Dag van de waarheid nadert voor Fiat-fabriek in Termini Imerese
In de fabriek van Termini Imerese rollen nog maar mondjesmaat driedeurs modellen van de Lancia Ypsilon, dat veel weg heeft van een zwanenzang. In gedachten zijn de werknemers op Sicilië inmiddels dagelijks bezig met de zeer onzekere toekomst die hen te wachten staat. Economisch zou de sluiting van deze grote fabriek in de havenstad nabij Palermo, een kleine ramp betekenen voor de regio. Gesprekken tussen Fiat, de overheid, vakbonden en projectontwikkelaars verlopen al meer dan anderhalf jaar buitengewoon stroef. Beloftes over een snelle en degelijke oplossing, zijn inmiddels meermaals niet nagekomen. Ondernemers met grootse plannen, beloven meer dan dat ze op termijn na zullen kunnen komen.
Op 7 september volgt een laatste overleg tussen de lokale Siciliaanse overheid, Fiat SpA, Invitalia en de sociale partners, waarin de laatste knopen zullen moeten worden doorgehakt. Eind dit jaar gaan de eerste lichten uit in de fabriek wat betreft Fiat, een proces dat hooguit tot medio 2012 zal duren. Naast de firma De Tomaso van de ondernemer Rossignolo –dat zelf financieel niet alles op een rij heeft– is DR Motors wederom de belangrijkste kandidaat voor een overname van de productiefaciliteit. Het florerende DR zou een plan klaar hebben liggen voor de productie van 60.000 auto’s per jaar. Eerder werd DR nog uitgesloten omdat het te laat zou zijn met het indienen van een plan, maar omdat er weinig te kiezen valt is de firma uit Molise weer opnieuw uitgenodigd. Verder zijn er nog een vijftal bedrijven die zich zullen vestigen in de gebouwen waar momenteel Fiat’s toeleveranciers bezig zijn om de koffers pakken. De fabriek biedt werk aan 1379 werknemers en de omliggende leveranciers aan nog eens 800 mensen.
Minister Paolo Romani van economische ontwikkeling zegt dat er licht is aan het einde van de tunnel, ook al heeft men al diverse malen opnieuw moeten beginnen. Romani’s voorganger Scajola heeft al anderhalf jaar geleden, zelfs op hetzelfde punt gestaan als zijn collega nu. Fiat is al vanaf 1970 aanwezig in Termini Imerese, maar wil niet langer de moeilijke logistieke weg bewandelen van nieuwe auto’s die per trein naar Catania gaan, om daar vervolgens per schip naar het vaste land te moeten. Inmiddels werkt Italië aan de uitvoering van een plan voor een langverwachte grote brug over de Straat van Messina, maar voor de fabriek in Termini Imerese zal deze duidelijk te laat komen. Verder noemt Sergio Marchionne de bureaucratie in Sicilië die Fiat tijdens het verschepen tegenkomt, een groot probleem.
Een autofabriek op een eiland, wie zou dat ooit bedacht hebben.
Ja klopt, niet te verwonderen dat heel die logistieke heisa handenvol geld heeft gekost (1000 euro per auto).
Als DR de fabriek zou overnemen ben ik benieuwd hoe zij dat probleem gaan oplossen…