De 2.4 170 pk motor van de Lancia Flavia
De gisteren aan de internationale pers gepresenteerde Lancia Flavia is uitgerust met een 2.4 liter 4 cilinder met aandrijving op de voorwielen. Het is de jongste variant van de bekende 16 klepper krachtbron van Chrysler, ook wel bekend als ‘WGE’ (World Gas Engine). Dit aluminium blok is uitgerust met een dubbele variabele kleptiming (Dual VVT). Het vermogen komt op 170 pk bij 6000 t/min en een max. koppel van 220 Nm bij 4500 t/min. De krachtbron is gekoppeld aan een 6-traps automaat met Autostick® bediening. De prestaties zijn ondanks de cijfers niet echt Italiaans te noemen met een 0-100 in 10,8 seconden en een top van slechts 195 km per uur. Het verbruik is met 9,4 liter op 100 km op de snelweg ook niet heel Europees. De gemiddelde CO² uitstoot komt op 221 g/km.
Aiai, die cijfers zijn zwaar ondermaats… Zeker als je het verbruik en de uitstoot erbij neemt. Hopelijk komen ze toch nog met een diesel of misschien de Pentastar?
uitstoot met 221 g/km wat minder europees. Vgl. 134 g/km voor giulietta met eveneens 170pk
@Niccolo: en dan ook wat serieuzere accelaratiecijfers met die motor..
De cijfers zijn inderdaad ondermaats. Misschien valt het in de praktijk mee. Uiteindelijk is de acceleratie van 0 tot 100 km/uur niet heel belangrijk; belangrijker is dat de auto lekker rijdt.
Zwaar ondermaatse prestaties voor prestaties voor een 2.4 liter blok als je het mij vraagt, zeker als het beschikt over alle mooie nieuwe techniek die chrysler heeft te bieden. Dat laat dan toch maar weer zien dat die amerikanen nog steeds niet veel verder zijn dan “there is no replacement for displacement” als het over motorvermogen gaat.
Zet dit apparaat tegenover een BMW 325i cabrio en de duitsers lachen zich de ballen uit hun broek.
Hadden ze beter de 1.4 MA en 1750TBi van FPT kunnen gebruiken.
@ Vitorio
Inderdaad ondermaatse prestaties voor een 2,4 liter blok, maar prestaties vergelijken met de 325i is ook niet echt eerlijk daar deze over een longinhoud van 3 liter beschikt (niets is nog wat het lijkt).
En eigenlijk zijn de 218 pk die ze uit de 325i puren heden ten dage ook niet meer om over naar huis te schrijven. Daarvoor moet je al de 330i of 335i in huis halen.
@Vitorio
100% Amerikaans is dit blok niet, komt voort uit een vroeger samenwerkingsverband met Mitsubishi en Hyundai.
Geen slimme zet, dat betekent dat dit wagentje in Nederland in ieder geval fiscaal de markt uit gepest wordt met een forse CO2-toeslag BPM. Nu is dit wagentje niet echt gericht op mensen met een krappe portefuille, maar die CO2-toeslag doet echt wel stevig pijn.
Deze auto verdient gewoon een 1.75 Turbo Benzina. Die WGE kan op de schroothoop.