CNH Industrial en New Holland vieren 100 jaar Fiat Trattori
Als liefhebber van de Italiaanse automobiel sta je er misschien niet snel bij stil, maar er is een grote groep fans die net zo gepassioneerd zijn over tractoren van het schiereiland. De Italiaanse tractor kent een rijke geschiedenis en is hoewel er merken als Ansaldo Fossati, Landini (Lamborghin) en zelfs (Alfa) Romeo bestonden, vooral een aangelegenheid onder Fiat-vlag.
Dat is evenals het einde van de grote oorlog inmiddels precies 100 jaar geleden ontstaan. Het Centenario van Fiat Trattori wordt groots gevierd door het huidige CNH Industrial en het daar aan gekoppelde merk New Holland. Giovanni Agnelli kondigde in 1918 zo Fiat’s vinding aan, in een tijd dat tractoren nog vooral grote logge en weinig wendbare voertuigen waren; “We zullen een krachtige en robuuste machine produceren, die geschikt is om de moeilijkste terreinen te bewerken. Eenvoudig qua opbouw en zeer duurzaam. Niet te vergelijken met andere tractoren, maar ook niet onnodig excentriek. Onderscheidend op de juiste aspecten en daardoor uniek in z’n soort.” Vervolgens introduceerde Fiat de 702, de eerste seriematig geproduceerde Fiat tractor. De ideale ondersteuning voor de modernisering van de Italiaanse agrarische sector tijdens het interbellum.
Modello 702 was een innovatief product die de concurrentie eigenlijk direct het nakijken gaf. Fiat werd direct marktleider met de productie van 1000 exemplaren in 1918. Fiat had de toon gezet en dat zou niet de laatste keer zijn. De op de 700 B gebaseerde 700 C uit 1932 (gebouwd in de nog nieuwe fabriek te Modena) werd bijvoorbeeld de eerste seriematig geproduceerde Europese tractor op rupsbanden (de hierop gebaseerde Fiat OCI 708 CM maakte carrière in de Tweede Wereldoorlog en bleek zeer effectief aan het oostfront). Deze onder liefhebbers iconische tractor kreeg als eerste bijnamen als “La piccola” (de kleine) en ”Bicicletta dei campi” (fiets van de akkers) vanwege de compacte omvang en de wendbaarheid en eenvoud in gebruik. Deze kreeg een vervolg na de Tweede Wereldoorlog en zorgde dat Fiat zowel met de tractor als met de auto de massa volop motoriseerde.
En netals de Italiaanse auto, werd ook de tractor een designobject. In de jaren ‘60 ontwierp Pininfarina de Serie Diamante. Het grote succes kwam met de “Nastro d’Oro”, de best verkochte tractor ooit met 110.000 eenheden. Internationaal gezien zal iedereen zich vooral de Serie 90 herinneren die maar liefst 30 jaar lang in productie bleef, tot begin deze eeuw.
100 jaar Fiat Trattori staat ook centraal op de stand van New Holland Agriculture op het EIMA te Bologna. De grote nationale landbouwbeurs beneden de Alpen. New Holland zoals we dat vandaag kennen, is in 1991 ontstaan uit een overname door Fiat Geotech van Ford New Holland.
De Fiat tractor komt opnieuw tot leven dit jaar dankzij de presentatie van een stijlvolle concept Fiat Centenario (zie afb. boven en onder) geïnspireerd op de eerder genoemde populaire Serie 90. Hoewel deze waarschijnlijk nooit de productiefase zal halen, is er voor de consument ook de gelimiteerde Centenario editie te krijgen, gebaseerd op verschillende New Holland modellen binnen 6 verschillende segmenten (lees hieronder welke). Deze zijn te herkennen aan de speciale opdruk en het unieke nummer (1-100). Het EIMA in Bologna was tot vandaag te bezoeken.
De limited Centenario edition is te krijgen op:
New Holland T5.120 EC, New Holland T5.115 DualCommand
,New Holland T4.110F CAB smalspoortractor
,New Holland T4.110 Low Profile ROPS en FB versie en de
New Holland TK4.110 ROPS Rupstractor
“””De 700 C uit 1932 werd bijvoorbeeld de eerste Europese tractor op rupsbanden.”””
Volgens mij had Renault al een tractor op rupsbanden uitgebracht in 1919.
Zie voor een lijst + foto’s van Renault tractoren hier : http://www.renaultoloog.nl/landbouw.htm