Crisis treft ook toeleveringsindustrie Fiat SpA
Dit is een bijzonder zwaar jaar voor de Italiaanse auto-industrie en dat merkt Fiat als grootste producent nu niet enkel doordat het zelf de productie dikwijls moet terugschroeven, maar ook doordat materialen soms niet geleverd kunnen worden, daar waar de assemblagelijnen wel gewoon functioneren. De aanhoudende crisis in Italië, dat als enige grote industrieland momenteel in een recessie verkeert, zet grote delen van de industrie enorm onder druk. Zo ook de toeleveringsindustrie in Turijn, dat in grote mate (79,8%) afhankelijk is van de firma uit Lingotto. Het gaat om zo’n 898 bedrijven waarvan een groot deel het zwaar heeft momenteel. Er zijn sinds 2008 circa 4800 banen verloren gegaan in de industrie rond Fiat en er staan 94.000 banen op het spel.
Deze moeizame omstandigheden zijn nu bijvoorbeeld letterlijk voelbaar voor de nieuwe Maserati-fabriek in stadsdeel Grugliasco, net nu daar de productie is toegenomen tot volle capaciteit. De levering van kunststof onderdelen van de firma Selmat loopt namelijk behoorlijk wat vertraging op. Dit bedrijf uit Airasca onder de rook van Turijn, heeft door de tegenvallende vraag namelijk al haar 80 werknemers tijdelijk naar huis gestuurd. Maserati moet vandaag en morgen daardoor de productie wat vertragen. Maar ook andere fabrieken van de groep merken dit probleem, tot ver buiten de Piemontese hoofdstad en zelfs Italië. De Iveco-fabriek in Madrid bijvoorbeeld en de fabriek in Tychy waar reeds geproduceerde Ypsilons (circa 1500) op hun laatste componenten wachten. Hetzelfde geldt voor een aantal 500L modellen in Kragujevac en de CNH-Case tractorenfabrieken te Jesi (provincie Ancona) St.Valentin en Basildon. Selmat Automotive bestaat uit een vijftal fabrieken, waarvan vier in Piemonte staan en één in Polen. De firma heeft zo’n 700 werknemers. Nog eens 200 man werken in fabrieken van Top Plastics in respectievelijk Italië, Polen en Turkije. Deze groep werd onlangs door de bovengenoemde producent overgenomen.
Dit heeft niets met de crisis te maken.. maar veel meer met gewoon slechte planning!
FIAT is een slechte betaler, een factuur wordt pas 6 maanden later voldaan. Althans, dat is wat ik vernam van een toeleverancier waar mijn werkgever ooit een supercomputer probeerte slijten, overigens niet gelukt.
Ik denk dat dit een consequentie is van dit beleid: Als jij niet goed voor je toeleveranciers bent, zijn ze ook minder lief op het moment dat jij ze nodig hebt.
6 maanden, valt nog mee…De Italiaanse overheid betaald rekening niet binnen een jaar. Een Italiaanse vriend van mij heeft een bedrijf dat voor 95% afhankelijk is van lokale en regionale overheid en hij moet ALTIJD meer dan een jaar op z’n geld wachten…
Juist, maar het gevolg is dat je personeel oproepen en gaan produceren een groot financieel risico wordt: Je moet de bankrekening van je bedrijf plunderen om te kunnen produceren en dan hopen dat hij het komend half jaar (of langer) niet leeg raakt, want dan ben je failliet. Vandaar dat ik vermoed er nu FIAT opeens de vragende partij is, men voor dat men het persooneel terug roept, er eerst een ouderwets robbertje gevochten wordt om betalingsvoorwaarden.
Veronderstellingen niet meer niet minder. Wat misschien wel de reden is!!
Dat van die overheid is normaal hoor, wij werken hier ook met de Belgische overheid en het is ook altijd zagen om je geld… Is goed geweten zelfs in België, aanbestedingen worden door veel bedrijven simpelweg genegeerd. 🙂
Denk dat sommige mensen hier vanuit hun comfortabele Hollandse stoel de situatie die hierboven beschreven wordt wat onderschatten en lichtzinnig opvatten 😉