stof voor de interieurbekleding, de elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie, sfeerverlichting in het interieur en aluminium pedalen en voetsteun.
  • Sport voor het beste op het gebied van sportiviteit, met Sabelt-stoelen, Alcantara-bekleding en sportieve uiterlijke details.
Deel dit artikel:

17 gedachten over “De Alfa Romeo Milano Ibrida, Elettrica, Speciale én Veloce

  • 11 april 2024 om 22:01
    Permalink

    Ik ben blij dat ik nog een Giulia Veloce heb gekocht. Als dat de toekomst is, dan bedank ik er voor.

    Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 22:29
    Permalink

    Als er niets maar werkelijk ook niets Italiaans aan de auto is, snap ik wel dat je dan maar in de benaming nog iets probeert om een illusie te creëren, Nu nog wat Italiaanse vlaggetjes op deze franse auto gebouwd in Polen plakken.

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 09:22
      Permalink

      Ik word ook niet blij van die Franse basis, zeker een 1.2 Peugeot-motor is Alfa onwaardig. Maar in het verleden hebben we ook al de TwinAir gehad, vreselijke brommermotor in die leuke Mito. Maar de elektrische Veloce is toch wel een uitvoering waar ik blij van kan worden, zeker als de Milano zo goed rijdt als de heren van Stellantis beloven. En dat ‘ie niet in Italië wordt gebouwd is echt niet belangrijk, BMW’s komen uit China, Mercedessen uit Slowakije, Audi’s uit Spanje… dat is met de globalisering echt niet te voorkomen.

      Beantwoorden
      • 12 april 2024 om 12:52
        Permalink

        Helemaal eens, waar de auto gebouwd wordt maakt ook niet uit. Fiat bouwt al jaren auto’s in Polen en met succes. De techniek was grotendeels wel Italiaans. De marketing afdeling van Alfa probeert naar mijn mening iets te krampachtig iets als Italiaans in de markt te zetten. De Milano ligt iig bij mij best goed op het netvlies, vind het echter wel een wat generiek ontwerp. Haal alleen de scudetto met “vleugels” uit de gril, en je hebt geen idee welk merk auto het is. Dat hebben de stalgenoten Jeep en Fiat naar mijn mening beter gedaan.

  • 11 april 2024 om 22:32
    Permalink

    De Giulia Veloce is briljant dus als je daarvoor bedankt ben je dan wel een liefhebber??

    Beantwoorden
  • 11 april 2024 om 23:56
    Permalink

    Leuke auto ,word wel weer een beetje hetzelfde .
    Vrees wel voor de hybride aandrijflijn de 1.2 is bewezen niet best .
    Mijn vriendin heeft een mito is nooit iets mee qua techniek dat is met fiestas polos corsas psa enz wel anders .
    Een beetje minder centen kijken en iets meer exclusiviteit zou denk ik beter passen ,de giulia is zeker zo goed en ik denk technisch beter dan een bmw dus het kan wel .daarmee is een bodem gelegd voor een betrouwbaar imago slimmer is daarop verder bouwen met iets exclusiever en betrouwbaarder techniek en design .

    Beantwoorden
      • 12 april 2024 om 11:58
        Permalink

        Tsja Hans, ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt op dit forum wel of je alleen meetelt als je meezingt in het koor van frustraten, die alleen de alfa van hun vader willen aanbidden.

      • 12 april 2024 om 12:00
        Permalink

        En: dank Autoedizione, voor jullie waardevolle berichtgeving! Grazie!

  • 12 april 2024 om 11:31
    Permalink

    Volgens mij was de 1.2 in het begin minder goed (qua betrouwbaarheid) maar zijn er later aanpassingen gedaan. Toch?

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 13:44
      Permalink

      Ja, dat wel. Maar het blijft jammer, zo’n Peugeot-motor. Vooral omdat Fiat/Alfa prima alternatieven heeft maar het is te duur om die motoren te gebruiken op dit platform.

      Beantwoorden
  • 12 april 2024 om 11:48
    Permalink

    Erg triest al die zure en betweterige reacties.

    Gelukkig is de redactie positief. Ga zo door!

    Las op een Italiaanse site dat Tavares Chinese aanbiedingen voor de koop van Alfa en ook een ander meer van Stellantis heeft afgeslagen. Ik heb wel een idee wat de reacties zouden zijn geweest als dat door was gegaan. Platform delen is nodig maar doet Alfa al jaren (o.a. 164, 155, Giulietta)

    Op Autovisie staat een video met interessante feitjes en een positief verhaal.

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 13:46
      Permalink

      Ja, mooi verhaal was dat inderdaad. Tavares vertelde dat tijdens de presentatie in Milaan, die kun je vast nog wel ergens terugkijken.

      Beantwoorden
  • 12 april 2024 om 12:00
    Permalink

    Het enige italiaanse aan deze auto is de naam… Het meest teleurstellend vind ik eigenlijk nog wel dat jullie hier zo positief over kunnen schrijven… de begrafenis van Alfa Romeo als merk.. zorgvuldig de nek omgedraaid door franse boeven…

    Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 16:24
      Permalink

      Het is niet gauw goed he,je hoeft hem niet te kopen he

      Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 19:28
      Permalink

      Nee, daar waar Sergio Marchionne financieel briljant was en erin is geslaagd om de VS tak en met name Jeep erg winstgevend te maken, heeft hij de Europese merken laten verslonzen. De inzet op groot en luxe is dramatisch uitgepakt voor marktaandeel Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Die laatste bleef drijven op één model in één land. Hij had veel sneller de Firefly motoren moeten introduceren, veel sneller (plug-in) hybrides moeten leveren en veel eerder een kleine elektrische stadsauto moeten brengen. Ook had hij moeten zorgen voor opvolging van ten minste de Fiat Punto, Alfa Romeo Mito en Giulietta en de Lancia Delta. Dus financieel slim, qua marktaandeel ging het erg slecht. Het is dankzij de fusie met PSA dat nú eindelijk nieuwe modellen worden gelanceerd. En er blijft genoeg te wensen over, nieuwe Giulietta bijvoorbeeld, en een Firefly motor, maar er zit weer leven en dynamiek in de Italiaanse merken. En als die goed verkopen komt er meer ruimte voor speciale uitvoeringen. Dus jammer dat de technische basis zo smal is, fijn dat er nieuwe mogelijkheden komen!

      Beantwoorden
    • 12 april 2024 om 20:20
      Permalink

      Want je had er al meegereden en … o nee je vindt hem niet mooi. Tja dat kan, maar volgens mij kan ik wel een aardig lijst maken van Alfa’s die platforms, motoren etc deelde. Dus dat het niet jouw smaak is dat kan, maar verder is de toekomst van Alfa misschien wel positief. Onder Marchioni werd er veel geroepen maar kwamen er 2 auto’s. Wow.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.