Concept Fastback symbool van Fiat’s Braziliaanse ambitie

FCA gaat stevig investeren in de Braziliaanse markt de komende jaren en dat is ook precies de reden waarom we in Sao Paulo deze week een strak gelijnde SUV onthuld zagen worden. De naam Fastback is al even rationeel als veel aspecten van dit ontwerp. Misschien lijkt het model daarom juist naadloos aan te sluiten op de vele SUV’s met schuine daklijn van de concurrentie, die deze modellen meestal introduceren als sportieve tegenhanger van een variant met een meer steile achterzijde. Voor ons doet het haast utopisch aan, aangezien de introductie van een dergelijk model van Fiat, alles behalve in de lijn der verwachtingen ligt bij ons op Europese bodem. Men zegt dat Marchionne nog op de hoogte is geweest van de ontwikkeling van de Fastback. Wat bij ons erg in de smaak valt is het robuuste letterlogo in de stijl van vroeger reclame-uitingen van het merk. Beter dan het ronde nogal kwetsbare rode logootje die we nu kennen. Fiat Brazilië lijkt daar al afscheid van genomen te hebben.

Fiat investeert daar waar de sterkste groei zit. Daarom worden in Brazilië nu zelfs luxere modellen ontwikkeld en is Turijn allang niet meer de kraamkamer van het grote Italiaanse massamerk. Maar liefst 25 nieuwe modellen wil FCA tot 2023 lanceren verdeeld over de merken Jeep en Fiat. De nieuwe fabriek in de noordelijke staat Pernambuco ontvangt hiervoor nieuwe uitbreidingen. Reeds tijdens de bouw van deze productielocatie in Goiana, werd gesproken over verschillende nieuwe productiemodellen uit het compacte middensegment. De ruim 4,5 m lange Fastback zal tegen 2020 daar in productie gaan naast de Toro, Renegade en Compass. De Fastback concept die we hier op de salon zien is een nog een ‘mock-up’ bestaande uit 60 onderdelen van kunststof en aluminium. Het productiemodel zal straks met benzine- en dieselmotoren worden uitgerust en mogelijk als hybride. Fiat was de afgelopen verkoopmaand opnieuw Braziliaans marktleider. Volgend jaar verwacht men dat de groei verder door zal zetten met een percentage van tussen de 10 en de 20%.

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Concept Fastback symbool van Fiat’s Braziliaanse ambitie

  • 10 november 2018 om 22:47
    Permalink

    Jammer dat dit super ding, en de Toro voor de EU niet mogelijk zijn. Het dashboard wordt hier niet getoond maar is ook spectaculair en digitaal vernieuwend. Laten we hopen dat voor de EU de investeringen nu ook eindelijk gaan komen.

    Beantwoorden
  • 10 november 2018 om 23:49
    Permalink

    Word een beetje moe van de steeds herhaalde suggestie als zou er in Europa geen geld meer te verdienen zijn met non-premium-auto’s. Denk dat b.v. PSA en Renault (en zelfs VW/Skoda) laten zien dat dat prima kan ALS je op een slimme manier aantrekkelijke auto’s bouwt. Onbegrijpelijk dat Fiat een markt waarin ze vorig jaar nog bijna 800.000 verkochten, zo laat creperen. Van 300.000 stuks in Zuid-Amerika alleen kun je ook niet leven, deel dan op zijn minst de ontwikkelingskosten van de Argo met een Europese versie. Als je 350.000-400.000 Panda’s en 500’s verkoopt, dan moeten daar toch ook mensen tussen zitten die een maatje groter willen groeien…

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 09:39
    Permalink

    Het heeft alles te maken met uitstoot en aandrijf technieken. Europa is zichzelf aan kapot maken met alle idiote regels die ze hebben. Maar dat FIAT een nieuw Elan kan gebruiken is wel duidelijk. Deze schitterende auto kan je in europa idd perfect als Lancia gaan verkopen met de oude delta grill de beroemde T-grill zeg maar die ze in de jaren 80 ook hadden. Lancia kun je redelijk makkelijk terug brengen nog maar dan moet je geen 10 jaar meer wachten! als je deze auto als Lancia op de markt zou brengen samen met een nieuwe Lancia Delta en daarna gelijk gevolgd door een nieuwe Ypsilon begin je al een redelijk modellen aanbod te krijgen. De Fiat 124 Spider kun je straks ook als Fulvia gaan verkopen samen met mazda!

    FIAT moet in Europa leunen op het 500 label de rationele lijn modellen kun je dan dus hoger in de markt gaan zetten met Lancia. Lancia kan FWD worden en Intergrale bij sommige modellen. Alfa Romeo Maserati en Ferrari zitten daarboven en zijn meer hardcore en RWD en Q2 en Q4.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 10:46
    Permalink

    De lijnen zijn wel aardig, maar eigenlijk is dit ontwerp in alles niet(!) Italiaans. Misschien een beetje Lamborghini Urus. Ook geen fraai ontwerp. Teveel lijnen, teveel lagen, en terwijl diverse Europese merken afstappen van alle overdaad, wordt deze overdaad door FCA geïntroduceerd. Helaas.

    NB Waar blijft de Alfa Giulia Coupe, Maserati Alfieri, Maserati ‘3-serie beater’, de nieuwe Alfa Giulietta, Giulia SW, Mito ‘SUV’? Breng Lancia weer tot leven. Andere merken introduceren ook nieuwe merken. Waarom Lancia niet opnieuw? Waarom krijgen die Amerikanen weer hun zin met hun onsmakelijke producten en te grote ‘cost cuts’ waardoor er geen smaak meer overblijft. Waar blijft de Italiaanse bravoure en trots en het doorzettingsvermogen, en wil te presteren?

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 11:08
    Permalink

    Dit is nou niet bepaald een Lancia… Eleganza in movimento was de slogan van Lancia. Als het getoonde hok iets niet heeft is het elegantie.

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 18:09
    Permalink

    Lancia kappa. Lancia dedra. Lancia delta. Lancia fulvia .

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 20:21
    Permalink

    Geweldig woest en stoer ontwerp voor de brede latino markt. Ongeschikt voor Europa, of Lancia natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 11 november 2018 om 22:13
    Permalink

    Dit model zou het niet worden op de Europese markt maar net als bij de Argo zou het toch weinig ontwikkelingskosten hoeven vergen om op het onderstel en techniek een Italiaanse jas te passen.
    Idiote van de huidige strategie door geen Punto, geen nieuwe Mito, geen nieuwe Giulietta, geen nieuwe Lancia en uitsterfbeleid Tipo, is dat FCA zo de ontwikkelingskosten per (Braziliaanse) auto relatief hoog maken en het terugverdienen van de ontwikkeling van de Firefly veel langer wordt. Maar bovenal blijft FCA doen alsof het 2000 is. Als het gaat om aandrijving: misschien een hybride. Het probleem is niet de emissie-eisen in de EU maar dat FCA dacht dat de hybride en e-auto’s het niet zouden worden. Sergio was daar heel over en zei dat FCA zo nodig de benodigde techniek kon inkopen. Maar FCA dat gebeurt ook niet.
    Zelfs Alfa en Maserati, waar FCA wel op wilde inzetten, gebeurt veel te weinig om met de concurrentie mee te kunnen. We moeten blij zijn met de Stelvio maar zet een I-Pace er naast en het is gelijk duidelijk waarom ook dat model te weinig verkoopt. Er is niks mis met de Stelvio (of Giulia of Levante) maar de concurrentie biedt simpelweg veel meer keuze, zowel in techniek als in modellen. Zo gaat FCA niet niet redden, zelfs niet met de “winstgevende” modellen.

    Beantwoorden
  • 12 november 2018 om 11:23
    Permalink

    Amerikaanse FCA heeft geen belang bij het Europese vasteland

    Beantwoorden
  • 12 november 2018 om 18:12
    Permalink

    @Hilbert

    Probeer nou eindelijk eens iets meer serieuze kennis bij elkaar te grabbelen voordat je hier ongefundeerde klets verkondigd.

    Er is geen sprake van een Amerikaanse FCA die iets te zeggen zou hebben over een Europese FCA, er is alleen een FCA leiding die samen met John Elkann (Exor / Agnelli) bepaald welke investering waar op lange termijn duurzaam verantwoord is.

    Beantwoorden
  • 18 november 2018 om 13:23
    Permalink

    FCA investeert belachelijk weinig in Italië
    Geen fatsoenlijke Fiats maar ook Lancia wordt gewoon overgeslagen
    Het enige wat belangrijk voor FCA is Alfa. Jeep en Maserati..

    Beantwoorden
  • 20 november 2018 om 09:50
    Permalink

    Wie SUV wil rijden is bij Lancia aan het verkeerde adres
    Lancia heeft jarenlang bewezen kleine en middelgrote en grote sedans te bouwen die kwalitatief boven gemiddeld uitkomen
    FCA zal kwaliteit van Lancia wel een ding zijn ..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.