De aantrekkelijke motoren van de nieuwe Fiat Panda
In deze week van de nieuwe Fiat Panda willen we graag ook weer even inzoomen op alle innovaties die onder de motorkap te vinden zijn, dankzij de voortvarendheid van Fiat Powertrain Technologies (en Magneti Marelli). Producten van de Fiat groep zijn vooral tegenwoordig weer zowel boven- als onderhuids het vermelden waard. Zoal je al afgelopen zomer al op AutoEdizione hebt kunnen lezen, zijn er op dit gebied minstens twee marktintroducties te noemen; de 65 pk versie van de tweecilinder TwinAir met nieuwe MultiAir2 generatie met een nóg beter rendement op het gebied van verbruik. Dit dankzij een nieuwe elektro-hydraulische klepbediening, die het mogelijk maakt om de verbranding efficiënter te maken en het verbruik dus terug te dringen. Alle motoren van de Panda zijn standaard aangesloten op een Start&Stop-systeem, hebben Gear Shift Indicator en kunnen informatie doorsturen naar het Blue&Me systeem met USB poort in het interieur, waarop je Fiat’s gratis eco:Drive software kunt installeren om je verbruik te registreren. De inmiddels vertrouwde onderdelen ten bate van een lager en schoner verbruik, die onder de paraplu van Fiat’s ‘Air Technologies’ vallen.
De krachtige 0.9 TwinAir Turbo met 85 pk is voor ons al een bekende krachtbron en valt met zijn MultiAir-techniek behoorlijk in de smaak wat rijplezier betreft. Het volle vermogen is beschikbaar bij 5500 toeren/min. en de kleine turbo heeft een max. koppel van 145 Nm bij 1900 toeren/min. Om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden heeft Fiat de Panda, evenals de 500, uitgerust met een Eco-knop op het dashboard. De hoeveelheid max. koppel gaat dan naar 100 Nm bij 2000 toeren/min en het gemiddelde verbruik komt dan op 4,2 liter/100 km met een CO² uitstoot van 99 gram/km. Deze “International Engine of the Year 2011” is behalve op het gebied van rendement ook verder geoptimaliseerd wat betreft het minimaliseren van vibraties onder alle omstandigheden. Hierdoor is de nieuwe Panda met TwinAir Turbo een buitengewoon comfortabele auto geworden met voldoende vermogen en een karakteristiek geluid.
Dan is er de primeur van de 65 pk versie van de 0.9 TwinAir. Dit turboloze zuinigheidswonder toont aan dat Fiat marktleider is op het gebied van groene motoren. Het maximum vermogen komt tot stand bij 6250 toeren/min en heeft een maximum koppel van 88 Nm bij 3500 toeren/min. Het gemiddelde verbruik komt op 4,2 l/100 km en de CO² uitstoot bedraagt 99 gram/km. Kortom precies de cijfers van de duurdere 85 pk versie, wanneer je deze in de Eco-stand rijdt. Het MultiAir2 systeem op deze motor komt met een nieuw innovatief profiel van de inlaatnokkenas en een nieuwe variabele klepbediening dat de titel ‘hybride’ heeft meegekregen van FPT. Door dit systeem wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd naar het inlaatpruitstuk om vervolgens in tweede instantie afgevoerd te worden en is er dus sprake van uitlaatgasrecirculatie (‘Internal EGR’). Hierdoor is de motor zeer efficiënt in termen van verbranding en dus verbruik. Dankzij het zeer flexibele MultiAir-systeem wordt deze innovatieve ‘hybride’ klepbediening met interne EGR alleen toegepast waar nodig.
De Panda op benzine met vier cilinders heeft een 1.2 Fire EVO II van 69 pk, de jongste generatie uit een lange traditie Fire motoren (meer dan 10 miljoen). Deze motor is nog schoner en zuiniger met respectievelijk gemiddeld 5,2 liter/100 km en 120 gram/km CO². De prestaties onderin zijn verbeterd met 102 Nm bij 3000 toeren/min en het maximum vermogen van 69 pk komt vrij bij 5500 toeren/min.
De Panda diesel is uitgerust met de krachtige 1.3 MultiJet II van 75 pk (Euro 5) met standaard DPF roetfilter. Het maximale vermogen is voelbaar bij 4000 toeren/min en het max. koppel komt op 190 Nm bij slechts 1500 toeren/min. Deze nieuwste generatie 1.3 turbodiesel weegt in totaal maar 140 kilo en is 60 cm breed en 70 cm hoog, het best denkbare op het gebied van compacte diesels in de wereld, met optimale prestaties bovendien. Gemiddeld komt de CO² uitstoot op 104 gram/km en het verbruik op 3,9 liter per 100 km. Het MultiJet II injectiesysteem is een intelligent inspuitsysteem dat in een hoger tempo en op een anticiperende en gefaseerde wijze, brandstof inspuit dankzij een nieuwe generatie injectoren van Magneti Marelli. Deze injectoren zijn zeer betrouwbaar en gaan lang mee dankzij een zeer compacte opbouw met 40% minder componenten dan voorheen. Dankzij dit unieke zeer vloeiende injectiesysteem, heeft de nieuwe 1.3 MultiJet II motor een meer optimale verbranding, een lager geluidsniveau en een sterk gereduceerde productie van koolstofdeeltjes en stikstofoxiden (NOx). Bovendien zorgt het EGR-systeem en de DPF roetfilter voor een minimale uitstoot van roet en een lager verbruik.
Al met al is de nieuwe Fiat Panda afgezien van vele praktische en mooi vormgegeven aspecten, ook technisch gezien een auto om naar uit te zien als consument.
Het is toch debiel dat ze niet de 85 pk diesel monteren met 90 g/CO2.
ik dacht in mijn onschuld:
“al met al” of is het nu “al met als” geworden?
maken ze een foutje
maak je een grapje
wordt het verandert zonder iets te zeggen
dus…..ik shei er mee uit
ajuis
@sjonnie
Maak je toch niet zo druk… 🙄
Di che cavolo sta parlando