Compacte Fiat sedan voorlopig niet naar Europa
In een recent interview hield Fiat-baas Olivier François een interessant pr-praatje over project Aegea. Het offensief van Fiat in het compacte middensegment vanuit Turkije, start dit najaar met de sedan die tevens in Frankfurt eind volgende maand te zien zal zijn op de IAA. Later volgen begin 2016 zoals gezegd, ook de stationwagon en de vijfdeurs variant, die in Genève gelijktijdig zullen worden gepresenteerd. Er is één ‘maar’ aan dit hele mooie verhaal, want hoewel François’ meerdere Alfredo Altavilla onlangs nog door liet schemeren dat ook de sedan onze markten aan zal doen (althans de Italiaanse), haalt de Fransman daar nu weer een streep doorheen. Of dit een voorlopige oplossing is, is niet geheel duidelijk. De interviewers van Automotive News gaan namelijk niet verder in op dit opmerkelijke punt. François zegt dat de sedan niet koste wat het kost op de West-Europese markt geïntroduceerd zal worden, wetende dat daar geen markt voor is. De meeste concurrenten, op giganten als VAG en GM na (Skoda Rapid en Opel Astra), kiezen voor dezelfde aanpak als die van Fiat.
De aandacht gaat dus vooral uit naar de stationwagon en de hatchback, die volgens François het label ‘Smart’ meekrijgen. Slim en volgens François met dezelfde ‘feel’ als het Zweedse keten Ikea, waarmee Fiat zo nu en dan ook samenwerkt. Mooi, comfortabel, praktisch en vooral betaalbaar. Dat beloofd dus veel goeds voor de slagkracht waarmee Fiat deze auto’s over de Bosporus naar ons toe wil brengen. Waarom er in eerste instantie onduidelijkheid bestond over het eveneens lanceren van de sedan, heeft mogelijk met de meest actuele besluitvorming te maken bij FCA. Maar ach… Wanneer straks de autogarages voor bezoekende klanten van de Ikea ook weer gevuld zijn met Fiat’s hatchback en stationwagon, is er wellicht ooit ook nog wel een keer ruimte voor die compacte sedan. Fiat laat ‘m niet voor niets zien op de “Internationale Automobil–Ausstellung“.
Volgens mij zitten we in NL niet te wachten op een sedan, maar wel op de hatch en station. De station ziet er best goed uit trouwens.
Nette auto maar afgezien van het front ziet het eruit als een Skoda. Iets Italiaanser mag wel.
I have a feeling that FIAT is again making the same mistake as with Sedici and Freemont. From Auburn Hills presentation last year I understood that there will be 500 range and Panda range, each with its own individual character, and that seemed reasonable. However Agea is neither of them. I am not saying that Agea is a bad car but try to visualise in your mind the three standing next to each other – 500, Agea and Panda.
Fiat heeft gelijk, er is geen markt voor een compacte sedan in West-Europa. De Opel Astra sedan en Skoda Rapid zie je (gelukkig) ook nooit rijden. Ben wel benieuwd of een doorsnee hatchback en stationwagon van Fiat het goed zullen doen, maar aan de andere kant kreeg de mooie Bravo ook nooit wat ‘ie verdiende – zelfs niet in Italië.
@Alex: There wil not be a 500 and Panda range, but an emotional en rational range. De first one includes the 500-cars and upcoming 124 Spider, the second one includes the Panda, Aegea and Doblo.
@OneFiveNine: I just expected that there will be a unique consistent cross-model feel applied also across the rational range – and that it will be a Panda feel. But for me Panda, Aegea and Doblo do no have too much in common. I like all of them (especially Panda), I just thought that Fiat will do better in terms of styling.
weer prima, deze Fiat niet naar Europa………………., terwijl hij er toch zo mooi uit ziet; waarom toch niet? Peugeot & Ford voeren ook deze types in hun pakket; weer een gemiste kans
Het enige wat het gedrag van de laatste jaren verklaart is dat ze dood en dood bang zijn dat een model niet aanslaat. Daardoor mijden ze ieder risico, waarmee natuurlijk mislukkingen vermeden worden, maar ook een hoop kansen gemist worden.
@dmantione dat is niet helemaal correct gesteld vind ik. Ze zullen vast voorzichtiger zijn dan de concurrentie, maar vergeet aub nooit dat voorbeelden als een sedan van peugeot of ford geen die fabrikanten op onze markt absoluut geen drol opleveren. Sterker nog, ze zullen er eerder geld op toeleggen want zie jij ze veel rijden? …Ik niet.
Als ze toch al van de band lopen kun er toch ook rustig een paar van verkopen.
Dit geld ook voor de Freemont die zie je in het zuiden van ons land door het werk van een dealer die fanatieker is als de verkooporganisatie van Fiat ook geregeld rijden
Doodzonde als deze niet naar Nederland komt, rijd Bravo en vind ze uitstekend in de C segment klasse. Triest is die 500 qua ontwerp, verpapte voorkant en maar inspelen op dat verleden van de overigens destijds verguisde 500 rugzak. Eerst nog dat gedoe met een unpowered Air Twin blokje in te grote wagen, die overigens ook oerlelijk was en nu dan die 500 X Ergo alto een hoop zeer kleine en dure en gevaarlijk troep ( hoe voel je je in zo’n ding tussen vrachtauto’s?)of ene te dure onbereikbare Alfa Romeo of Mito ( wel zonder Twin Air a.u.b. )en de verdwijnende prachtige Lancia. Het wordt moeilijk en voor mij afscheid van het merk Fiat.
Robert van Kesteren.
@Robert van Kesteren: Pfff, doe niet zo zielig. Er komt wel een Fiat in het C-segment, alleen geen SEDAN. De hatchback en wagon (onthulling volgend jaar) komen wel naar Nederland. En ik zou niet weten wat er gevaarlijk is aan een 500L en 500X. Beide zijn qua lengte vergelijkbaar met de Bravo.
@Robertvan Kesteren
Verder alles goed met je?
Waar haal je het vandaan dat de 500X een hoop zeer kleine, gevaarlijke troep zou zijn?? Een auto groter dan bijvoorbeeld een Golf zou ineens klein zijn???
@Robert van Kesteren
Wat ik nog vergeet op te merken: gelukkig kan smaak verschillen.