De Alfa Romeo Giulia 2014 in grote lijnen
Het Britse Car Magazine sprak onlangs CEO Sergio Marchionne over de Giulia 2014 en komt met een aantal feiten op de proppen, die onze reeds toegekomen informatie enkel lijken te bevestigen. Ook de bovenstaande fotoshop is niet geheel uit de lucht gegrepen. De nieuwe Giulia moet in 2014 zoals gezegd het keerpunt worden van Alfa Romeo, een keerpunt dat van start gaat in de VS, het beloofde land van Fiat Group Automobiles. Marchionne legt de lange adem die Alfa Romeo nodig heeft uit, als een noodzakelijk kwaad om alles in de juiste volgorde te krijgen, qua techniek en design. Binnen een paar jaar verwacht hij voor Alfa Romeo over een uitgebreid gamma van niveau te beschikken. Alfa Romeo wordt het meest prestigieuze merk binnen de Fiat-Chrysler groep samen met Maserati en moet een serieuze opponent worden van diverse Duitse merken op de Amerikaanse, Europese en Aziatische markt. Motorisch, qua aandrijving en transmissie, zien we straks dan ook een volledig gamma met 1.4, 1.8 viercilinder motoren, een nieuwe 3.2 V6 (uiteraard zijn er ook nog de dieselmotoren) en een doorontwikkeling van de gerobotiseerde Alfa TCT.
Deze volwaardige D-segment auto die naar men zegt op twee locaties in de wereld in productie zal gaan, is volgens de informatie die wij dit voorjaar al kregen, rond de 4,8 meter lang en heeft achterwielaandrijving. Het nieuwe platform is een unieke evolutie van de Compact US Wide ondergrond en is geschikt voor achter- en vierwielaandrijving. Deze ondergrond vormt tevens de basis voor andere toekomstige D-segment modellen van Alfa Romeo. Het feit dat de Giulia achterwielaandrijving heeft, sluit aan op de techniek van modellen als de 4C (die volgend jaar aftrapt) en de toekomstige Duetto 2015. Ook een langverwacht aanstaand vlaggenschip met dezelfde basis als de nieuwe E-segment Maserati zal achter- en vierwielaandrijving krijgen. Deze laatste debuteert als het goed is in 2015. Het is ook nog niet uitgesloten dat de C-segment SUV eveneens achterwielaandrijving zal hebben. Alfa Romeo zal namelijk veel delen met dat andere mondiale merk Jeep en ook in dat kamp wordt momenteel druk gespeculeerd over de toekomstige aandrijving naast AWD.
De vormgeving van de Giulia is evenals bij de 4C in handen van het team van Lorenzo Ramaciotti. Volgens de schets van Car (plaatje 1) en ook volgens enkele impressies (plaatje 2) en opmerkingen van anderen, die momenteel in ItaliΓ« de ronde doen (tevens toegespeeld aan de redactie van AutoEdizione), zal Alfa Romeo de Giulia 2014 van een robuuste en mannelijke en tevens elegante typisch Italiaanse vormgeving voorzien. Bepaalde rondingen en vouwlijnen, zullen aan respectievelijk de 8C Competizione en de Giulietta gelinkt zijn, terwijl voor de koplampunits voor een nieuw en meer scherp design is gekozen, zoals op de 4C al min of meer is toegepast. Dat laatste zullen we ook terug gaan zien op de facelift voor de Giulietta die we in 2014 verwachten en de opvolger van de MiTo.
Bovenste plaatje van tweede afbeelding lijkt me wel wat, plaatje eronder heeft iets andere vormgeving onder de c stijl wat ik persoonlijk minder vindt en bovenste lijkt teveel op een seat.
En nu niet meer uitstellen!
Het is allemaal best aardig, netjes en beschaafd, maar niet echt bijzonder. Met alle tijd die ze hebben gehad om iets te bedenken is dat eigenlijk best teleurstellend. Ik hoop dat we nog in positieve zin worden verrast.
Men neme een Saab 95 en een Giulietta en in de blender is het eerste plaatje is het resultaat nou laat maar bij de dealer de 156 en 159 zijn veel sterker in hun ontwerp. Kijk de plaatjes er onder kunnen me meer bekoren met meer vlees op de heupen en een mooiere belijning op de zij kant en achterkant. en die peugeot met giulietta gemixte koplampen liggen mijlen ver bij het krachtige karakter van de 159/brera/spider. SM had het er over dat deze weer wat agressiever zou ogen moeten ze eens stoppen met die zoetsappige koplampjes de neuzen van de over gebleven modellen zijn de zwakke kanten van deze twee. Nou ja ik kan straks toch niks meer krijgen/onderhouden hier in de buurt van de 2 overgebleven dealers kapt er 1 met Alfa wegens het magere modellen gamma hebben ze er geen zin meer in. 2014 is nog ver t.z.t. is de laatste ook wel weg. Maar de EU gaat een zware dobber worden voor Alfa om weer markt aandeel te krijgen dat word dik investeren in nieuwe goede dealers zoeken want bij een dealer van de stern groep zie ik me zelf niet snel staan (en FIAT NL wil dat wel erg graag) die hebben er niks mee op daar ben je nummer X. Een goed stuk biefstuk koop je ook niet in de supermarkt of in een web shop. π
@ AR 159
Er zijn inderdaad erg weinig goede dealers. De Fiat dealers die een Alfa Romeo hoekje hebben, tel ik met alle respect niet mee. Ik zie mensen daar straks geen Giulia of 4C kopen.
Il Quadrifoglio
Ja en dat is mijn dichtstbijzijnde die over is en daarnaast verkopen ze heel veel ander merken op dat adres. Nee knappe Dealers zijn zo goed als op. Ik moet straks 100km voor de dichtstbijzijnde goede dealer 1 voordeel de tuner zit 50 meter verder. Met 50km zit er alleen nog een service punt die FIAT NL niet ziet staan omdat ze niet op een A locatie zitten in z’n duurbetaalde glazen kastmaar gewoon een ouderwetse dealer die zijn klanten bij naam kent en als je belt weet we ze aan de telefoon hebben en welke auto daarbij hoort.
@AR 159
Denk dat het voor het merk in het algemeen niet goed te noemen is wanneer de dealer je bij naam kent. π
Italy’s 3-series? Zie dat de bekende Hofmeister knik zelfs niet ontbreekt π
@Il Quadrifoglio
Dat er dealers zijn met een willekeurig volumemerk er naast, verbaast me niet…lijkt me moeilijk met Alfa alleen wat te verdienen. Bijkomend dat dealerschap vaak van eigenaar wisselt, wat een opbouw van een langdurige klantbinding en sterk regionale naam niet echt helpt. Zouden er daarom zoveel “specialisten” zijn? Gewissel van importeur zal uiteraard ook niet geholpen hebben.
Gaat het hier over de Giulia of over Alfa dealers? π
Maar feit is dat het voor elke dealer moeilijk geld verdienen is vandaag de dag. Als singlemerk dealer is dat zo goed als onmogelijk. Dat een dealer meerdere merken vertegenwoordigt is de enige manier om als dealer nog geld te verdienen en dus de enige mogelijkheid om nog mooie merken als Alfa Romeo te kunnen verkopen.
Wat de Giulia betreft: Ik vind het er goed uitzien! En dan met name de schetsen maken mij toch wel erg nieuwsgierig.
Deze neus is echt super al is het maar een shop! De nieuw gestyleerde snor naast de grille is prachtig en de ronding van de hele neus als geheel ook. Ik hoop dat AR de zwevende grille van chroom wel er weer in zal stoppen. Het al dan niet onbewust steeds vergelijken met 159 en 156 vind ik trouwens steeds redelijk onterecht omdat de 159 echt mooi is dankzij de zes ronde koplampen in de uitsparing (iets wat ze nooit zullen herhalen vanwege de NCAP) en de 156 een typische elegante neus heeft uit de jaren ’90.
Vind de bovenste Photoshop impressie erg overtuigend. Mooie neus. Die golvende vouwen die de Giulietta ook heeft vind ik modieus … de 156 en 159 hebben dat ook niet! Die onderste zou ook BMW kunnen zijn …
@San
Alfa is voor Wimprins denk ik wel het vollume merk want Abart zal dat niet wezen en die Masserati’s, Astin martins, bentley’s en Ferrari’s zullen de vollumes niet geven denk ik.
Daarnaast hebben ze ook de inruilers en veiling (ex lease) auto’s en de garage maar ja die is voor mij wel erg ver weg.
Maarja het ging hier om de auto niet de dealers die er bijna niet meer zijn.
De schets heeft qua achterklep wel wat van de 6-serie maar toch vind ik niens heup lijnen en achterlicht unit mooier dan wat ik zie in het eerste plaatje dat vind ik toch wel erg veel SAAB 95 ok die zijn er nauwelijks verkocht en zien we die niet verder terug. Of hebben ze de persen uit de boedel overgenomen voor een zacht prijsje π . Na ja ik houd het voorlopig dan nog maar op de 159 maar door rijden tot het een klassieker is geworden net als al die SAAB rijders deden π .
Ja of het is een slimme zet om alle ex SAAB reiders in een Alfa te krijgen nu de Alfa rijders van nood maar BMW zijn gaan rijden.
Volgens mij is deze schets nagenoeg identiek aan die van Alessandro Masera, briljant. Zie http://www.youtube.com/watch?v=qdcF7_VtoYU&feature=fvsr
@Nuvola
Ja dat lijkt wel het ziet er ook verder wel aardig uit de kont is 4C Mito achtig en daar mee lekker krachtig en sportief. Ook het front komt hier beter uit. Nou ja wachten maar tot 2014 dan of een 4C triturbodiesel voor woonwerk.
Die velgen,
Vind ik nog eigenlijk wel Alfa, oh ja en die gril natuurlijk…
@ AR 159
Ik ben bang dat je gelijk hebt, met maar 2 modellen in aanbod, ben je gedoemd om te sterven, maar ja je kan ook sterven door enorm te gaan investeren in nieuwe modellen…duivelskeuze denk ik…
Als we op dit ontwerp nog anderhalf jaar moeten wachten dan is het al gedateerd bij de introductie. Hoe komt het toch dat Marchionne niet snapt dat de cycli van modellen 2x zo snel gaan als dat hij denkt? De Delta, Punto, Bravo, ze hadden dit jaar allemaal vervangen moeten worden om huidige bezitters aan zich te binden en de leasemarkt niet kwijt te raken. Tegen de tijd dat de Giulia komt rijden alle 159-leasers inmiddels Audi of BMW. En ze hebben geen idee of hun auto voor- of achterwielandrijving heeft….
Maar zoals Di Segno al schrijft, het is zeker in deze markt een duivelskeuze, je kunt ook kapot gaan aan te veel nieuwe modellen. Moed houden en hopen dat Opel eerst aan de beurt is.
@mareblu
Helemaal mee eens. Er wordt al jaren druk gedaan over de Giulia, en hij blijft maar twee jaar ver weg staan. Ergens eind 2010 werd er nog even geroepen dat ie wel eens “sneller dan iedereen denkt” bij de dealer zou staan, inmiddels kijken we vrolijk tegen 2014 aan. Voor de mito is 6 jaar zonder facelift ook gewoon te lang, die had vorig jaar gewoon een zichtbare update moeten krijgen.
Ik vind de neus van de eerste wel heel erg fraai, maar de lijn van de gehele auto iets te anoniem. Ik ben wel blij dat ze voor een scherper profiel kiezen, ipv wat ze met de Mito en Giulietta hebben gedaan. Alhoewel ik de Mito na verloop van tijd wel erg ben gaan waarderen, kennelijk moet het design een beetje wennen.
Ik hoor geukkig wel de juiste dingen over de Giulia, dus ik hoop dat dit ook een echte Alfa weer gaat worden. Overigens had die achterwielaandrijving van mijn niet gehoeven, het heeft veel te veel nadelen (ruimte kofferbak en achterbank, tractie sneeuw etc) en 80% van de kopers heeft er niks aan. De 159 was al een betere stuurauto dan de 3 serie. Alleen voor de 6 en 8 pitters bracht het voordeel en hoeveel worden er daar nou van verkocht ? En wat gaat Alfa uitbrengen qua motorisering dat ook past hierbij ? Alleen de V6 en misschien de top diesel ?
Al met al toeg goede berichten ondanks dat het erg lang duurt. Maar 2014 is mooi op tijd voor vervanging van mijn 159 2.4 Q-tronic.
We weten hier allemaal wel dat de cyclus waarin Alfa z’n modellen ververst te laagfrequent is…. en dat zal SM dus ook ongetwijfeld wel weten. Het grote geld werd even niet voor investeringen bij Alfa gebruikt. Dat zal nu eindelijk (hopelijk) tot een einde komen met een hele rits nieuwe modellen.
Het is natuurlijk makkelijk om SM af te rekenen op de modellenpolitiek tot op heden maar het hele concern klimt dankzij de deal met Chrysler wel langzaam uit een enorm diep dal. Het heeft alleen heel veel geld en moeite gekost.
Maar goed, als dan eindelijk over een paar jaar maar blijkt dat het allemaal de moeite van het wachten waard was.
Toch vreemd dat er in het Car artikel zelf nergens melding wordt gemaakt van achterwielaandrijving. De Giulia zal voorwielaandrijving hebben met mogelijkheid tot vierwielaandrijving.
@Jef
Dit is ons tijdens een bezoek aan Turijn door de Lancia persvoorlichter verteld.
Zou vreemd zijn als zo’n projectontwikkelaar in Turijn ons een keiharde onwaarheid zou vertellen. Bovendien mist Alfa Romeo een eigen sportieve/luxe identiteit als de modellen geen RWD zouden hebben en technisch en qua rijdynamiek exact zullen overeen komen met bv D-segment Chrysler/Lancia en Fiat/Dodge. Het zou dan teveel een kopie van de VAG portfolio worden en dat zijn de merken die men dan eerder zal verkiezen, terwijl je met de toevoeging van RWD binnen AR de markt beter bespeelbaar zud zijn. Ik denk dat RWD sowieso toepasbaar moet zijn op de bestaande architectuur. Ik heb al diverse malen gelezen dat FGA werkt aan alle drie opties voor de grotere segmenten vanaf D-Evo; front, achter en 4-wiel.
Ik hoop dat jullie gelijk hebben, maar ik vrees er toch voor.
Dit is overigens de link:http://www.carmagazine.co.uk/Secret-new-cars/Search-Results/Spyshots/Alfa-Romeo-Giulia-2014-CAR-Magazines-new-scoop/
Lijkt me trouwens niet eenvoudig om al die motoren die nu dwars gemonteerd worden plots ook langs te leggen voor de Giulia.
Jef ik sluit volledig bij je aan dat car magazine er ook melding van had kunnen maken als het hun ter ore was gekomen. Het zou dan idd om een nagenoeg uniek platform gaan. Dat laatste ligt overigens best voor de hand aangezien Alfa Romeo uiteindelijk sportieve coupΓ©’s zal willen bouwen samen met Dodge. Ik denk dat in Amerika over het algemeen RWD verwacht wordt op dat soort modellen. Al met al vraag ik me af hoe men die Giulia een onderscheidend karakter wil gaan meegeven. Zelfs van de Giulietta vindt de algemene opinie dat het onderscheid wel meevalt en dat die Alfa dus een goede auto is maar geen maatstaf (terwijl de Alfa beter rijdt dan de meeste andere hatchbacks in het C-segment zoals een Audi A3 bv). In het D-segment lijkt me die klus nog vele malen moeilijker, dus lijkt RWD mij een logische keus. Het zal een groot aantal klanten meer trekken.
@Jef
Veel motoren liggen toch al in lengte?
V6 benzine-> Maserati/Lancia/Chrysler
V6 diesel -> Maserati/Lancia/Chrysler
1750 -> Alfa Romeo 4C
Dan blijft alleen de 4 cilinder diesel over.
De 4C telt niet want da’s echt een heel ander platform. Die oefening zal voor de Giulia nog eens over gedaan moeten worden.
Dus volgens mij geldt dat voor alle 4 cilinders.
Niettemin: vandaag blijkt dus dat het toch voorwiel zal zijn… π