Daar is ie weer, de Ypsilon-Panda testauto

MScoop1-420x317

Het was een tijdje stil op straat. Maar op Sicilië is vorige week dit inmidddels bekende kleine zwarte autootje opnieuw gespot.

De reden dat we deze verbouwde Panda graag bespreken als Lancia-blog is tweeërleil; Het beplakte front, en het feit dat deze auto vandaag in de buurt van de huidige Ypsilon fabriek te Termini Imerese is gezien.

Laten we bij het front beginnen. Behalve de suggestie van een Lancia grille, die we al kenden van andere gesnapte prototype’s, zien we nu voor het eerst ook duidelijk een luchtinlaat onderin, waaruit iets van een vormgeving te herkennen valt, zoals we dat ongeveer ook bij de Delta zien. Is dit het bewijs dat hier het frontaal van een nieuw vormgegeven Ypsilon wordt getest? Zou kunnen. Maar het kan zelfs iets genuanceerder zijn dan dat. Het kan namelijk ook om een preproductie test gaan waarin zowel de volgende generatie Panda, áls de nieuwe Ypsilon aan bod komen. Een soort ‘PandYpsilon’. De Lancia zal immers vooral qua veersysteem, uiterlijk en interieur verschillen van het toekomstige Fiat zusje. Sommigen beweren dat de toekomstige Panda en Ypsilon in Servië gebouwd zullen gaan worden. Hoogst onwaarschijnlijk volgens ons. We denken veel eerder aan Tychy in Polen. Daar rolt momenteel de huidige Panda van de band en bovendien ook de 500 waarvan dit testmodel het interieur lijkt te hebben. De opgeplakte koplampen lijken rechstreeks van de huidige Ypsilon te komen. Ook de aanwezigheid van deze koplampen geven trouwens de indruk dat onderhuids de vormgeving van het nieuwe model al aanwezig is. Dit lijkt trouwens niet voor de achterzijde te gelden. Al wijkt de bumper wel af en is het bekende vierkante derde Fiat Panda raampje aan de zijkant groter dan het exemplaar die we op de Panda bij de Fiat dealer vinden. Ook de daklijn lijkt dus iets langer. Logisch, want het onderstel wordt langer dan die van de A segment Fiats van nu.

Het feit dat deze testauto vlakbij de huidige Ypsilon fabriek gespot is op Sicilië, lijkt te maken te hebben met de behoefte aan een testfase in een warmer klimaat i.v.m. de koeling. Volgens de bron van deze foto’s reden er ook de Alfa Romeo Milano en een volgende generatie Suzuki Swift rond in eenzelfde tenue. De Japanner maakt gebruik van 1.3 MultiJet Diesel motoren van FGA en is mogelijk om die reden naar Italie afgereisd. Afgezien van dit alles zien we het niet als toeval dat deze mystery auto in de buurt van een fabriek rond reed, waar Lancia’s van de band rollen.

De volgende Ypsilon wordt een verder ontwikkelde variant van het huidige Panda platform, wat een uitermate modern en sterk platform is. Prima geschikt voor een nieuwe generatie compacte maar comfortabele vijfdeurs stadsauto’s. Oorspronkelijk was de planning dit jaar al, maar door de huidige crisis is een nieuwe datum nog onbekend. In ieder geval is er goede hoop nu we opnieuw deze testmodellen zien. We beschouwen het als een hervatting van de ontwikkeling.

[nggallery id=28]

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.