Dario De Stefanis: ‘De MotoGP is voor ons een gat in de markt’
Wat vorige week Valencia als testterrein voor de F1 was, was in dezelfde periode Sepang (bij Kuala Lumpur) voor de Moto GP.
Want ook in Maleisië vond een internationale eerste krachtmeting plaats en vooral de tentoonspreiding van al het nieuwe materiaal. Wat natuurlijk opviel waren de grote namen van coureurs en superbikebouwers. Behalve Valentino Rossi en Yamaha was een van die klinkende namen ons vertrouwde Fiat. Vorige week las je bij ons het persbericht van de teampresentatie voor 2010. Het meest opmerkelijke hierbij is natuurlijk dat netals dat bij de F1 alle ogen gericht zijn op Ferrari, bij de Moto GP de focus ligt op Yamaha. En laat Fiat nou net de hoofdsponsor daarvan zijn. Tijdens een zwoele aziatische avond met de nodige champagne, liepen voor de gelegenheid daarom ook verschillende FGA prominenten rond in de ‘Open Lounge’. Dario DeStefanis is de CEO van Fiat Brand Sponsoring en legde in een interview uit waarom de investering in het bijna onverslaanbare Japanse Yamaha, al een paar jaar een commerciële voltreffer is van FGA;
“Ons oorspronkelijke idee was om een sponsorschap op te zetten die erg verschilde van die van de concurrentie. De Moto GP neemt in populariteit enorm toe en was nog een braakliggend terrein op dat gebied. We zijn er met succes in geslaagd om een brug te slaan tussen de twee en de vierwieler. Natuurlijk heeft de aanwezigheid van Valentino Rossi als Italiaanse race-icoon in deze sport, er flink aan bijgedragen om ons merk als ‘The Italian Style’ de wereld over te brengen. Het team is totaal Italiaans op de Japanse motor na. We hebben duidelijk onze eigen stijl.
Die herkenbare stijl willen we sinds afgelopen jaar nu ook volop via internet verkondigen. Via Facbook, YouTube en Twitter bijvoorbeeld. Maar we komen straks ook naar voren in de MotoGP in Amerika door onze motoren ook met Chrysler te verbinden en de aanstaande nieuwe producten. Hetzelfde deden we vorig jaar met bijvoorbeeld de Punto Evo. Het zijn niet alleen de stickers op de motoren, pakken en paddock die de auto’s vertegenwoordigen. Er wordt ook rondgereden tijdens speciale ‘roadtrips’ zoals in Amerika en Australië, plus binnenkort ook in Maleisië en Japan. Tijdens interviews en perconferenties figureren de diverse modellen als symbool voor het team. Dit is iets wat in steeds grotere mate zullen doorzetten de komende jaren.”
[nggallery id=193]